לחיות קצת יותר בכבוד

ליברמן דאג לעולים, אבל הם לא היחידים שייהנו משדרוג מערך קצבאות הזקנה

זוג קשישים בבית אבות. הקו העליון של הסקלה / צילום: אתר רשת משען
זוג קשישים בבית אבות. הקו העליון של הסקלה / צילום: אתר רשת משען

דבר אחד כלכלי טוב, אפילו טוב מאוד, קרה בעקבות ההצטרפות של ישראל ביתנו לממשלה. בסופו של דבר - וזה אחד הסיכומים שנחבאו מעין הציבור במהלך גיבוש התקציב האחרון - התקבלה תוספת לכל מערך קצבאות הזקנה, השלמת הכנסה וכדומה. אמנם אביגדור ליברמן ואנשיו כיוונו לעולים, קהל הבוחרים שלהם, אבל מהשדרוג הזה ייהנו אוכלוסיות נוספות.

השדרוג ייעשה בהדרגה ואמור להגיע בשיאו, בשנת 2020, לכ-1.9 מיליארד שקל - סכום לא מבוטל ויש שיגידו גם לא מספק. זה נכון, אבל צריך להתחיל איפשהו כדי לשדרג את קצבאות הזקנה העלובות.

אחד מתיקוני החקיקה המשמעותיים שהוסכם עליהם הוא התיקון לחוק הביטוח הלאומי לעניין תוספת הוותק. מה זה אומר? הנה ההסבר: קצבת הזקנה הבסיסית בישראל עומדת על כ-1,530 שקל בחודש (קצבה זו מצטרפת לקצבת הפנסיה שכל אחד חוסך בקרן הפנסיה שלו, ובמקרה של פנסיה תקציבית, הפנסיה שחוסכת המדינה לעובדיה), אבל קצבת הזקנה ה"סטנדרטית" שמקבלים לא מעט אנשים היא כ-2,300 שקל.

הכיצד? ובכן, על פי החוק הישן, יש רצף ביטוחי לעובדים שמשלמים קצבת ביטוח לאומי. הרצף הביטוחי הזה נספר רק משנת העבודה העשירית בקצב של 2% לשנה ועד תקרה של 50% תוספת לקצבת הזקנה המינימלית. כלומר, מי שעבד פחות מ-10 שנים לא יקבל שום תוספת לקצבת הזקנה הזאת. החוק הזה היה כמובן אבסורדי. הוא קיפח גם עולים אבל גם עקרות-בית שעבדו פחות מ-10 שנים. על פי הסיכום, יבוטל התנאי של 10 שנים בהדרגה עד שנת 2020, כך שכל שנת עבודה תזכה בתוספת שיכולה להגיע עד 300 שקל לקצבה. זה נשמע מעט, אבל די הרבה לאנשים שחיים ממעט מאוד.

האוצר וליברמן סיכמו גם על שדרוג של סכומי הבטחת ההכנסה: שינוי ב"דיסרטיגרד", מונח המבטא את ההכנסה המרבית מכלל המקורות (בכללן עבודה ופנסיה). הזכאים לגמלת השלמת הכנסה יזכו בתוספת שתגדל עד שנת 2019 ב-300 שקל. כמו כן יוענק מענק ההטבות המשולם לניצולי שואה שמקבלים גמלת הבטחת הכנסה ל-3,960 שקל בשנה ויוגדל הסיוע בשכר דירה לקשישים.

כל אלה, כאמור, הם צעדים קטנים, שהתקשורת לא מתעניינת בהם אבל הם בהחלט בכיוון הנכון. בשביל חלק מהעיתונאים עיסוק ב-200 או 300 שקל תוספת לקצבאות זה פרוטות, אבל בשביל קשישים שנקלעים למצוקה, זה הרבה יותר חשוב מעניינים שברומו של עולם.

eli@globes.co.il