חלום ה"דירה בברלין"

מה עובר בראש של מי שרוכש דירה בבירת גרמניה?

נדלן למגורים בברלין/ צילום: בלומברג
נדלן למגורים בברלין/ צילום: בלומברג

דירה בברלין - בכל מקום רואים מודעות על ההזדמנויות המופלאות שיש שם בתחום הנדל"ן, מראים פרצופים מחויכים ומאושרים של ישראלים ש"זכו" להגשים את החלום. אני מניח שרבים, אולי הרוב, ישאלו "אז מה הבעיה"? השאלה הזאת הכי מצערת אותי. כבר לא רואים את הבעיה? זהו, ה"בעיה" התאיידה? לו אני רוכש פוטנציאלי של דירה בגרמניה, לא הייתי מסוגל שלא לחשוב מי, לכל הרוחות, גר בדירה זו קודם לכן? האם היה זה מפקד מחנה ריכוז? או מוציא לפועל בתא גזים? או "סתם" אזרח שהסגיר משפחה יהודית לגסטפו? ואם לא הם עצמם, האם ילדיהם, או בני משפחה אחרים התגוררו במבנה שאני עומד לרכוש?

מי גר בדירה

הגרמנים, רובם ככולם, השתתפו בהשמדת יהודי אירופה. חלקם באופן פעיל, רובם באופן סביל. בכל הנוגע להשמדת הגזע היהודי, רוב הגרמנים היו היטלר, ואייכמן, ומנגלה, וכל שאר הרוצחים שלקחו חלק בחיסול המשפחה שלי, ושל רבים אחרים, כמובן. אני תמיד הייתי חושש למצוא עצמי בדירה או בית שבהם התגוררו האנשים שבגללם מעולם לא היו לי סבא או סבתא, משני הצדדים. וכיום, כשיש לי נכדים, אני מבין עוד יותר מה הפסדתי. והדמעות זוחלות לעיניים, וממלאות אותן.

בוודאי יהיו שיאמרו: דמעות? כיום? הרי כבר עברו כשבעים שנה! ואני תמה: האם רק לי זה נראה כמו אתמול, כמו היום? ואולי כמו מחר? האם רק לי, שנולדתי בארץ, שלא עברתי על בשרי את אימי השואה, האם דווקא אני לא מסוגל ולא רוצה לסלוח ולשכוח? האם רק בשרי נעשה חידודין חידודין כאשר אני שומע את השפה הגרמנית?

לעשות כסף באזור הטבח

האם רק אותי מקוממות מודעות וסרטוני פרסום לנדל"ן בברלין? האם רק אותי דוחים הישראלים שקונים שם דירות - שלפחות בחלקן בוודאי היו שייכות פעם לרוצחי משפחותיהם - וגם מוכרי הדירות? אני מבין את הרצון "לעשות כסף". אבל בבירת גרמניה הנאצית? במקום שבו תכננו וביצעו את טבח היהודים? האם הכסף מקדש את הכול, גם את דם משפחותינו?

יש גרמניה חדשה?

ואל תגידו לי גרמניה החדשה, גרמנים חדשים וכיוצא באלה. גם אם זה נכון, הרי בכל מקרה יהודים יכולים להתגורר ולהשקיע בכל מקום, רק לא גרמניה. שיחפשו לעשות כסף במקומות שאינם ספוגים בדמו של העם היהודי. מבחינתי, עדיין מוקדם לקבוע עד כמה הגרמנים של ימינו הם "חדשים" לעומת קודמיהם. הייתי מחכה עוד עשרות שנים רבות כדי לדעת בוודאות אם זה נכון.