תחרות ריצה

האירו והין מייצגים את מה שקובעי המדיניות עושים במסגרת ההרחבות הכמותיות

הבנק האירופאי המרכזי/ צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
הבנק האירופאי המרכזי/ צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

פעם, הוא היה הנכס שהיינו שמים על המסך כקורלציה הטובה ביותר, ולעיתים, ה"מנבא" את המהלכים של שוקי המניות העיקריים בארה"ב. פשוט התאמה מופלאה, שנבעה מן המוסכמה שהוא היווה נכס מופלא של Carry, דהיינו של מימון, עבור הפעילות הספקולטיבית היותר מסוכנת. כך היה תקופה ארוכה עד שכל מערך ה-Carry השתבש לחלוטין.

העובדה שכמעט כל המטבעות נמצאות עם ריבית אפסית, יחד עם ההשלכה המימונית הנובעת מן התשואות השליליות באג"ח הממשלתי, כל אלו כבר לא הקנו לנכס הזה שום יתרון יחסי. זוג המטבעות, היורו והין, חזר להיות המייצג של היחס בין שתי הקומפלקסים הכלכליים המיוצגים על ידי הגופים המדיניים העומדים מאחוריהם.

ליתר דיוק, מדובר בעוד זוג מטבעות המייצג הרבה יותר את מה שקובעי המדיניות עושים במסגרת ההרחבות הכמותיות הגדולות ביותר בעולם, ביחס לתוצר מדינתם. מה שמעניין במיוחד לגבי הזוג הזה הוא בדיוק העובדה שבשתי החזיתות מתנהלת הרחבה כמותית עצומה שאינה מביאה, עד כה, שום תוצאה מעשית בכלכלות האמיתיות הרלוונטיות.

זו דוגמה מופלאה לבדיחה הידועה בקשר לשני חברים הנתקלים בדוב. הפחד משתלט במהרה על שניהם אבל בראשו של אחד מהם קיים הבזק, ופתאום חיוך רחב. חברו שואל אותו על פשר השמחה הפתאומית הזו, לאור המצב הביש מול החיה הדומיננטית, והתשובה כמעט ממאנת לבוא: "פשוט, הבנתי שעליי לרוץ מהר יותר ממך, ולא מן הדוב".

והנמשל ברור: כל מדינה מנסה להיות תחרותית יותר על מנת לייצא יותר, ואולי על ידי כך לייצר נתוני צמיחה טובים יותר מאשר המדמנה הנוכחית. אבל, כאשר שני ענקים כמו יפן ואירופה באים למכור משהו לסינים, לאמריקאיים, או לכל לקוח בעל אמצעים, עליהם פשוט "לרוץ יותר מהר מחברו", ולא להיות הזול המוחלט דווקא.

על בסיס הרקע הפונדמנטלי הזה, הבה ננתח את מה שהיה לנו עד עכשיו בנכס הזה. הנה גרף שבועי של הזוג המתאר את ההרפתקה כולה:

 

משה שלום יורו יין 16-08
 משה שלום יורו יין 16-08

את המסע הגדול האחרון ראינו מתפתח מן התחתית של שנת 2012, סביב 94, ועד השיא סביב 150 בתחילת שנת 2015. היה זה מסע מכובד של התחזקות המטבע האירופי עקב העובדה שבתקופה ההיא לא העלינו על דעתנו שהגרמנים ירשו למריו דרגי לבצע את צעדי ההקלה הקיימים היום.

מסע זה נבנה היטב, במבנה של 5 גלים עולים. גלים המתאימים לגודל ולאופי של גלים מגמתיים קלאסיים ביותר. אז, החלה הדרמה של הרמזים, ולאחר מכן המעשים, של הבנק המרכזי האירופי. עם הזמן היה ברור שגם הוא ייכנס למועדון שבו נמצאים היפנים כבר שנים, דהיינו למועדון אותן הרחבות כמותיות.

ומה קרה בזוג? התיקון המתבקש של 3 גלי תיקון המסומנים כאן מ-A ל-C. כאשר המטבע שבר את רמת ה-50% תיקון מטה (3) היה ברור שלפנינו תיקון עמוק. סביבת 109, המהווה את התחתית הנוכחית של המהלך היורד, אכן מהווה תיקון עמוק כזה, הקרוב למקסימום המותר של 78.6% -Fibonacci 3. קניות של 80 מיליארד יורו בחודש (!) לא הולכים ברגל, וכמות כזו של הרחבה הצליחה לגרום לנפילה הקשה של היורו מול היין היפני כאשר זו התפתחה למניפת קווי מגמה אופיינית בחדותה. 

ומה עכשיו? האם יש סימני עצירה וחזרה מעלה? לא הרבה, אבל הבה נסקור אותם:

  • התייצבות של המומנטום השלילי (2)
  • התאוצה השלילית (ההיסטוגרמה) קטנה (2)
  • יצירת שפל זמני גבוה יותר במחיר (1)
  • וכאמור, אנו מזהים מבנה די ברור של סיום גל C

אין בטחון שלפנינו סיום תיקון, ומגמה חדשה מעלה. ייתכן מאוד שה-ABC יתפתח ל-1-5, אבל ניתן לומר שאזור ה-122 מהווה יעד עליון מעניין זמני, גם במקרה השני. סימן ראשון של חיוב נראה בחצייה של קו המגמה במומנטום עצמו (2), כאשר המחיר מצידו יהיה חייב להתגבר על קו המניפה המיידי 2. ואז, המבחן האמיתי בפריצה של שילוב קו המגמה 1, הממוצע הנע 200 המגיע מלמעלה, וכאמור, פריצתה של רמת ההתנגדות סביב 122.

רק אם היורו-יין יצליח להתגבר על כל זה, נדע שהיפנים חזרו לרוץ יותר מהר מן האירופים, כאשר הדוב של המיתון רודף אחרי שניהם.

 

משה שלום הינו ראש מחלקת המחקר ב FXCM ישראל (חברה למסחר במטבע חוץ, מדדים וסחורות).

ניתן לפנות אליו ולהצטרף לרשימת התפוצה שלו דרך פניה ישירה לאימייל: Moshe.Shalom@gmail.com.

מובהר ומודגש כי האמור בסקירה זו אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. בפרסום המידע בסקירה זו אין משום המלצה או חוות דעת בקשר לביצוע כל עסקה או השקעה בניירות ערך, לרבות רכישה ו/או מכירה של ניירות ערך. יודגש כי לגבי כל מידע מכל סוג המופיע בסקירה - על כל אדם לבצע בדיקה ואימות נוספים, תוך התחשבות בנתונים ובצרכים המיוחדים שלו. יצוין כי במידע עלולות ליפול טעויות וכן עשויים לחול לגביו שינויי שוק ו/או שינויים אחרים, וכי אף עלולות להתגלות סטיות משמעותיות בין התחזיות והניתוחים המופיעים למצב בפועל. אשר על כן, קבלת החלטה כלשהי על סמך נתון, דעה, חוות דעת, תחזית או ניתוח המופיע במסגרת הסקירה - הינו על אחריות הקורא בלבד.