מינויי המקורבים: "יהיה עימות בין אורי יוגב לבין ליברמן"

גורמים ממשלתיים העריכו כי רשות החברות הממשלתיות בראשות אורי יוגב תסתייג ממינויים של שרי ישראל ביתנו לשעבר, יצחק אהרונוביץ', עוזי לנדאו ויאיר שמיר

אביגדור ליברמן / צילום: תמר מצפי
אביגדור ליברמן / צילום: תמר מצפי

ביקורת על המינויים הפוליטיים של מקורבי שר הביטחון, אביגדור ליברמן, בשלוש החברות הביטחוניות שבבעלות המדינה: גורמים ממשלתיים העריכו היום (ד') כי רשות החברות הממשלתיות בראשות אורי יוגב תסתייג ממינויים של שרי ישראל ביתנו לשעבר, יצחק אהרונוביץ', עוזי לנדאו ויאיר שמיר, לתפקידי יושבי ראש הדירקטוריונים של התעשייה הצבאית, רפאל מערכות לחימה והתעשייה האווירית, בהתאמה.

הגורמים לא הוציאו מכלל אפשרות שיוגב יבחן את עמידתם של השלושה בקריטריונים שקבעה הרשות ל"נבחרת הדירקטורים", ובהיותם מינויים פוליטיים מובהקים גם ידרוש מהם לעמוד בקריטריונים מחמירים יותר, כמו הצגת "כישורים עודפים".

רשות החברות הממשלתיות טרם קיבלה פנייה רשמית מלשכת ליברמן במסגרת ההליכים לאישור שלושת המינויים השנויים במחלוקת. עם קבלת פנייה כזאת, הרשות עתידה לפתוח בבדיקת נתוניהם האישיים של השלושה, ולגבש חוות דעת בנושא.

בחינת המינויים החדשים ברשות החברות תכלול גם את מעמד המינוי של יאיר שמיר לתפקיד יו"ר התע"א, שכן הוא מכהן מזה כשנה בתפקיד יו"ר דירקטוריון החברה הממשלתית נת"ע (נתיבי תחבורה עירוניים). גורמים שמעורבים בנושא אמרו כי שמיר יידרש להתפטר מתפקידו בנת"ע שכן הוא לא יוכל לכהן בשתי החברות במקביל. כך, לדברי הגורמים עדיין לא ברור אם רשות החברות תתמוך במעבר של שמיר מחברה ממשלתית אחת לחברה ממשלתית אחרת עוד טרם סיים בנת"ע תקופת כהונה של שלוש שנים. זאת, בין השאר, על רקע האתגרים שעומדים לפני נת"ע והרצון להימנע מטלטלה בצמרת החברה. יצוין כי שמיר כיהן בעבר בתפקיד יו"ר התעשייה האווירית.

אשר למינוים של לנדאו ואהרונוביץ' ליו"ר רפאל מערכות לחימה ותעש מערכות, הגורמים אמרו כי אפשר שרשות החברות הממשלתיות תדרוש מהם להציג "כישורים עודפים", וזאת בהיותם מינויים פוליטיים. עוד ציינו הגורמים כי תעש מערכות נמצאת בתהליך רגיש של הפרטה ועל פי תוכניות האוצר, רפאל עתידה לצאת להנפקה והמנכ"ל שלה, האלוף (במיל') יואב הר אבן, חדש יחסית בתפקיד.

גורמים שעוקבים אחר מינוי השלושה בידי שר הביטחון ליברמן העריכו, כי לא מן הנמנע שרשות החברות תדרוש מהם למלא שאלונים מפורטים כדי לבחון את עמידתם בתנאי "נבחרת הדירקטורים", ובמסגרת אותו הליך גם לקיים להם ראיונות יסודיים בידי רפרנטים מטעמה: "בכל מקרה, סביר מאוד להניח שהמינויים האלה יובילו לעימות חזיתי בין מנהל רשות החברות, אורי יוגב, לבין שר הביטחון, אביגדור ליברמן: זה יהיה המבחן הגדול של נבחרת הדירקטורים, שהיא ה'בייבי' של יוגב", העריך גורם שמעורב בנושא.

יוגב כבר נמצא בעימות מתמשך עם שר האוצר, משה כחלון. יצוין כי ליברמן תיאם עם כחלון את מינוים של שלושת השרים לשעבר מטעם ישראל ביתנו.

גם דעתם של חברי דירקטוריון רפאל אינה נוחה מהחלפת היו"ר המכהן של החברה, תא"ל (במיל') איציק גת, בשר לשעבר עוזי לנדאו: בפנייה שעשו לשר הביטחון, הם קראו לו להאריך את כהונת גת בשלוש שנים נוספות ונימקו זאת ב"טובת רפאל וביטחון המדינה". במכתבם לליברמן ציינו חברי הדירקטוריון גם את העובדה שאך לפני חודשים אחדים נכנס הר אבן לתפקיד המנכ"ל- כך שקיימת "נחיצות מהותית בניסיונו ובהיכרותו של גת עם רפאל".

על רקע הדברים, ח"כ איילת נחמיאס ורבין אמרה היום בשיחה עם "גלובס" כי תבקש לקיים בימים הקרובים דיון מיוחד בוועדת הכספים של הכנסת על המינויים הפוליטיים בחברות הביטחוניות ותבקש את השתתפות נציגי שר הביטחון, רשות החברות וגופים נוספים המעורבים בנושא: "החברות הביטחוניות הן לא מגרש המשחקים של אף אחד. בהתנגדות של דירקטוריון רפאל יש אמירה קשה - שכן מדובר בהתנגדות הדירקטוריון ליו"ר המיועד שלו. אני לא חושבת שמינויים פוליטיים בהם בהכרח דבר גרוע ולכן אין להתנגד אליהם בצורה אוטומטית. עם זאת, בהיותם פוליטיים יש לבחון אותם לחומרה ולדרוש מהם 'כישורים עודפים'"

יצוין כי עם פרסום ההודעה על ההחלטה למנות את השלושה לתפקידי יושבי ראש החברות הביטחוניות, מסרה לשכת ליברמן כי מדובר במועמדים ראויים, בעלי הכישורים המתאימים להצלחת אותן חברות.