גורם בפרקליטות: "ייתכן שנתבע כספים מעיזבון בן-אליעזר"

בפרקליטות לא מתכוונים לסגור את "תיק בן-אליעזר", ובימים הקרובים יתנהלו דיונים כיצד להמשיך לנהל את התיק נגד שאר הנאשמים בפרשה ■ שוקלים גם הליכים אזרחיים

בנימין בן אליעזר / צלם: תמר מצפי
בנימין בן אליעזר / צלם: תמר מצפי

איש העסקים ג'קי בן-זקן, שהורשע באחרונה בפרשת מנופים פיננסים, ושותפו אברהם נניקשוילי; מזכירתו של בן-אליעזר, איילת אזולאי; איש העסקים רוי מוצפי; והבלדר (לכאורה) צ'רלי יהודה - אלה הם חמשת כוכבי כתב האישום שבמרכזו עמד, עד לפטירתו אתמול, השר לשעבר בנימין (פואד) בן-אליעזר. יממה לאחר מותו של בן-אליעזר, השאלה העומדת על הפרק היא מה יעלה בגורל שאר הנאשמים בתיק.

למרות דברים שנשמעו מאז אתמול (א') בערב אודות העניין לציבור הפחות בתיק לאחר לכתו לעולמו של השר לשעבר, נדמה כי יש במשרד המשפטים עדיין מי שמוצא עניין ציבורי רב בניהול התיק. גורם בפרקליטות מסר ל"גלובס" כי בימים הקרובים יתנהלו דיונים שעניינם איך (ולא האם) ממשיכים לנהל את התיק נגד שאר הנאשמים, כשהכוונה היא בפירוש להמשיך ולנהל את ההליכים, למרות מותו של בן-אליעזר.

בפרקליטות סבורים כי ייתכן שיידרשו להכניס תיקונים בכתבי האישום שהוגשו, אך גורמים בתיק מבהירים כי המטרה הברורה היא להמשיך ולנהל את התיק התיק עד להכרעה בו.

שאלה נוספת העולה כעת היא מה קורה עם הכספים שנטען כי בן-אליעזר המנוח השיג תוך כדי ביצוע העבירות לכאורה. האם מותו יוביל לכך שהמדינה תיאלץ לוותר על כספים שטענה כי נצברו כתוצאה ממעשי שוחד לכאורה?

התשובה לכך שלילית. גורם בתיק אמר ל"גלובס" כי במסגרת הדיונים על המשך ההליכים, בהחלט דנים בשאלה כיצד "לשים יד" על הכספים שבעיני המדינה הושגו בעבירה. מכיוון שלא ניתן להמשיך בהליכי תפיסה וחילוט כספים במסגרת הפלילית, נשקל כעת מסלול אזרחי.

"אין כוונה לוותר. אנחנו שוקלים הגשת הליכים אזרחיים (נגד עיזבונו של בן-אליעזר - ג'מ', אל"ו). מדובר בכסף שמגיע לציבור, והמדינה לא כל-כך מהר תרים ידיים ותוותר על הכסף", אומר גורם בפרקליטות. 

 

הדלפות ממועצת הנפט

אם המדינה תיזום הליך אזרחי כנגד העיזבון, סביר שהיא תבקש לעקל את הכספים באופן זמני עד להכרעה באותו הליך. עוד שוקלת המדינה אם לנסות ולפעול לגביית מס בגין הכספים, בכדי שהכסף, שלטעמה של המדינה הוא "נגוע" (כלומר מקורו בשוחד לכאורה), יחזור, ולו בחלקו, לידי הציבור.

האישום הראשון בעניינו של השר המנוח נוגע לסכום שהוגדר כהלוואה בסך 400 אלף דולר שקיבל מחברו איש העסקים נניקשוילי, אך לא השיב את הסכום בפועל. בתמורה לאותה הלוואה, על-פי האישום, קידם בן-אליעזר את ענייני חברת שמן שבשליטת נניקשוילי ושותפו, בן-זקן.

לפי כתב האישום, בן-אליעזר, יחד עם ראשת לשכתו אז, אשת אמונו הקרובה איילת אזולאי, הפעילו לחצים על מועצת הנפט בנושאים הקשורים לרישיון מד אשדוד בבעלות שמן. מועצת הנפט הייתה בחלק מהתקופה כפופה לשר המנוח כשכיהן כשר התשתיות, ובחלק אחר מהתקופה, כשעבר לכהן כשר התמ"ת, כלל לא הייתה כפופה לו.

אולם הקשר בין אזולאי לבין חברי המועצה, נדמה, לא ניתק עם המעבר בין המשרדים. תיק החקירה בפרשה עמוס בהקלטות של שיחות המעידות על מאמציה הרבים של אזולאי למען בן-זקן ובעיקר, בעדכון השוטף של בן-זקן לכאורה על-ידי אזולאי במידע מתוך המועצה.

כתב האישום פירט כי "בן-זקן קיבל מאזולאי מידע שלא פורסם לציבור על עמדתם של חברי המועצה, והחל לפעול בכל ערוץ אפשרי - הן באמצעות פניית באי-כוחו במכתבים לחברי המועצה, הן על-ידי הנעת אזולאי, לפעולה מול חברי המועצה והן על-ידי הפעלת לחץ פסול בעצמו על חלק מחברי המועצה - והכול על-מנת שתתקבל החלטה בעד העברת זכויות רישיון הקידוח מחברת ACC לחברת שמן".

בקשר לאותה הלוואה שהעניק נניקשוילי לבן-אליעזר, נכתב בכתב האישום כי "נניקשוילי העביר את המתת לבן-אליעזר, באמצעות העברה בנקאית בסך 400 אלף דולר (1.49 מיליון שקל), אותה ביצע ביום 26.9.2011 מחשבון על שמו בבנק UNION BANCAIRE PRIVEE בשווייץ, לחשבונו של בן-אליעזר בבנק דיסקונט.

"בניגוד לתנאי הסכם ההלוואה, בן-אליעזר לא רשם הערת אזהרה לטובת נניקשוילי (על מגרש שרכש בנס-ציונה - ג'מ', אל"ו)... בניגוד לתנאי הסכם ההלוואה, ועל אף שמדובר בסכום גבוה ביותר, בן-אליעזר לא החזיר לנניקשוילי את סכום הכסף שקיבל ממנו במועדי הפירעון הקבועים בהסכם ההלוואה, ונניקשוילי לא דרש את פירעון החוב במועדי הפירעון הקבועים בהסכם ההלוואה, ולא עד מועד פתיחת החקירה".

כתב האישום מתאר גם כיצד בן-אליעזר המנוח מסר עדות מטעמו של נניקשוילי בהליך משפטי נגד רשות המסים - לכאורה כחלק מהיחסים המיוחדים בין השניים. "במסגרת יחסי התן-וקח שהתקיימו בין בן-אליעזר ונניקשוילי, במועד שאינו ידוע במדויק ביקש נניקשוילי מבן-אליעזר שיעיד מטעמו בהליך הערעור שניהל נגד פקיד השומה, על-מנת לתמוך בטענתו כי מרכז חייו אינו בישראל, מתוך ציפייה שלמעמדו הציבורי של בן-אליעזר תהיה השפעה על קבלת טענתו, לפיה מרכז חייו אינו בישראל. משמעות קבלת ערעורו של ננישקוילי הייתה חיסכון תשלום מס בהיקפים אדירים", נטען באישום.

קשרים במצרים, פנטהאוז ביפו

חיסכון במס בהיקפים אדירים שהושג גם בעקבות עדות שהיא חלק מיחסי קח-ותן לכאורה, מתן שוחד לכאורה לאיש ציבור, הדלפת מידע מדיונים פנימיים במועצת הנפט, לחצים פסולים עד חברי המועצה ועוד - כל אלה אינם עולים בקנה אחד עם "היעדר עניין לציבור". נראה כי גם בפרקליטות סבורים כך. אז האם הנאשמים ננישקולי, בן-זקן, ואזולאי יכולים לנשום לרווחה? ספק רב.

פרק אחר בכתב האישום שבמרכזו עמד עד אתמול בן-אליעזר המנוח, נוגע לפרשת חשד לשוחד לכאורה תוך שימוש בקשריו הקרובים של השר המנוח עם צמרת השלטון במצרים בימי שלטונו של הנשיא חוסני מובארק. לפי כתב האישום, בן-אליעזר פנה לקונסול מצרים מספר פעמים, בין היתר כשכיהן כשר התשתיות, כדי להשפיע על השלטון המצרי להעניק אשרות לעובדים של חברה העוסקת בתחום הכימיקלים לטקסטיל בבעלות איש העסקים רוי מוצפי - הנאשם אף הוא בתיק. מוצפי, לפי החשד, העביר בתמורה שוחד של כ-760 אלף שקל לבן-אליעזר.

בשנת 2011 העביר מוצפי לכאורה, לבקשת בן-אליעזר, סך של 260 אלף שקל לרכישת מגרש עבור רעייתו ובנו של בן-אליעזר בנס-ציונה.

בנוסף, בכתב האישום נטען כי ב-2012 פנה בן-אליעזר למוצפי וביקש ממנו סך של 500 אלף שקל לצורך מימון רכישת הבית ביפו - אותו פנטהאוז ידוע ומפורסם. "מוצפי נענה לבקשה והעביר לו את הסך האמור", נכתב בכתב האישום.

כתב האישום מפרט כי באירוע נוסף לחץ בן-אליעזר לכאורה על מוצפי שיעביר לו סכום נוסף של 1.2-1.3 מיליון שקל, כדי לסייע ברכישת דירת היוקרה ביפו (בסכום של כ-8.5 מיליון שקל), אך סכום זה לא הועבר לבסוף.

אז האם הנאשם מוצפי - שלפי האישום שילם לאיש ציבור בישראל 760 אלף שקל כחלק מיחסי קח-ותן לכאורה, שכללו שימוש בקשריו של השר המנוח עם שלטונות מצרים - יכול לצפות שהפרקליטות תסיר את העננה מעל ראשו? סביר שלא.

במסגרת סעיף האישום הנוגע להלבנת הון בכתב האישום, נטען כי במהלך התקופה שבין תחילת לבין אמצע 2012 החזיק בן-אליעזר המנוח סכומי מט"ח במזומן העולים במצטבר לסך של 2.1 מיליון שקל. לפי החשד, בן-אליעזר פנה למכר שלו וביקש ממנו ללכת ולהמיר את הכסף לשקלים, כדי למנוע את זיהוי הכסף עם בעליו האמיתיים. המכר, צ'רלי יהודה, נאשם אף הוא בתיק, בעבירות הלבנת הון. 

בן אליעזר
 בן אליעזר