אושר לקריאה שלישית: מאסר לקטין שיורשע ברצח לפני גיל 14

חוק הנוער הנוכחי קובע כי לא ניתן לגזור עונש מאסר בפועל לקטין שהורשע בעבירה פלילית לפני שמלאו לו 14 שנים

אזיקים / צילום: שאטרסטוק
אזיקים / צילום: שאטרסטוק

בית המשפט יוסמך לגזור עונש של מאסר בפועל לקטין שיורשע בעבירות המתה, אף אם עונשו נגזר לפני שמלאו לו 14 שנים - כך אושר היום (ב') בוועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת לקריאה שנייה ושלישית.

חוק הנוער הנוכחי קובע כי לא ניתן לגזור עונש מאסר בפועל לקטין שהורשע בעבירה פלילית, לפני שמלאו לקטין העבריין 14 שנים.

הצעת החוק הממשלתית מבקשת לקבוע הוראת שעה ל-3 שנים, לפיה בית המשפט יהיה רשאי לקבוע כי קטין שטרם מלאו לו 14 שנים ביום מתן גזר הדין יוחזק במעון נעול; וכי המשך נשיאת עונשו, לאחר שימלאו לקטין 14 שנים, ירוצה במאסר בפועל.

בעת גזר הדין, בית המשפט ישקול את נסיבות המקרה, את השפעת המאסר על הקטין, את גילו של הקטין בעת ביצוע העבירה ואת נסיבותיו האישיות של הקטין. בשל שיקולים אלה ייתכן שבית המשפט יחליט כי הקטין ימשיך לשהות במעון נעול ולא בין כותלי הכלא, אף לאחר הגיעו לגיל 14. 

הסמכות לגזור את עונשו של הקטין למאסר תהיה רק אם יורשע בעבירות של הריגה, רצח או ניסיון רצח. עוד מוצע כי בית המשפט יקיים דיון לקראת תום תקופת החזקתו במעון הנעול ולפני העברת הקטין למאסר.

להצעת החוק הממשלתית מוזגה הצעת החוק של ח"כ ענת ברקו. על-פי הצעתה, הסמכות לגזור מאסר בפועל על נערים תחול על כל העבירות המנויות בחוק הטרור, אולם ח"כ ברקו הסכימה כי ההצעה תחול רק בעבירות המתה.

כאמור, הצעת החוק אושרה להצבעה בקריאה שנייה ושלישית במליאת הכנסת.