יוסף וסרמן, מזכ"ל הסתדרות המורים, יועמד לדין בכפוף לשימוע

חשוד כי ניצל את תפקידו כדי לכפות על גורמת במינהל התיירות והנופש של ההסתדרות לממן עבורו באופן חלקי חופשות פרטיות ■ יועמד לדין בגין סחיטה באיומים, קבלת שוחד והפרת אמונים 

יוסי וסרמן הסתדרות המורים / צילום:רוני שיצר
יוסי וסרמן הסתדרות המורים / צילום:רוני שיצר

פרקליטות מחוז תל-אביב (פלילי) הודיעה ליוסף וסרמן, מזכ"ל הסתדרות המורים ויו"ר אגף הכספים שלה; ליוסי אפרת, יו"ר אגף התרבות ויו"ר ארגון המורים לחינוך גופני; ולליאת כהן; כי נשקלת העמדתם לדין, בכפוף לשימוע, בגין סחיטה באיומים וקבלת שוחד. באשר לווסרמן, גם נשקלת העמדתו לדין, בכפוף לשימוע, בגין פגיעה בפרטיות והפרת אמונים.

על-פי כתב החשדות, בשנת 2004 הקימה הסתדרות המורים את מינהל התיירות והנופש, שאמור היה לרכז את פעילות הרווחה בתחום תיירות הפנים והחוץ. במסגרת המינהל, ריכזה בטי דהאן את תחום תיירות הפנים. לפני שהצטרפה למינהל, הייתה בטי הבעלים של סוכנות הנסיעות "בטי טורס" ועם הצטרפותה אליו היא העבירה את עיקר פעילותה למינהל, כך שפרנסתה הייתה תלויה בפעילות מול הסתדרות המורים.

בטי העסיקה ב"בטי טורס" ולאחר מכן במינהל תיירות ונופש, את ליאת כהן, בתו של יוסי אפרת. וסרמן חשוד בכך שהיה מודע לתלותה הכלכלית של בטי במינהל וניצל את תפקידו ואת מעמדו בהסתדרות המורים כדי לכפות עליה לממן עבורו באופן חלקי חופשות פרטיות שאליהן יצא עם אחרים.

יוסי אפרת וליאת כהן, שהיו מודעים לתלותה של בטי בעבודתה עם הסתדרות המורים, ניצלו את מעמדו ואת תפקידו של יוסי וכן את נגישותה של ליאת על-מנת לקבל מבטי כספים שלא כדין. לשם כך, כפה יוסי על בטי לחלוק עימו את רווחיה מפעילות הקשורה במורים לחינוך גופני, כשחלק זה מימן חופשות פרטיות בארץ ובחו"ל שלו ושל משפחתו. בגין מעשים אלה נשקלת העמדתם לדין בגין סחיטה באיומים וקבלת שוחד.

וסרמן גם חשוד בפגיעה בפרטיותם של חלק מהמורים בארגון כיוון שביקש לקבל פלטי שיחות טלפון של מורים כדי לברר האם שוחחו עם עיתונאים או התארגנו כאופוזיציה שלו בהסתדרות המורים. בגין כך, נשקלת העמדתו לדין בעבירה של פגיעה בפרטיות.

כמו כן, טרם בחירתו למזכ"ל הסתדרות המורים, כיהן וסרמן כיו"ר אגף הכספים. עם היבחרו לתפקיד המזכ"ל, המשיך וסרמן להחזיק בתפקידו הקודם, באופן שאפשר לו להחליט, לאשר ולהוציא אל הפועל כל החלטה על הוצאה תקציבית, ללא פיקוח מהותי.

כפל תפקידים זה העצים את כוחו המינהלי והפוליטי בהסתדרות המורים עד כדי שליטה מלאה. שליטה זו אפשרה לו להשפיע באופן מכריע על קבלת החלטות במצבים הנוגעים להסתדרות המורים ולו באופן אישי, כאשר הוא מצוי בניגוד עניינים בין תפקידיו בהסתדרות לאינטרסים האישיים שלו, תוך דחיקת טובת ההסתדרות ופעולה באופן התואם את האינטרסים שלו עצמו.

במסגרת זאת, בין היתר, כפה וסרמן על ההסתדרות לשאת בתשלום הוצאות שנפסקו לחובתו באופן אישי בהליך משפטי ופעל להעברת תשלומים מההסתדרות לעו"ד רונאל פישר ללא תמורה, או ללא הלימה לעבודה המשפטית שבוצעה, כשלצד זאת ביצע עו"ד פישר עבודות משפטיות פרטיות עבור וסרמן, מבלי לקבל תשלום עבורן. בגין מעשים אלו, נשקלת העמדתו לדין בגין הפרת אמונים.

התיק נחקר על-ידי משטרת ישראל.