אלשיך: "התאהבתי במשטרה, לא מתכוון להיות ראש השב"כ"

בתדרוך במטה הארצי התייחס המפכ"ל לדיווח לפיו נתניהו הבטיח למנותו לראשות השב"כ וכן לטלטלה באגף החקירות: "התנהלות הקצינים חצתה את הקווים"

רוני אלשיך / צילום: רויטרס
רוני אלשיך / צילום: רויטרס

מפכ"ל המשטרה, רב-ניצב רוני אלשיך, ערך היום (ד') תדרוך לעיתונאים במטה הארצי של משטרת ישראל בירושלים, ובו התייחס לשורת נושאים, כשהמרכזי בהם הוא הטלטלה באגף החקירות.

אלשיך הגיב לדיווח בחדשות 10 לפיו ראש הממשלה בנימין נתניהו הבטיח למנות אותו לראש השב"כ הבא, ואמר: "אני לא מתכוון להיות ראש השב"כ. התאהבתי בארגון הזה, אני בוודאי לא מפנטז על התפקיד הזה במובן הפיקודי. זה לחזור אחורה, וזה לא אותו אתגר".

אלשיך דיבר על הקצינים בחטיבת המודיעין וחשף כי פנה ליועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, משום שהתנהלותם חצתה לטענתו את הקווים. בדבריו התייחס לראש החטיבה, תת-ניצב גיא ניר, ולעוזרתו, הקצינה מ', שלימים הגישה תלונה נגד ראש אגף החקירות רוני ריטמן.

המפכ"ל ציין כי הוא ביקש ממנדלבליט "שלא להתחבא מאחורי סוביודיצה" באשר לאיסור דיווח על הליך המשפטי העומד ותלוי נגד ריטמן. לדבריו, התנהלות הקצינים גרמה לכך ש"אגף החקירות הוצג בצורה מגמתית ונוצר עליו איום". הוא הסביר: "היה ניסיון להציג כאילו יש קרבות במשטרת ישראל. כבר אין קרבות. עלינו לא היו לחצים ישירים, כל הלחצים היו לחצים תקשורתיים, כל האיומים היו לחצים תקשורתיים".

אלשיך התייחס בתדרוך למבחן האמינות שאותו הנחיל עם כניסתו לתפקיד. הוא אמר כי "כתוצאה מהמבדק עברו למחלקה לחקירות שוטרים תיקיהם של שוטרים, בהם בודדים בדרגות של ניצב-משנה ומעלה". 

המפכ"ל התייחס גם ל"מסמך הח"כים", שעליו חתום ראש אגף החקירות, ניצב מני יצחקי, שפורסם בחדשות 10 לפני שבוע. "אי-אפשר שבארגון כזה גדול לא נייצר תהליכי בקרה. לכן, כשהיועץ המשפטי נדרש לעניין הזה, הוא מוחא לנו כפיים".

אלשיך חשף כי הוא התוודע למסמך רק לאחר שדווח עליו בתקשורת. בשורה התחתונה אמר כי משטרת ישראל אינה יוזמת איסוף. "כשמגיע אלינו מידע, מה לעשות, אזרחים מתלוננים. אם מדובר בזבל, אנחנו לא מתייחסים. אם מדובר במשהו עם בשר, אנחנו אמורים לקחת אותו, ללכת ליועץ המשפטי ולבדוק לגבי ההמשך".

בהקשר לתאונות הדרכים מתח אלשיך ביקורת על תקצוב אגף התנועה. "שמתי את הדברים על השולחן, ואמרתי 'רבותיי, זה לא תקין'. שר התחבורה הבין מיד, ואז התקציב הועבר אלינו". לתקציב, שעמד על 26 מיליון שקל, התווספו עוד 30 מיליון. "תיעדפנו כוח-אדם סטודנטיאלי. עשינו מהלכי תגבור, והתוצאות בהתאם. יש בלימה, אבל זה אתגר עצום שילווה אותנו קדימה. צריך לעשות הרבה שינויים, כי בסוף זה הרוגים".

בהמשך דבריו התייחס המפכ"ל למציאות הביטחונית ולמעורבותה של המשטרה בה. "לאורך השנים עובר הנטל ביטחוני למשטרת ישראל, והעורף הפך למוקד במרכזי. זה לוקח אותנו למקומות החיכוך של גרילה וטרור", אמר.

לדבריו, בנושאה זה אמון הציבור נקבע על-ידי שוטר או שניים בשטח. "אנחנו צריכים לשאול את עצמנו איך אנחנו משפיעים יותר בעוד האתגר הולך ומתעצם. איך אני משפר את היכולת שלנו לתת מופע יותר טוב. חלק מהמופעים לא נראים טוב. מעצר לא נראה טוב, בסרט זה נראה נהדר. מעצרים לעולם לא נראים טוב. בתוך הדבר הזה אנחנו רוצים שזה יפעל על-פי החוק, ובוודאי מול המעצרים מסביב, זה אתגר כמעט אינסופי".