לבד, בחושך, עם שבעה שקדים קלויים: כך נראים לילות אובמה

עם 5 שעות שינה בממוצע, עובר אובמה מדי ערב על "כמויות מטורפות של ניירת" ונשאר ער עד אחרי חצות ללא טיפת קפה

ברק אובמה / צילום: רויטרס
ברק אובמה / צילום: רויטרס

בניגוד לקודמו בתפקיד, ג'ורג' בוש הבן, שנחשב לטיפוס של בוקר - הנשיא ברק אובמה מכנה את עצמו "בן אדם של לילה", ונוטה לבלות שעות ארוכות בעבודה גם אחרי שמחשיך מחוץ לחדר הסגלגל. בכתבה שפורסמה ב"ניו-יורק טיימס", וסקרה את חיי הלילה של אובמה, נכתב כיצד כשברקע דולקת הטלוויזיה על ערוץ הספורט ESPN, בווליום נמוך בדרך כלל, הנשיא מסתגר לבדו ב"חדר האמנות" הסמוך לחדר השינה שלו ונקרא כך על שם האמנות הרבות שנחתמו בו. שם, הוא עובד על נאומים, עובר על כמויות עצומות של ניירת, קורא 10 מכתבים מאזרחים שבחרו עוזריו באותו היום - ולפעמים אפילו מתפנה לקריאת רומנים או למשחקים באייפד.

כשהחל את כהונתו הראשונה בבית הלבן, נהג לבלות יותר זמן בערבים עם בנותיו, אבל כיום הוא מתחיל ברוטינת הלילה שלו ישר אחרי ארוחת הערב. עד השעה 20:00 מובא לפניו ספר התדרוך היומי - קלסר ובו המוני מסמכים ממשלתיים ממשרדים שונים. סם קאס, שהיה השף האישי של משפחת אובמה עד 2014, אמר ל"ניו-יורק טיימס" כי מדובר ב"כמות מטורפת של ניירת". לדברי טום דונילון, ששימש כיועצו של אובמה לענייני ביטחון לאומי בין 2010 ל-2013, "הוא עובר על כל פיסת נייר שמגיעה לידיו". בבוקר, הוא מספר, בדרך כלל ניתן למצוא לצד כל מסמך שאלות, הערות והחלטות.

אף שאובמה ישן בקושי 5 שעות בלילה, הוא לא צרכן גדול של קפאין. כמו כן, סביר יותר שישתה מים מאשר משקה מוגז. לדברי חבריו, הנשנוש היחיד שלו אחרי ארוחת הערב הוא שבעה שקדים קלויים. "לא שישה, לא שמונה, תמיד שבעה", סיפר קאס.

לדבריו, הוא נהג להתבדח על העניין עם אשת הנשיא, מישל אובמה, שנוטה להיכנס לחדר מדי פעם בשעות החשכה, אבל לרוב פורשת לישון הרבה לפני בעלה, שנוטה לשבת ב"חדר האמנות" עד אחרי חצות במקרה הטוב.

הלילות שבהם הנשיא ישן הכי מעט זמן הם בדרך כלל לפני נאומים גדולים. כותב הנאומים הראשי של אובמה, קודי קינן, סיפר כיצד לפני כשנה, קיבל הודעת סמס עם הגיעו לביתו, סביב 21:00, שבה נכתב: "אתה יכול לחזור הלילה?" - והשניים עבדו במשך שעתיים נוספות על הספד לתשעה אזרחים שחורים שנורו בכנסייה בדרום קרוליינה. מוקדם יותר באותה השנה נקרא קינן לשוב לבית הלבן בחצות, כדי לעבור על שינויים בנאום לרגל ציון 50 שנים ל"יום ראשון הארור", שבו הוכו מפגינים באלבמה על ידי שוטרים. "יש משהו בלילה שמאפשר לך לחשוב", אמר קינן.

 

ג'ון פברו, קודמו של קינן בתפקיד, עבד עם אובמה ב-2009 על נאום הזכייה בנובל. הוא הגיש לאובמה טיוטה בערב, וזה ערך אותה עד 4 לפנות בוקר והגיש לו בבוקר 11 עמודים בכתב-יד. השניים המשיכו לעבוד עליו במשך כל הלילה בטיסה לשטוקהולם, ולאחר שנאם, התקשר אובמה לפברו ואמר לו "אני חושב שהיה בסדר. בוא לא נעשה את זה שוב לעולם".