הנקמה של ארדואן: "טנקים חצו את הגבול במבצע נגד דאעש"

במסגרת מבצע "מגן הפרת" נכנסו 10 טנקים טורקיים לאזור צפון סוריה ■ מוקדם יותר תקפו מטוסים טורקיים עם כוחות הקואליציה מטרות של ארגון הטרור ■ שר הפנים הטורקי: "המבצע יימשך עד שהאיום ינוטרל"

רג'פ טאיפ ארדואן / צילום: רויטרס
רג'פ טאיפ ארדואן / צילום: רויטרס

מבצע "מגן הפרת" של צבא טורקיה, שנפתח הבוקר (ד') במתקפות אוויריות וארטילריות לעבר מוקדים של ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) בצפון סוריה, עבר לשלב הבא לאחר שטנקים טורקיים חצו את הגבול ופלשו לצפון סוריה - כך דיווחו מקורות צבאיים לסוכנות הידיעות רויטרס.

לפי כתב הסוכנות, שישה טנקים לפחות נכנסו לשטח הסורי. כמו כן דווח כי המורדים המתונים מצבא סוריה החופשי, הנתמך בידי טורקיה, נכנסו למדינה באזור העיירה ג'ראבלוס, הנתונה בידי דאעש, לקראת פעולה לשחרור האזור.

שר הפנים של טורקיה, אפקאן עלא, התייחס היום למבצע ואמר כי הוא יימשך עד שאיום דאעש על המדינה באזור ג'ראבלוס ינוטרל. הוא ציין כי הרשויות בטורקיה פינו תושבים מעיירת הגבול קרקמיש, כמו גם שישה כפרים נוספים באזור, כאמצעי ביטחון. עלא אמר כי טורקיה לא תאפשר לארגוני מיליציה לאיים על המדינה, וכי האיום לא מגיע רק מדאעש, אלא גם "מארגוני טרור נוספים".

סאלח מוסלים, ראש המיליציה הכורדית בסוריה (PYD), גינה את המתקפה ואמר כי "טורקיה נכנסת לבוץ הסורי ועומדת בפני תבוסה". אנקרה רואה ב-PYD, שנאבק בדאעש באזור בתמיכה אמריקאית, כאיום בשל קשריו עם המיליציה הכורדית בטורקיה (PKK).

מוקדם יותר הודיעה ממשלת טורקיה כי כוחות טורקיים בגיבוי מטוסים של הקואליציה נגד דאעש בהובלת ארצות-הברית תקפו מטרות של הארגון בסוריה, לאורך הגבול עם טורקיה. גורמים צבאיים במדינה טענו כי קבוצה מהכוחות המיוחדים הטורקיים חצו את הגבול וטרם פתחו במתקפה.

זו הפעם הראשונה שבה מטוסי קרב טורקיים תוקפים בסוריה מאז נובמבר, אז הפיל הצבא במדינה מטוס רוסי בסמוך לגבול. כמו כן, מדובר בפעם הראשונה שכוחות טורקיים חודרים לשטח הסורי, מאז מבצע קצר של כוחות מיוחדים לשחרור קבר סולימאן שאה, דמות עות'מנית בולטת, בפברואר 2015.

בתוך כך, סוכנות הידיעות הטורקית דואן דיווחה כי המשטרה הטורקית פתחה במבצע פשיטות ברחבי איסטנבול בניסיון ללכוד פעילים של ארגון המדינה האסלאמית. כמו כן, שלושה חיילי צבא טורקיה נפצעו בפיצוץ שאירע בסמוך לכלי רכב צבאי שבו נסעו באזור העיר אנטליה שבדרום-מזרח המדינה. לפי שעה לא התקבלה הודעת קבלת אחריות מצד אף ארגון למתקפה באזור עיר הקיט.