צדק משפחתי חדש

החוק החדש שמחייב גישור רק יחמיר מאבקי הגירושים, משך ההליכים והסחבת

גירושין / צילום: Shutterstock א.ס.א.פ קרייטיב
גירושין / צילום: Shutterstock א.ס.א.פ קרייטיב

אמצעי התקשורת הוצפו לאחרונה בכתבות ובראיונות באשר לחוק החדש, המתיימר להסדיר את הדיונים בבתי המשפט לענייני משפחה ובבתי הדין הרבניים על ידי חובת תהליך גישור באמצעות גורמי רווחה ולחסל את מרוץ הסמכויות בין הערכאה האזרחית לרבנית.

זהו פרדוקס: גישור מעצם הגדרתו הוא אקט של בחירה, ואינו יכול להיות בגדר חובה. נוסף לכך, גישור בענייני גירושין ומשפחה, המתנהל ביחידת סיוע על ידי עובדת סוציאלית נטולת רקע משפטי, עלול להביא לקיפוח מהותי של זכויות אחד הצדדים. כמו כן מסתבר שהחוק לא חיסל את מירוץ הסמכויות אלא אף עלול להחריף אותו, למרבה הצער.

יוזמי החוק, ובראשם ח"כ מרב מיכאלי, סברו שיהיה בו כדי לקצר, לייעל ולמנוע מאבקים בהליכי גירושין, חלוקת רכוש, משמורת ומזונות בין בני זוג. אך במערכת המשפטית קיימת הסכמה בין שופטים, פרקליטים, לשכת עורכי הדין ואנשי אקדמיה, כי החוק סובל מכל כך הרבה כשלים, עד כי נראה שמטרתו לא רק שלא תושג, אלא תגרום החמרה של המאבקים, משך ההליכים והסחבת הכרוכה בהם.

לגישור נדרשת הסכמה. המסכימים להליך ממילא פנו למוצא זה גם קודם לחוק. על כן קבוצת האוכלוסייה הרלבנטית לחוק מורכבת מהמתנגדים לגישור. עיכוב ההליכים לאור החוק ב-45-60 יום עלול להחמיר את המאבק.

 

מוטב תחילה להתמקד בצוואר בקבוק מהותי בדיני משפחה שעליו אין עוררין: משך ההליכים בערכאות - לעתים על פני שנים - גורם למתדיינים נזקים, חלקם בלתי הפיכים.

בישראל 2016, מערכת המשפט לענייני משפחה בלתי שוויונית, מפוצלת, לא יציבה ובלתי צפויה. ההליכים הארוכים והמתישים והסחבת מערימים קשיים על המתגרשים. בתי המשפט עמוסים לעייפה בדוגמאות מצערות של ניתוק קשר בין הורים לילדים, במשברים כלכליים דרמטיים ואף באלימות קשה בתא המשפחתי המתפרק.

לזמן יש משמעות עצומה בהליכי משפחה, ולכן יש לקצוב בחקיקה לוח זמנים מוגדר וסביר לבירור תיקי משפחה בבתי משפט. בדומה להליכי פינוי של שוכרים, תובענות בסדר דין מקוצר או מהיר, כך וביתר שאת יש להתייחס גם להיבטים השונים של דיני משפחה: משמורת, זמני שהות וראיית ילדים, חלוקת רכוש ומזונות.

כל שלב בניהול התיק יתוקצב במספר ימים ראוי וסביר, אשר ניתן יהיה להאריך רק מטעמים מיוחדים. הגבלה וקיצור לוחות הזמנים ימנעו ניכור הורי בגין אי פסיקת משמורת, זמני שהות וסנקציות בשל הפרתם, חרפת רעב בגין אי פסיקת מזונות, חוסר שוויוניות בין בני זוג בשליטה על רכוש ומשאבים משותפים ועוד.

בימים אלו מקדמת הוועדה לשוויון והגינות בדיני משפחה של לשכת עורכי הדין מחוז מרכז, נוסח להצעת חוק שמטרתה לקצוב את משך הטיפול בערכאות. חוק שכזה עשוי להיטיב לאין ערוך עם המתדיינים בתיקי משפחה ולחולל שינוי שיביא עימו צדק כלכלי, חברתי ואף מגדרי. העובדה כי 30% מהאימהות הגרושות במדינת ישראל עדיין אינן מקבלות דמי מזונות על פי החוק - כמו גם העובדה שקיימים אבות רבים מסורבי קשר עם ילדיהם, מחייבת אותנו לשנות את המצב במהרה.

הכותבת בדיני משפחה ומשפט אזרחי, מגשרת מוסמכת וחברה בארגון SUPERSONAS ליצירת נוכחות נשית שוויונית.