גרסטל: תלונת חושף השחיתויות רפי רותם נגד מח"ש מוצדקת

כך קבעה השופטת ביומה האחרון כנציבת הביקורת על הפרקליטות ■ רותם טען כי מח"ש טיפלה באופן לקוי בתלונתו על אלימות שוטרים וטעתה בהחלטתה לסגור את התיק מחוסר אשמה

רפי רותם / צלם: איל יצהר
רפי רותם / צלם: איל יצהר

ביום האחרון לכהונתה כנציבת הביקורת על מערך התביעה, הודיעה השופטת בדימוס הילה גרסטל לחושף השחיתות ברשות המסים, רפי רותם, כי תלונתו בעניין טיפול מח"ש בטענתו לאלימות שוטרים כלפיו, נמצאה מוצדקת.

התביעה המשטרתית מנהלת נגד רותם תיק פלילי בבית משפט השלום בתל-אביב בפני השופט דניאל בארי, בו רותם מואשם ב-23 סעיפים של "העלבת עובד ציבור", וכן בשימוש שלא כדין במתקן בזק ובאיומים על בכירים במערכת אכיפת החוק, במשטרה ובפרקליטות. מדובר בפקסים ומסרונים ששלח רותם בשמונה השנים האחרונות, ובהם אמירות כמו "מושחת", "פושע", "מטייח תיקים" ו"מקומך בכלא". המשפט מתקרב לסיומו.

בגין מסרונים אלה ותלונות נגדו, נעצר רותם 20 פעמים והובא בפני שופטים, שכולם שחררו אותו, תוך שרובם מביעים פליאה על המעצר עצמו. בתלונה לנציבה גרסטל, פירט רותם את האירוע באחד מאותם מעצרים בתחנת תל-אביב צפון, בסוף ינואר 2010. רותם יצא מהמעצר עם ידיים חבולות, בגד עם כתמי דם כתוצאה מדימום באף ואבחנה של בית חולים איכילוב על זעזוע מוח.

בפנייתו לגרסטל, טען רותם כי התלונן במח"ש על אלימות של חמישה שוטרים כלפיו בתא מעצר בלתי-חוקי. לדבריו, הוא ביקש למסור למח"ש את הבגד המוכתם בדם - אך סורב, וכן ביקש ממח"ש לבצע עימות בינו לבין השוטרים - וסורב. עוד טען בתלונתו כי לא נגבתה עדות מקצין שהיה עד לאירוע והביע נכונות להעיד; לדברי רותם, הוא מעולם לא קיבל ממח"ש תשובה על תלונתו, וכי רק מפירסומים בתקשורת שמע כי המחלקה המשפטית של מח"ש סגרה את תלונתו בנימוק של חוסר אשמה. רותם ציין בתלונתו כי מכיוון שלא קיבל הודעה מסודרת על ההחלטה לסגור את התיק, הוא לא יכול היה לערער עליה.

"מכתב גנרי"

בבירור שביצעה הנציבה גרסטל מול פרקליטות המדינה, בעניין תלונתו של רותם, נמסר לה כי לרותם נשלחה ביוני 2010 תשובה ממח"ש, לפיה תלונתו נגד השוטרים נחקרה, והתיק נסגר מחוסר אשמה. הפרקליטות צירפה בתגובתה לגרסטל מכתב, שלדבריה נשלח לרותם. במכתב אין פרטים ואין חתימה של הכותב (ראו צילום מצורף).

גרסטל קבעה בהחלטתה בנוגע לתלונתו של רותם, כי "כפי שניתן לראות, מכתב היידוע שנשלח אליך על-ידי מח"ש הוא למעשה מכתב גנרי, שבו נדרש מקבל ההחלטה במח"ש להשלים פרטים כגון: התאריך בו אירע האירוע נושא התלונה, שם מקבל ההחלטה, האם מדובר בחשוד אחד או במספר חשודים, האם המתלונן הוא זכר או נקבה, וכן - וזה העיקר - התייחסות עניינית ופרטנית לתלונה הספציפית המוגשת ולסיבות הספציפיות שהובילו לגניזתה.

"מכתב יידוע זה, אם נשלח אליך, כשהוא נעדר פרטים המתייחסים לתלונה הספציפית שהגשת, ואשר אף לא נוקב בשמו של מי שקיבל את ההחלטה לסגור את התלונה, אינו מהווה מענה ראוי למתלונן, אינו מבהיר לו מדוע נגנזה תלונתו, ואינו מאפשר לו להעלות טיעוני ערר ענייניים ופרטניים על החלטת הגניזה.

"כמו כן, פרקליטות המדינה לא הכחישה, כי פניות שביצעת למח"ש כדי לקבל את החלטת הסגירה - עליה נודע לך רק מאמצעי התקשורת - לא זכו לכל מענה ענייני, מלבד שהעניין נמצא בטיפול או בבדיקה. למעשה, רק בעקבות העברת פנייתך מלשכת שרת המשפטים ומנבת"ם, קיבלת את מכתב היידוע על החלטת הגניזה של תלונתך, החלטה שהתקבלה על-פי הנטען כבר ביוני 2010, לפני 6(!) שנים. נוכח כל האמור לעיל, אני מוצאת שפנייתך מוצדקת".

כפות 24 שעות

במהלך הדיונים בבית המשפט בתיק המתנהל נגדו, טען רותם כי בחלק מהמעצרים הוא הוחזק כפות בידיו וברגליו במשך 24 שעות בתא מעבר קטן בתחנת תל-אביב צפון. פרשה זו, שנחשפה בבית המשפט, ולגביה נמסרה תלונה נפרדת, לא הייתה חלק מבדיקתה הנציבה של גרסטל.

מדובר בתא בגודל 2.5X2.5 מטרים, שאין בו מים, שירותים או מיטה. החזקת עציר לילה שלם בתא כזה מנוגדת לנהלים. מספר אנשי משטרה העידו מטען התביעה בבית המשפט, כי התא המדובר הוא לכל היותר תא מעבר או תא המתנה לפרק זמן קצר ביותר. בין מוסרי העדות מטעם המשטרה: הקצינים, שלומי רוטמן וזהרירה בר-יהודה, והשוטרים, תומר לביא, דניאל מיכאל, שני שושן, טלי אמזלג, גילי מימון, אריה סמיונוב ואסף כהן.

רפי רותם מכתב מחש
 רפי רותם מכתב מחש