החל מהיום: שביתה כללית במערכת בתי המשפט בכל הארץ

העובדים מוחים על שינויים בתנאי ההעסקה שמבקשת ההנהלה לקדם ■ דוברות מערכת בתי המשפט מסרה כי "דיונים שנקבעו יתקיימו כסדרם", אך בפועל נראה כי חלק מהדיונים נדחים

אולם בית משפט דין / צלם: איל יצהר
אולם בית משפט דין / צלם: איל יצהר

שביתה כללית במערכת בתי המשפט: ועד העובדים הארצי של מערכת בתי המשפט הודיע ביום חמישי האחרון על שביתה בכל בתי המשפט בארץ, לרבות בתי הדין לעבודה, שהחלה הבוקר (א'). העובדים מוחים על שינויים בתנאי ההעסקה שמבקשת ההנהלה לקדם, וזאת לדברי נציגי העובדים, מבלי לקיים משא-ומתן עם הוועד.

השביתה החלה ימים ספורים לפני פגרת הקיץ של מערכת בתי המשפט, שתחל בסוף השבוע ותימשך עד לתחילת ספטמבר.

מבחינת היקף העיצומים, דוברות מערכת בתי המשפט מסרה כי "דיונים שנקבעו בבתי המשפט יתקיימו כסדרם, למעט אם נמסרה לצדדים הודעה אחרת", וכי ייתכנו שיבושים בקיום דיונים באולמות המשפטים, בהיעדר קלדניות. אולם בפועל, נראה כי חלק לא מבוטל מהדיונים נדחים או מבוטלים.

לגבי שירותי המזכירות נמסר כי "לא תתקיים קבלת הקהל במהלך השביתה, ויטופלו נושאים דחופים בלבד". בהיעדר עובדי מזכירות, נמסר, "לא תתאפשר הגשת כתבי בית-דין, בקשות ומסמכים באופן ידני, אלא רק באמצעות הגשה מרחוק".

גם ביצוע תשלומים באמצעות מערכת בתי המשפט לא יתאפשר, אלא באמצעות סניפי הדואר או דרך מערכת נט המשפט.

יו"ר הועד הארצי של עובדי מערכת בתי המשפט, דני חסון, מסר היום ל"גלובס" כי החל מ-2012 אין הסכם קיבוצי בתוקף המסדיר את יחסי העבודה במערכת בתי המשפט. לדבריו, הנהלת בתי המשפט מוליכה תוכנית אסטרטגית גדולה, שעומדת במסגרת משא-ומתן קיבוצי בין הוועד לבין ההנהלה, שמתנהל במשך חודשים רבים.

לדברי חסון, "לצערנו, למרות ניהול המשא-ומתן, לאחרונה מבקשת ההנהלה להכניס מספר שינויים בתנאי העבודה באופן חד-צדדי, כמו דרישה ללבוש תלבושת אחידה על-ידי חלק מן העובדים, כמו קלדנים שידרשו לעבוד במהלך הפגרה במזכירות ולאו דווקא בבית המשפט שבו הם עובדים, כמו העברת בית המשפט האזורי לענייני עבודה בתל-אביב ובית המשפט לתעבורה מרחוב שוקן בתל-אביב לבת-ים וכמו הוספת משימות לקלדניות ללא תוספת פיצוי כספי".

לדברי חסון, כל המהלכים הללו מקודמים ללא ניהול משא-ומתן מול העובדים - דבר שאיננו מקובל על העובדים. "נמשיך בצעדים הארגוניים עד להודעה חדשה", מסר חסון.