מדינה אוכלת חד-הוריות

למה החד הוריות צריכות לשלם מס דרקוני אם הרוויחו מעל 600 שקל?

משמורת ילדים / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
משמורת ילדים / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

 

בנימין נתניהו ושר הרווחה שלו, חיים כץ, לא מרחמים כנראה על החד הוריות וילדיהן. אם הייתה בהם טיפת חמלה כלפיהם, היו מונעים בגופם את העלאת חוק הבטחת הכנסה הממשלתי להצבעה בוועדת העבודה והרווחה ביום שני, חוק שמחמיר את מצבן הלא פשוט גם ככה של החד הוריות, עוצרים לרגע, ומנסחים מחדש.

 ב-1972 נחקק חוק המזונות (הבטחת תשלום), הנועד לסייע לאישה ולילד תושבי ישראל, שבידיהם פסק דין תשלום מזונות, לקבל את המזונות מסרבן התשלומים ולגבות אותו ישירות ממנו. החוק הזה נחל הצלחה מסחררת, כיוון שהמדינה מצליחה לגבות 75% מהתשלומים שהיא נותנת, בסך 1,500 שקלים לילד, עד שני ילדים. זאת אומרת אם יש לך שלושה ילדים, או עשרה התשלום נשאר קבוע, רק 3,000 שקלים בחודש.

מאיזושהי סיבה כונה התשלום הזה "קצבה", למרות שאינו תשלום רגיל של המדינה, כמו קצבת נכות או מענק לידה, אלא תשלום שמבצע הביטוח הלאומי, המשמש המקרה הזה כצינור להעברת כספי הבעל לאישה. רק שאת אף אחד זה לא מעניין שזו לא קצבה של ממש ומכיוון שמדינת ישראל לא משלמת כפל קצבאות, נדפקות החד הוריות פעמיים.

ב-2003 החליט שר האוצר דאז, בנימין נתניהו, שנמאס לו לחלק קצבאות לציבור והוא שולח את כולם לעבוד. על החד הוריות הוא הנחית גזירה קשה: חד הורית שיוצאת לעבודה ומרוויחה מעל 600 שקלים, מפסידה 60% מהקצבת המזונות שמגיעה לה, 60% מס לאישה שבעלה לשעבר מסרב לשלם מזונות לילדיה, כשהכסף אינו מיועד בכלל לה אלא לילדים ונגבה כמעט במלואו בחזרה על ידי הביטוח הלאומי.

עם כניסתו של חיים כץ לתפקידו כשר הרווחה, הוא החליט לתקן את העוול ההיסטורי ולצמצם את הפגיעה בקצבאות למרוויחות מעל 600 שקלים רק ל-27%. הכוונה הייתה טובה וטהורה, אבל למה צריך לקחת לנשים האלה, הנמצאות במאבק הישרדות כלכלי יומיומי, אפילו שקל אחד מהכסף שמגיע להן בדין על פי פסיקת בית המשפט? חמור מזה, לפי החוק החדש של השר כץ, צריכות הנשים האומללות הללו לבחור בין קבלת קצבה לבין מס הכנסה שלילי.

כץ התכוון לטוב, אבל רק החמיר את המצב. במקום לתמרץ את הנשים לצאת לעבודה כדי להיטיב את מצבן, דוחפת אותן מדינת ישראל לעבוד בשחור, לעתים קרובות בהעסקה פוגענית בתשלום נמוך, בעבודות שאינן מתאימות לכישוריהן, או פשוט לשבת בבית כדי לא להרוויח 600 שקלים, אתם מבינים? 600 שקלים, סכום שבקושי מספיק תשלום חשבון חשמל ומים.

עם צאת השבת יתייצבו מול ביתו של כץ בשוהם בנות עמותות "רוח נשית", "מרכז רקמן" ו"אם הבנים" כדי למחות על גזלת הרש הזו, לקראת ההצבעה המיועדת על החוק שלו בשבוע הבא. לא צריך להיות גאון גדול כדי להבין שיש כאן עוול שצריך לתקן, עוול שיעלה למדינה פחות מ-100 מיליון השקלים שתוקצבו על ידי האוצר למתן מס הכנסה שלילי לסקטור החלש הזה.

לכץ ונתניהו נותרו עוד כמה ימים כדי להתעשת ולעשות את הדבר הנכון.