אחד המאפיינים הבולטים של משאל העם שנערך בבריטניה והפתיע את העולם כולו, היה היקף הפילוג בקרב העמים המרכיבים את הממלכה. מרבית תושבי אנגליה ווויילס הצביעו בעד פרישה מהאיחוד האירופי בעוד רוב תושבי סקוטלנד וצפון אירלנד היו נגד פרישה מהאיחוד. הפילוג בקרב תושבי הממלכה עלול להצית אפקט דומינו ולמעשה ניתן לומר שהוא יצא כבר לדרך. מנהיגת סקוטלנד (השרה הראשונה) ניקולה סטורג'ון הטילה פצצה היום (ו') לאחר תוצאות משאל העם ואמרה כי היא מקדמת חקיקה שתוביל למשאל עם נוסף שיעסוק באחדות עם בריטניה. 

62% מהמצביעים בסקוטלנד תמכו בהישארות בריטניה באיחוד האירופי. "סקוטלד הבהירה שהיא רוצה להישאר באיחוד האירופי ואני נחושה לעשות את כל מה שדרוש לצורך כך", היא אמרה. 

לפני כשנתיים נערך בסקוטלנד משאל עם לגבי האפשרות של ניתוק מהממלכה המאוחדת. תושבי סקוטלנד בחרו אז להישאר בבריטניה ברוב של 55%. לפי הערכות, אם ייערך משאל עם נוסף ייתכן ותושבי סקוטלנד ייבחרו הפעם בעצמאות. סקוטלנד, הנמצאת בשליטת בריטניה, תצטרך לקבל את אישורה למשאל עם נוסף. "אם הפרלמנט הסקוטי יחליט לצעוד בדרך הזו, לא ניתן יהיה לכפות עליו דרך אחרת", אמרה סטורג'ון.

 

מלבד סקוטלד, קיים חשש בקרב מנהיגי אירופה מפני אפקט דומינו בקרב מדינות נוספות, כגון איטליה, פורטוגל ואולי צרפת. במקרה שמדינה גדולה נוספת תלך בעקבות בריטניה ותפרוש מאיחוד, בשוק מעריכים כי הוא יגיע לקיצו. "בריטניה הניעה היום את המהלך שיביא בסופו של דבר לפירוק הגוש", מציין עידן אזולאי מנכ"ל קרנות הנאמנות של אפסילון. לדבריו, "הזרמים הלאומניים ששוטפים את העולם יאיצו את התהליך הזה. מאחר ותהליך היציאה של בריטניה מהגוש יהיה ארוך, הוא גם יגרום לעלייה ברמת אי הודאות וכתוצאה מכך לבריחה לנכסים חסרי סיכון, בעיקר איגרות חוב. יש לקוות שתוצאות המשאל יניעו את חברות הגוש לפעול באופן מהיר לזירוז הרפורמות הנדרשות ואולי בסופו של דבר מעז ייצא מתוק".