התחמק מתשלום מע"מ של 101 מ' ש' - ונשלח ל-6 שנים בכלא

פרשת "אנרגיה מתחדשת" נחשבת לפרשה בעלת ההיקף הכספי הגדול ביותר שנחקרה עד כה ברשות המסים, עם היקף עסקאות שלא כדין בכ-3.5 מיליארד שקל

אזיקים / צילום: שאטרסטוק
אזיקים / צילום: שאטרסטוק

6 שנות מאסר בפועל, חילוט בסך של 8 מיליון שקל וכן קנס של 400 אלף שקל נגזרו בבית המשפט המחוזי בבאר-שבע על אוסקר אברהם, שהורשע על-פי הודאתו במסגרת הסדר טיעון בסיוע לאחר להתחמק מתשלום מע"מ בהיקף 101 מיליון שקל ובסיוע לביצוע עבירות הלבנת הון בהיקף של מאות מיליוני שקלים בפרשה המכונה "פרשת אנרגיה מתחדשת".

פרשת "אנרגיה מתחדשת" נחשבת לפרשה בעלת ההיקף הכספי הגדול ביותר שנחקרה עד כה ברשות המסים, עם היקף עסקאות שלא כדין בגובה של כ-3.5 מיליארד שקל, ושהמע"מ בגינן עומד על כ-600 מיליון שקל. פרשה זו נחשפה ביוני 2012, אז נעצרו לחקירה שמונה חשודים מתחום הדלק בחשד לביצוע עבירות מס חמורות.

הנאשם המרכזי בפרשה, יניב קנרש, היה הבעלים של מספר חברות בענף הדלק, וכן של תחנת דלק ליד בית-הספר הטכני בחיפה, שאותה הפעילה חברת סונול. בעבר היה קנרש בעליה של חברת דלק בשם "יניב חברה לאנרגיה", שהייתה זכאית לרכוש דלק ישירות מבתי הזיקוק, ושל חברות דלק נוספות שתיווכו בעסקאות למכירת דלקים לתחנות.

בספטמבר 2012 הגישה רשות המסים לבתי המשפט המחוזיים בת"א ובב"ש כתבי אישום נגד שלושת המעורבים המרכזיים בפרשה - קנרש, אוסקר ודוד מורגנשטרן - בגין חשדות לעבירות מס ולהלבנת הון בהיקף של כ-1.5 מיליארד שקל. בכתב האישום - שהוגש באמצעות עוה"ד ניר ישראל ומאור סבג מהיחידה המשפטית לתיקים מיוחדים ברשות המסים - נטען כי הנאשמים הוציאו וקיזזו חשבוניות פיקטיביות באמצעות החברות שבבעלותם, ולא דיווחו על הכנסות של 1.34 מיליארד שקל, שסכום המע"מ הנובע מהן מגיע ל-185 מיליון שקל; וכן ביצעו עבירות הלבנת הון בהיקף של 214 מיליון שקל.

הסדר טיעון

במסגרת הסדר הטיעון הודה אברהם, כי חבר לקנרש כדי לבצע מירמה רחבת-היקף שתכליתה להתחמק מתשלום מע"מ בהיקפים אדירים בגין עסקאות דלק שביצעו השניים במשך 17 חודשים. זאת, באמצעות רישום חשבוניות מס כוזבות במאות מיליוני שקלים בחברה שבבעלותו. כמו-כן, הודה אברהם כי סייע לקנרש להסוות ולהסתיר את כספי העבירה שצמחו מביצוע עבירות המס, באמצעות רישום כוזב של החשבוניות ורישום כוזב בספרי הנהלת החשבונות של החברה בבעלותו, משל בוצעו עסקאות-אמת והועברו כספים.

השופטת נחמה נצר ציינה בגזר הדין, כי "הקלות הבלתי-נתפסת בביצוע העבירות, יחד עם הקושי הרב בחשיפתן, הן כשלעצמן מצדיקות ענישה קשה ותקיפה, במיוחד נוכח שכיחותה ההולכת וגוברת של עבריינות מס זו".