האנגלים צריכים להתפלל שמרקל תשאיר אותם

האיחוד האירופי יתחזק בכל מקרה בעקבות הברקזיט, הלקח שיילמד הוא שעדיף להתאחד מאשר להיפרד ■ אנגליה תשלם מחיר יקר  

אנגלה מרקל / צילום: רויטרס
אנגלה מרקל / צילום: רויטרס

לפני שמספידים את האיחוד האירופי מומלץ לבחון את הנתונים להווייתם, אולי גם לתת יותר קרדיט לקברניטי אירופה שימצאו פתרונות לכבות את השריפה שבריטניה הציתה. האיחוד האירופי לא הולך לפירוק בעקבות "הברקזיט", להפך: הוא הולך להתחזק ולהתעצם. לעומת זאת, הממלכה הבריטית היא זו שנמצאת בסכנת התפרקות אם אכן תוציא אל הפועל את תוצאת משאל העם ותצא מהאיחוד.

האיחוד האירופי נוסד בשנת 1951 על ידי שש מדינות. במרוצת השנים הצטרפו אליו 22 מדינות נוספות, אף אחת מהן לא עזבה. אוכלוסיית האיחוד מונה כיום מעל חצי מיליארד נפשות. 7 מדינות נוספות הגישו בקשה להצטרף לאיחוד ונמצאות כעת בסטטוס של מועמדות להצטרפות. השבוע נערכו בחירות בספרד והמפלגות הבדלניות, שדוגלות ביציאה מהאיחוד, נחלשו. במלים אחרות: הממלכה הבריטית היא כרגע המועמדת היחידה לצאת מהאיחוד בשל תוצאות משאל העם.

בריטניה ברקזיט / צילום: רויטרס
 בריטניה ברקזיט / צילום: רויטרס

משאל העם בבריטניה, חשוב לציין זאת, הוכרע ברוב דחוק, מה שרק מקשה על יישום היציאה מהאיחוד. מבדיקת קולות המצביעים מתגלה שהצעירים (העתיד של בריטניה) בחרו להישאר, בעוד שהמבוגרים מעל גיל 50 בחרו לצאת.

יתרה מכך: מצביעי אירלנד וסקוטלנד, השייכים לממלכה הבריטית, הצביעו חד משמעית בעד הישארות באיחוד האירופי. נאמנותם לאירופה חזקה לאין ערוך מנאמנותם לבריטניה ולכן יציאה של בריטניה מהאיחוד עלולה לגרור את האומות הבריטיות להתנתקות מהממלכה ולחבירה עצמאית לאיחוד האירופי. אם זה יקרה, הממלכה הבריטית תתפרק הלכה למעשה.

האירופים יכולים להשית נזקים אדירים על בריטניה, והם גם לא יהססו לעשות זאת. קריטי מבחינתם להבהיר שבריטניה לא תרוויח מהיציאה, פן מדינות נוספות באיחוד ירצו לאמץ את המודל הבריטי ואז עתיד האיחוד האירופי יהיה באמת בסכנת הכחדה. ככל שבריטניה תינזק יותר מהיציאה מהאיחוד, כך תגבר המשמעת והאחריות הגושית בתוך האיחוד האירופי.

מובילי קמפיין היציאה בבריטניה נשמעים עכשיו מהוססים. יש פער עצום בין מה שהבטיחו לפני המשאל למה שהם באמת יכולים לקיים. הם לא מציגים תכנית ריאלית לעתיד בריטניה. הפרלמנט הבריטי בווסטמינסטר מבולבל ואובד עצות. "לפתע" הבדלניים טוענים שהיציאה צריכה להיות איטית ומדורגת.

במקביל, דייוויד קמרון, ראש הממשלה של בריטניה שאחראי לכאוס שנוצר משום שהסכים למשאל העם, הודיע על התפטרותו. מנגד, האירופים לוחצים לבצע את היציאה כמה שיותר מהר, מה שנקרא לזרוק את הגופה חיש מהר מחוץ לגדר.

תוצאות משאל העם וחוסר הודאות ששורר הובילו למפולת קשה במניות בכל שווקי העולם ובצניחה של המטבע הבריטי (ליש"ט) לשפל של 35 שנה. כל אותם אנשים שאדישים למצב השווקים צריכים להבין שלשווקי ההון יש השפעה עצומה על הכלכלה הריאלית. הרגעת השווקים הכרחית להבטחת יציבות הכלכלה. זה לא "משחק של עשירים". נכון שזה מתחיל למעלה, אבל לאחר מכן יורד למטה ומשפיע על כולם.

בבריטניה קיימת עכשיו אי ודאות: מי יהיה ראש הממשלה שיוביל את המשא ומתן עם האירופים? כמה הוא יהיה עיקש ונחרץ לצאת מהאיחוד? והאם בסוף תמצא קונסטלציה לשפר את התנאים של בריטניה ולהשאירה באיחוד, כפי שקרה עם דנמרק ב-1993?

להערכתי, הלקח שיילמד כאן יהיה שעדיף להתאחד מאשר להיפרד. אם בריטניה אכן תצא מהאיחוד, הממלכה תתפרק ואנגליה תשלם מחיר כבד על הטעות הרומנטית הזו.

מבחינת תיק השקעות, המסקנה שלי היא להימנע בשלב זה מהשקעה בשוק האנגלי ובלירה שטרלינג (בריטניה מהווה כ-4% מהתוצר העולמי). מצד שני, כדאי לנצל את הפאניקה לרכוש מניות גלובליות טובות.

 ■ הכותב הוא מנהל תיקי השקעות. אין לראות בכתבה זאת תחליף ליעוץ השקעות המתחשב בצרכיו האישיים והמיוחדים של כל משקיע.