המבקר בודק את קבלת ההחלטות בענייני בזק במשרד התקשורת

צוות ביקורת של המבקר תישאל בכירים בהנהלת המשרד האם היו ניסיונות להשפיע על החלטות בעניין בזק ■ לאחרונה הורה היועמ"ש לנתניהו להימנע מלעסוק בענייני בזק

בנימין נתניהו / צילום: רויטרס
בנימין נתניהו / צילום: רויטרס

צוות של מבקר המדינה עורך בדיקה מקיפה בנוגע למערכת קבלת ההחלטות והקשרים שקיימים לכאורה בין משרד התקשורת לחברת בזק. בדיקת המבקר מתנהלת כבר כמה חודשים לדברי מקורות במשרד, ובמסגרת זאת מתושאלים בכירים בהנהלה על החלטות שהתקבלו בנוגע לבזק והאם היו הנחיות או ניסיונות להשפעה על החלטות לטובתה.

לא ברור האם הבדיקה של המבקר נערכת לאור המידע שהתפרסם בתקשורת על היחסים בין בזק ומשרד התקשורת, או שהתקבלו תלונות אצל מבקר המדינה בנושא. הבדיקה באה על רקע הערכות רווחות בקרב רבים בתחום, שהחלטות בנוגע לבזק נראות לעיתים קרובות מוטות לטובתה.

רק לאחרונה קבע היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, כי ראש הממשלה ושר התקשורת, בנימין נתניהו, נמצא בניגוד עניינים מול בזק, ולכן אסור לו לעסוק בענייניה. וזאת, בשל הקשרים האישיים שבין נתניהו ובעל השליטה בבזק שאול אלוביץ'.

חוות-הדעת של מנדלבליט חשפה את אופי הקשרים בין נתניהו לאלוביץ'. מנדלבליט כותב כי היועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה, שלומית ברנע פרגו, התבקשה לברר אם נתניהו מצוי בקשר אישי עם שאול אלוביץ', וזו מסרה בשמו כי "לראש הממשלה יש קשרי ידידות עם אלוביץ' זה כ-20 שנה והם מקיימים קשרים חברתיים ביניהם".

נתניהו מסר עוד כי נפגש עם אלוביץ' בתדירות של אחת לכמה חודשים עד שנה, וכי לא זכורות לו נסיבות ההיכרות עמו. עוד אמר כי הפגישות הן בעלות אופי חברתי ומשתתפות בהן גם הנשים, ובדרך כלל גם חברים נוספים, וכי הוא משוחח איתו לעתים בנושאי השעה. לצד זאת, אמר נתניהו כי אין ביניהם קשר כלכלי וכי לא קיבל ממנו תרומות, כספים או הלוואות.

"נוכח מצב הדברים המתואר לעיל, נקודת המוצא היא כי בינך ובין מר שאול אלוביץ' מתקיימים יחסי חברות, גם אם זו, כפי שציינת בפנינו, אינה חברות קרובה", כתב מנדלבליט בחוות-הדעת. "על-מנת למנוע טענות בדבר חשש לניגוד עניינים, ומטעמים של נראות ציבורית, הודעת לנו כי אתה מוכן להימנע מלטפל בעניינים הנוגעים למר שאול אלוביץ' ולחברות שבשליטתו".

 

אחת הסוגיות שנבחנות על-ידי המבקר היא איכות ההחלטות שהתקבלו בעניין השימוש של מתחרים בתשתיות הטלפוניה של בזק, נושא שנמצא במחלוקת ועד היום לא נפתר. מנכ"ל המשרד, שלמה פילבר, נמנע מלכפות על בזק מחירי שימוש נמוכים בטלפוניה שלה. וזאת, בניגוד לעמדת הדרג המקצועי. המשרד ניסה להוביל פשרה בין כל המפעילים, פשרה שלדעת המפעילים המתחרים הייתה טובה לבזק וייקרה את מחירי השימוש בטלפוניה שלה. כאמור, עד היום הנושא לא נגמר וכעת הוא ימשיך ויתעכב מכיוון שבגלל החלטת היועץ המשפטי לממשלה בעניין נתניהו, נדרש מינוי של שר שיעסוק בענייני בזק וכזה טרם אותר.

ממשרד מבקר המדינה נמסר בתגובה כי "במסגרת תכנית העבודה השנתית, מקיים השנה משרד מבקר המדינה ביקורת בנושא 'הרפורמה בשוק התקשורת הנייחת'".