אלביט מערכות: טיל טורפדו נגד צוללות מכלי שיט לא מאויש

כלי השייט, Seagull נחשף לראשונה לפני כ-4 חודשים, ובחברה מייעדים אותו למשימות של איתור וגילוי של צוללות ומוקשים תת מימיים

ה–Seagull. ארבעה ימים בלי לתדלק / צילום: אלביט מערכות
ה–Seagull. ארבעה ימים בלי לתדלק / צילום: אלביט מערכות

כלי השייט הבלתי מאויש החדש של אלביט מערכות הצליח לשגר, במסגרת ניסוי שנערך בימים האחרונים באזור חיפה, טיל טורפדו נגד צוללות. כלי השייט, Seagull נחשף לראשונה לפני כ-4 חודשים, ובחברה מייעדים אותו למשימות של איתור וגילוי של צוללות ומוקשים תת מימיים - משימות שבוצעו עד כה באמצעות כלי שייט גדולים המאוישים באנשי צוות רבים.

בעקבות תוצאות הניסוי, באלביט מערכות הביעו שביעות-רצון מיכולותיו של כלי השייט החדש להפעיל מערכות נשק נגד צוללות וזאת, בנוסף ליכולות רבות אחרות שלו - שהופכות אותו לכלי שייט רב משימתי המופעל מרחוק באמצעות עמדת שליטה ובקרה מהחוף או בידי אנשי צוות של ספינת קרב מאוישת בלב ים.

 

סמנכ"ל חטיבת המודיעין בחברה, עופר בן דב, אמר בהתייחס לניסוי כי "הצלחת הניסוי מדגישה את יכולותיה המשימתיות המודולריות של המערכת, המאפשרת גם לחימה איכותית ביותר נגד צוללות תוך שימוש בטילי טורפדו. הניסוי הדגיש את היכולת הייחודית של כלי השייט לאיתור ולחתירה למגע מול צוללות. עד כה יכולות כאלה היו זמינות לחילות ים רק באמצעות כלים מאוישים".

אורכו של ה-Seagull הוא 12 מטר ומהירותו מגיעה ל-32 קשר. לפי בכירים באלביט מערכות הוא מסוגל לפעול ברצף במשך 4 ימים בלי הצורך בתדלוק ובכוחו לשאת מגוון רחב של אמצעים ללוחמה אלקטרונית ומערכות המאפשרות לו לבצע משימות של ביטחון שוטף.

בשונה מכלי שייט בלתי מאוישים שפותחו בעבר, בין השאר גם בידי אלביט מערכות, בחברה רואים ב-Seagull כלי המשדרג באופן מהותי את היכולות המבצעיות של צבאות הפועלים במרחב הימי: פיתוחו נעשה בין השאר תוך הסתכלות על איומי טרור מתהווים בעולם. בעתיד עשוי הכלי להתמודד עם הטמנת מוקשים תת מימיים ועם הניסיון לשתק מעבר של אניות סוחר או אניות קרב בנתיבי שיט ובכניסות לנמלי ים.

כיום מלאכת הגילוי והפינוי של מוקשים תת מימיים נעשית באמצעות שולות מוקשים שעלותן מוערכת בכ-250 מיליון דולר והן מופעלות בידי צוותים גדולים. באלביט מערכות מאמינים כי הפעלת כלי השייט הבלתי מאויש - עשויה להוזיל ולייעל באופן ניכר פעולות מסוג זה.

זאת לא הפעם הראשונה שאלביט מערכות עושה קפיצת ראש למים עמוקים ומנסה להשיק כלי שייט בלתי מאוישים. לפי כעשור, החברה השיקה את הכלים 'סטינגריי' ו'סילבר מרלין' שיועדו למשימות של ביטחון שוטף אך כלי שייט אלה לא סיפקו את הערך המוסף שיגרום לצבאות בעולם לפתוח את הכיס ולרכוש אותם.

עם השקת ה-Seagull, הודו בכירים בחברה כי המיקוד של הדורות הקודמים של כלי שייט בלתי מאוישים - היה שגוי: "באותם המקרים לקחו כלי שייט מסוים, הוציאו מתוכו את האנשים והפכו אותו לסוג של 'בט"שית ימית' אבל הם לא שינו משמעותית את העלויות. כאן, אנחנו מציעים כלי קטן, בעלויות צנועות יחסית וכזה שיודע לעשות הרבה מאוד - תוך הימנעות מסיכון של חיי אדם. עם הכלי החדש, אנחנו אטרקטיביים לשוק: בתחום הלחימה נגד צוללות והמוקשים הימיים, ה-Seagull מקדים את השוק. בנינו את הכלי הזה ככלי בלתי מאויש מאפס", אמר במעמד חשיפת כלי השיט החדש, מנכ"ל חטיבת המודיעין של אלביט מערכות, אלעד אהרונוסון.

עסקת מל"טים בגרמניה

בזמן שאלביט מערכות מוכיחה יכולות חדשות בתחום הלוחמה הימית, התעשייה האווירית צועדת לקראת עסקת ענק עם צבא גרמניה ובמסגרתה תחכיר לו מטוסים מתקדמים ללא טייס בהיקף של כ-580 מיליון אירו.

מדובר במל"טים המתקדמים ביותר של התע"א מסוג הרון TP, שנקלטו במהלך השנים האחרונות גם בחיל האוויר, שם הם מכונים "איתן". העסקה להחכרת כלי הטייס לגרמנים צפויה להיחתם בקרוב, לאחר שפרטיה סוכמו באחרונה.

גרמניה כבר הפעילה בעבר מערכות של כלי טייס בלתי מאוישים מתוצרת התעשייה האווירית ובין השאר חכרה מל"טים מסוג "הרון" שהם גרסה מיושנת יותר למל"טים שאותה היא מתכוונת לחכור בעסקה הנוכחית. המל"טים הישראליים שגרמניה חכרה בעבר שימשו אותה במסגרת השתתפותה בלחימה באפגניסטן.

על פי הערכות, גרמניה תחכור לפחות חמש מערכות של הרון TP לשימוש כוחותיה במשימות של סיור, תצפית ומשימות נוספות והן יימסרו לה במהלך שנת 2018. צבא גרמניה העדיף את המל"טים של התע"א על פני מל"טים אחרים שבחן ובהם ה"ראפטור" ו"הפרדיטור" - כלי טייס בלתי מאוישים מתוצרת ארה"ב.

החכרת המל"טים מישראל היא סידור זמני מבחינת הגרמנים, שממתינים להאצת הפיתוח של מל"ט אירופי. מל"ט כזה, כך לפי הערכות, יפותח ויהיה מבצעי רק בעוד מספר שנים.