מלאי הקרקעות של יזמיות המגורים הגדולות: 23 מיליארד שקל

דירוג יזמיות הנדל"ן למגורים של DUN'S 100 מצביע על מהפך בפסגה ■ מרבית יזמיות המגורים אינן פוזלות לצדדים

אתר בנייה. המצב בשוק הדיור מחייב לנקוט גם צעדים לא שגרתיים / צילום: תמר מצפי
אתר בנייה. המצב בשוק הדיור מחייב לנקוט גם צעדים לא שגרתיים / צילום: תמר מצפי

מהפך בדירוג יזמיות הנדל"ן למגורים של DUN'S 100 לשנת 2016: החברות י.ח דמרי ואשדר עקפו את מובילת הדירוג בשנים האחרונות, שיכון ובינוי. לדמרי הכנסות מיזמות בהיקף של 974 מיליון שקל, לעומת 893 מיליון שקל לאשדר, השנייה ברשימה, ו-808 מיליון שקל לשיכון ובינוי (מיזמות בלבד).

דירוג ייזום הנדל"ן משקלל שלושה פרמטרים: הכנסות מייזום, מלאי קרקע ויחס חוב ל-CAP (ההון העצמי בצירוף החובות והמסים הנדחים). אף שמדובר בענף הכולל מאות רבות של יזמים מקומיים, בשנים האחרונות ישנו יתרון ברור לגודל ולמיתוג החברות הפועלות בפריסה ארצית. לחמש המדורגות ראשונות - דמרי, אשדר, שיכון ובינוי, אפריקה מגורים ואזורים - מחזור הכנסות כולל מייזום בסך 4 מיליארד שקל, כמחצית מהמחזור מיזמות ב-20 המדורגות ראשונות.

מרבית יזמיות הנדל"ן עוסקאות כמעט אך ורק ביזמות. 12 מתוך 20 המדורגות רשמו הכנסה מיזמות בלבד (מעל 90% מסך הכנסותיהן). יחד עם זאת, בקרב מספר קבוצות היזמות למגורים מהווה רק זרוע פעילות אחת, אפילו לא זו שמניבה את מרבית ההכנסות. כלכלית ירושלים (13% מיזמות) ונכסים ובניין (18%) הן קודם כל חברות של נדל"ן מניב - משרדים, מסחר ותעשייה. רק 16% מהכנסות קבוצת שיכון ובינוי מקורן מיזמות, ולקבוצת עמוס לוזון יזמות ואנרגיה, שרכשה בשנה האחרונה את חברת א.דורי, 20% הכנסות מיזמות, לצד פעילות האנרגיה (תחנת הכוח דוראד) והבנייה.

מלאי המקרקעין הנמצא בידי החברות מחזיר את הטענות הישנות על קבלנים ה"דוגרים" על הקרקעות בציפייה לעליית ערכן (שמוליד קריאות חוזרות ונשנות להטלת "מס רכוש"). מנגד, צריך כמובן להזכיר את טענות הקבלנים הנוגעות בעיקר לביורוקרטיה ולסחבת תכנונית שלא מאפשרת להתחיל בבנייה על אותן קרקעות השוכבות במלאי.

הידרדרו וקפצו

כך או כך, המלאי שרשום אצל 20 המדורגות ראשונות (חברות ציבוריות בלבד, הנסחרות בבורסה של תל אביב) מגיע ל-23.2 מיליארד שקל. מחצית ממנו, 12.1 מיליארד שקל, רשום כמלאי מקרקעין אצל חמש המדורגות ראשונות. שיכון ובינוי הוותיקה מציגה את המלאי הגדול ביותר, בסך של 3 מיליארד שקל (עוד עליה בעמוד הבא).

שלוש חברות קפצו בדירוג לעשירייה הראשונה: אאורה, אחים דוניץ ובנוי התיכון. בחברת אאורה, שקפצה מהמקום ה-15 למקום 7, הסיבה לשינוי נובעת בעיקר מהגידול במלאי קרקעות לבנייה, עקב רכישת קרקעות חדשות בחולון ובתל אביב, זאת לצד גידול בהכנסות עקב מסירה של דירות בגנים התלויים ביהוד, "אאורה על הפארק" במצליח, קוטג'ים בפרדס חנה ופרויקט בחולון. מנגד, נכסים ובניין הידרדרה בדירוג היזמי ממקום 8 למקום 16, שינוי שנובע בין היתר מקיטון בהכנסות ממכירת דירות.

ייזום נדלן
 ייזום נדלן