מעקב "גלובס" אחר התארגנות המחאה בפייסבוק. בתחילת החודש, נזכיר, דווח על דף חדש בפייסבוק בשם "המחאה הגדולה - יחד נוריד את מחירי הדיור", שמעלה פוסטים, תגובות וסרטונים העוסקים במחירי הדירות הגבוהים. נכון להיום, כולל הדף קרוב ל-18 אלף "לייקים" (עלייה של כ-80% בשלושה שבועות), וכעת נראה שנעשים גם מאמצים להוציא שוב אנשים לרחובות כמו במחאת קיץ 2011. בימים האחרונים עלתה בדף הפייסבוק קריאה לציבור להגיע להפגנה שמתוכננת להתקיים באוגוסט בתל-אביב.

מדובר בניסיון הראשון של יוזמי המחאה לצאת מגבולות האינטרנט והפייסבוק. לידי "גלובס" אף הגיעו פליירים שפעילי המחאה עומדים לחלק במקומות שונים בארץ, וההפגנה האמורה עתידה להתקיים ב-18 באוגוסט בכיכר רבין.

עוד נודע ל"גלובס" כי במקביל להכנות להפגנה, עובדים יוזמי המחאה גם על הכנת סרט שייתכן שיוקרן בהפגנה ובמסגרתו ירואיינו זוגות צעירים שאינם יכולים לרכוש דירות. נזכיר כי יוזם הדף מסרב להיחשף, אך מדובר בצעיר בשנות ה-30 לחייו שטוען בתוקף שמדובר ביוזמה פרטית, ללא כוונה פוליטית וללא גוף פוליטי שעומד מאחוריה.

בשיחה עם "גלובס" סיפר מפעיל העמוד כי הוא החליט לפתוח את הדף בשל מחירי הדירות הגבוהים ובשל האמונה שמדובר בבועה שסופה להתפוצץ. לשאלה מה דעתו על תוכניות הממשלה נכון להיום, כמו מחיר למשתכן למשל, משיב מפעיל העמוד כי: "זה לא מספיק. אני חושב שצריך היה לקדם תוכנית אחרת, תוכנית כמו מע"מ אפס שמורידה את המע"מ מדירות אבל רק בתנאי שגם הקבלן מעניק הנחה נוספת, אחרת לא יוכל להשתתף בתוכנית".

 

"לפצל את התשלום על הדירות"

"זה לא יהיה תלוי בהגרלות כמו מחיר למשתכן. עוד רעיון שלדעתי יהיה הרבה יותר אפקטיבי מכל הצעדים שעשו עד עכשיו הוא לפצל את התשלום על הדירות. כלומר, על הקרקע רוכש הדירה ישלם ישירות לרשות מקרקעי ישראל, ועל הבנייה לקבלן, זה יהפוך את מחיר הקרקע לשקוף לרוכש וגם לא יאפשר לכל גורם לעשוק את הרוכש כי ידעו בדיוק על מה משלמים. במקביל, יש גם את כל נושא המיסוי של דירות להשקעה. אני חושב שיש כאן פתרון פשוט והוא פשוט לגבות מס מדורג, על פי דמי השכירות ולקבוע מדרגות מיסוי מסוימות כדי שהדבר לא יתגלגל לשוכרים. המדרגות, בשונה ממדרגות בשכר, ישפיעו על כל הסכום מהשקל הראשון".  

כזכור, גם מחאת 2011 התחילה מפוסט בפייסבוק, מקריאה של דפני ליף, סתיו שפיר ונוספים לצאת למחות נגד מחירי הדיור הגבוהים. הקריאה בפייסבוק הוציאה עשרות אנשים החוצה, לאחר מכן הוקמו מאות אוהלים בשדרות רוטשילד ובמקומות אחרים ברחבי תל-אביב וברחבי הארץ, ונערכו הפגנות סוערות במספר מוקדים. עם זאת, המחאה, שהחלה כמחאה שהתמקדה במחירי הדירות ודמי השכירות הגבוהים, התפזרה מהר מאוד לעוד שלל נושאים כך שסוגיית הדיור נותרה בסופו של דבר רק אחת מיני כמה. אפשר להגיד שההפגנה המתוכננת באמצע אוגוסט תהיה המבחן האמיתי של המחאה הנוכחית ואם דף הפייסבוק אכן יגרור אנשים לעשות מעשה ולצאת פיזית גם לרחוב.