שוק הנפקות האג"ח: השורה השנייה בנדל"ן מרימה ראש

ההנפקות, בהן של חברות קטנות ולא מדורגות, מאופיינות במח"מים קצרים ובביטחונות ■ נדב רבן, סמנכ"ל ברוסאריו קפיטל: "התופעה רק תלך ותגבר"

בזמן שהתופעה של גיוסי חוב של חברות הנדל"ן הזרות בבורסה בתל אביב נעלמה לגמרי בחודשים האחרונים, חברות נדל"ן המשתייכות לשורה השנייה בישראל - בהן חברות קטנות ולא מדורגות - ביצעו לאחרונה לא מעט הנפקות אג"ח. בין החברות שכבר גייסו חוב, או שהודיעו על כוונה לגייס, בסך כמה עשרות מיליוני שקלים כל חברה: סקייליין, פרשקובסקי, בוני תיכון, רוטשטיין, מידאס, ב. יאיר, נתנאל ומנרב (שבניגוד לאחרות שצוינו, מדורגת בדירוג A על-ידי מעלות).

"בזמן האחרון יש הרבה הנפקות של יזמי נדל"ן, והן מאופיינות במח"מים קצרים ובביטחונות", אומר נדב רבן, סמנכ"ל חברת החיתום רוסאריו קפיטל. לדבריו, "זה פוגש דרישות של השוק, שמחפש אג"ח עם ביטחונות במח"מים קצרים, ורואים שריביות הסגירה מאוד נמוכות - אפילו פחות מ-3% בחלק מהמקרים". לדברי רבן, במקרים רבים מדובר ביזמי נדל"ן שמבצעים הנפקה כשהפרויקט שלהם נמצא במצב מתקדם.

"זה סוג של שחרור של הון עצמי שהיזם השקיע בפרויקט. הקדמה של הכסף. הרי ההון העצמי נמצא בחשבונות הליווי עד שהפרויקט נמסר - כאן היזם למעשה מבצע הנפקה עם פרויקט בשלב מתקדם ובטוח יחסית, שמאפשר לו לגייס בריביות נמוכות גם אם האג"ח לא מדורגות. הוא יכול לקחת את ההון העצמי שהשקיע ולהתקדם להשקעות בפרויקטים חדשים".

גם המוסדיים כבר מסתכלים

להערכת רבן, התופעה הזו רק תלך ותתגבר, והוא מציין שיש עוד הנפקות בדרך. "זה קשור לכך שמתפנה כסף. בכל רבעון היו כמה גיוסי חוב של חברות אמריקאיות, ועכשיו הכסף מופנה להנפקות אחרות", הוא אומר.

לדבריו, המגמה תואמת למגמה של המשך הגיוסים בקרנות הנאמנות, שהן רוב המשתתפים בהנפקות, "למרות שיש כבר 'דגימות' של מוסדיים גדולים יותר", אומר רבן. "אלו הנפקות שפעם היו נחלתן הבלעדית של קרנות הנאמנות, והיום מסתכלים עליהם גם בגופים המוסדיים".

בהקשר זה, רבן מזהה עוד מגמה נלווית: "הירידה בתשואות של איגרות החוב של החברות האמריקאיות בחודש האחרון מצביעה על כך שהזרימה של הכסף מגיעה גם לשוק המשני".

נזכיר, שחברות נדל"ן אמריקאיות רבות ניצלו הזדמנות לגייס חוב בבורסה בתל אביב, כשזכו לדירוגי השקעה וזכו לביקושים מהמוסדיים הישראלים. אך קריסת חברת אורבנקורפ, וחששות שעלו בנוגע לחברות אחרות מגל הגיוסים האמריקאי, גרמו לחששות בקרב המשקיעים והתופעה - לפחות בשלב זה - נבלמה.

חברות השורה
 חברות השורה