גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"משרד האוצר והכלכלה תומכים בייצוא"

את החממה מקימה קבוצת הביומד שיזים: "ההסדרה של הידע הזה היא גולת הכותרת של התחום"

קבוצת שיזים, אשר מנוהלת על ידי יוסי בורנשטיין ומאגדת תחתיה יותר מעשר חברות בתחום הביומד, הקימה חממה טכנולוגית לחברות בתחום הקאנביס הרפואי. החממה לא תשקיע ישירות בחברות, אולם תעניק להן מנטורינג ושירותי ייעוץ ותחפש עבורן משקיעים.

שיזים היא קבוצה שמאגדת תחתיה חברות שיווק תרופות וציוד רפואי בישראל (ביניהן דולפין מדיקל וביוטיס), פעילות השקעה בסטארט-אפים (בין היתר יחד עם קרן הון סיכון פולנית), ייעוץ לסטארט-אפים ועוד. היא נכנסה לפעילות הקנאביס הרפואי בשנים האחרונות.

"שינוי אדיר"

"בשנים האחרונות חל שינוי אדיר בתחום הקנאביס הרפואי", אומר עופר ספוטהיים, מנכ"ל החממה, "בארה"ב, 25 מדינות מתוך ה-50 כבר מאשרות שימוש בקנאביס רפואי, וחלקן מאשרות שימוש בקנאביס לכל מטרה. במדינת קולורדו, שמובילה את השינוי, הרבה ישראלים מעורבים בעסק - מפעילים חוות, חממות (לא טכנולוגיות, אלא ממש חממות לגידול הצמח - ג.ו) וגם את המכונות שבהן החומר נמכר".

למרות מהפכת הלגליזציה, מצבו החוקי של הקנאביס בארה"ב רחוק מלהיות ברור. ברמה הלאומית אסור להחזיק ואסור להשתמש. ברמת המדינה חלק מהמדינות הפכו את המוצר לחוקי וחלקן רק הודיעו רשמית על הפסקת האכיפה. "בתחום הקנאביס הרפואי, ה-NIH, מכון הבריאות הלאומי, מממן מחקרים בתחום ורושם פטנטים, אף שלכאורה ברמה הפדרלית זה אסור", אומר ספוטהיים. בשל האיסור הלאומי, אין מסלול רגולטורי מסודר לביצוע ניסויים ואישור האפקטיביות של המוצר למחלות שונות, כפי שמעניק ה-FDA, רשות המזון והתרופות האמריקנית, עבור תרופות ותוספי מזון שמצהירים על ערך רפואי.

בישראל קנאביס לפנאי אסור, אך קנאביס רפואי זמין בצורה מסודרת. "היום כל מטופל משלם בערך 300 שקל לכמות שמגיעה לו, לא משנה מהי הכמות. משרד הבריאות חושש מזליגת החומר לשוק הפרטי - ואכן יש זליגות". המגדלים מעוניינים לייצא את החומר גם לחו"ל, ומשרד הבריאות פועל לחקיקה בנושא, אם כי בזהירות, כדי לא ליצור לישראל מוניטין של מסממת עולמית ולא למשוך לתחום גורמים עבריניים. "ישנן מדינות באירופה שלא מעוניינות שיגדלו אצלן אך מתירות לאזרחיהן להשתמש במוצר", אומר ספוטהיים, "משרד האוצר והכלכלה תומכים בייצוא".

כ-25 אלף מטופלים הם בעלי רישיון לשימוש בקנאביס רפואי, כמחצית מהם חולי סרטן, והיתר מטופלי כאב, קרוהן ומעט התוויות נוספות. "עבור חולי סרטן מדובר בטיפול תומך. הקנאביס מחזיר תיאבון, מפחית בחילות ונותן אנרגיה".

החסם העיקרי מפני התפתחות התחום הוא הדיוק בידע הרפואי. ידוע שקנאביס עוזר למגוון מחלות - אבל איזה זן בדיוק, באיזה מינון, וכיצד יש ליטול אותו כך שיהיה יעיל לכל אחת מהן? ובאילו מקרים התועלת עולה על תופעות הלוואי שבכל זאת קיימות? ספוטהיים: "בישראל, בעיקרון מיקי דור מיק"ר, יחידת הקנאביס הרפואי במשרד הבריאות, הוא שבוחן את המחקרים המתפרסמים בירחונים המקצועיים, ומחליט לאילו מחלות מותר לרשום את הטיפול.

"ההחלטה איזה זן של קנביס ליטול ואיך בדיוק ליטול את הצמח, היא תורה שבעל פה שמתפתחת בין החולים למגדלים. כיוון שמדובר בצמח, התכונות שלו משתנות אם גידלת אותו בקיץ, בחורף, על אדמה כזו או כזו. לא כל סוג טוב לכל מטופל. ישנם רכיבים בצמח שמעוררים וגורמים מרדימים. ישנם גם הבדלים בהשפעה כתלות בצורה המתן - בשאיפה, בבליעה, דרך פי הטבעת. חברת סייקי הישראלית שקיבלה לאחרונה השקעה של 20 מיליון דולר מפיליפ מוריס, פיתחה מכשיר שמאפשר לשאוף בכל שאיפה מינון קבוע של החומר. המוצר הזה אינו נותן מענה לווריאציה בצמח עצמו.

"המגדלים הופכים בהדרגה למומחים הגדולים בתחום. הגידול מבוצע בחממה שהיא מפעל לכל דבר, בכל מה שנוגע לשליטה בכמות האור, כמות המים והרכב הדשנים. המגדל יודע שמאותה חממה הוא מקבל תמיד צמח עם השפעה דומה. ואז הוא כבר יודע לומר למטופל 'אה, יש לך קרוהן? אז קח מהפינה ההיא'". "ההסדרה של הידע היא היום גולת הכותרת של התחום", אומר ספוטהיים.

"שימוש בידורי"

יש גורמים שחוששים ממיסוד המחקר בתחום, ומהאפשרות שיסתבר שהצמח לא באמת מועיל להתוויות מסוימות להן הוא כבר נרשם היום, או שלא כל צמח קנאביס הוא בעל איכות רפואית?

"יש גורמים שרובם מגיעים מעולם השימוש בצמח, שמאמינים שהוא פשוט צריך להיות זמין חופשי כמו תוסף מזון ושכל אחד יחליט עבור עצמו האם הוא שימושי. אנחנו לא חושבים כך. לא לכל מחלה זה טוב ולא בכל מינון זה טוב ולא לכל גיל זה טוב. לא ברור האם בילדים היתרונות עולים על החשש להתמכרות".

רוב חברות התרופות הגדולות חוששות לפעול בתחום בגלל היבטים חוקיים ותדמיתיים. כאמור חברת הטבק פיליפ מוריס, השקיעה בחברת סייקי הישראלית, והיא ממשיכה לחפש פעילות, כנראה כחלק מן ההכנה שלה לעולם שבו עישון רגיל נמצא בירידה או ממש מוקצה תדמיתית. "גם לדובק הישראלית יש מעט פעילות בתחום, עם ניירות גלגול שמתאימים גם לקנאביס", אומר ספוטהיים.

חברה נוספת שפעילה בתחום היא OWC (One World Cannabis) שהוקמה בארה"ב אך פעילותה העיקרית בישראל, שמעניקה שירותי מחקר וייעוץ בתחום הקנאביס, בעיקר על רקע החקיקה בארה"ב המקשה על ביצוע מחקרים בתחום שם. בחברה מעורב ד"ר יהודה ברוך, שהיה ראש תוכנית הקנאביס בישראל עד שנת 2013. גם חברה זו נסחרת בבורסה אך שווי השוק שלה הוא 1.6 מיליון דולר. חברת IZUN האמריקנית-ישראלית, שמפתחת מוצרים רפואיים שונים - פתחה גם היא מחלקה למחקר בתחום הקנאביס. גם חברת תראפיקס הבורסאית, בהובלת ד"ר אשר שמולביץ', פעילה בתחום.

ככל תעשייה חקלאית, גם תעשיית הקנאביס מתעניינת בנושאים של שיפור יבול, שיפור היחס בין השקעה והשקיה לבין תוצרת, הדברת מחלות ומזיקים. "חברת אגם מערכות אנרגיה, שיש לה ייבשן לחממות, נכנסה לתחום. אם יש צמח שמעשנים אותו, אי אפשר שתהיה עליו פטריה. משרד הבריאות פוסל גידולים שיש עליהם מזיקים".

על רקע הצרכים הייחודיים של התחום, הוחלט לפתוח את החממה, שכבר החלה לאתר החברות. "נעשה מנטורינג ורישום IP, לא נשקיע בעצמנו אך יש לנו קשרים עם משקיעים בתחומים הללו". שותפה נוספת במאיץ היא חברת שיח, אחת המגדלות הרשמיות בישראל.

"השוק הזה התחיל למעשה מלמטה למעלה, מלחץ מהחולים, המגדלים והחוקרים. אנחנו רוצים לתת להם את המבט מלמעלה למטה, כחברה שמבינה בתחום התרופות, שעובדת לפי רגולציה, ויכולה לראות היכן השוק הזה יהיה עוד 10-15 שנים", אומר ספוטהיים.

הפעילות כללה כבר קורס בן שמונה מפגשים שנערך בשיתוף עם הטכניון ("זה לא מובן מאליו כי יש עדיין טאבו בנושא", אומר ספוטהיים), שבו למדו רופאים, רוקחים, חוקרים ומגדלים ("אבל לא כל אחד שמעשן") את עקרונות פיתוח התרופה, המכשיר או התוכנה הרלוונטיים לתחום. "אנחנו לומדים את הצמח ברמה הבוטנית והגנטית וגם את התחום המסחרי, הרפואי והמשפטי". מכאן הגיע הרעיון גם לכנס שייערך בשבוע הבא, ב-11 בספטמבר. "אנחנו רוצים ליצור רשת של קשרים בין כל העוסקים בתעשייה, ותמקם את ישראל על המפה", אומר ספוטהיים. בכנס ישתתף בין היתר גם פרופ' רפאל משולם מהאוניברסיטה העברית, שגילה את מולקולת ה-THC, המולקולה הפעילה והממסטלת בצמח הקנאביס, והפך בכך לאחד מאבות המחקר בתחום.

עוד כתבות

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

יזמיות המגורים מדווחות על עלייה בקצב מכירת הדירות בחודשים האחרונים / צילום: שלומי יוסף

דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים

למרות נבואות הזעם והמחסור המתמשך בעובדי בניין בצל המלחמה, יזמיות המגורים מדווחות על התאוששות ● מחודש דצמבר נרשמת עלייה בקצב מכירת הדירות, לא נרשמים עיכובים במסירות, לפי בכירים בענף רוב אתרי הבנייה חזרו לעבוד, ואפילו מדד המניות הענפי רושם תשואת שיא

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

אולם הקונצרטים בו התרחש הפיגוע במוסקבה / צילום: Reuters

הפיגוע במוסקבה הביא את אירופה להגביר כוננות מפני מתקפת דאעש

צרפת ואיטליה פרסמו אזהרות מפיגועי דאעש בשטחן, כשהחשש עולה לקראת חג הפסחא ● המתקפה ברוסיה העלה גם לפני השטח את האזורים העניים ביותר במדינה, בהם צובר ארגון הטרור השפעה

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

רשות המסים / צילום: איל יצהר

רשות המסים תפסה מסמכים של שני עורכי דין וחטפה ביקורת חריפה משופטי העליון

במסגרת חקירה קיבל פקיד שומה חקירות מבימ"ש השלום צו חיפוש במשרד של שני עורכי דין ● השניים טענו כי המסמכים נתפסו ע"י צו של בימ"ש השלום בהליך פלילי, אבל רשות המסים העבירה את ערעורם לביהמ"ש המחוזי בהליכים אזרחיים ● ביהמ"ש העליון פסק כי רשות המסים לא יכולה לזגזג בין הליך פלילי לאזרחי

תוכנית בת גלים / הדמיה: דרמן ורבקל אדריכלות

1,300 דירות במקום בסיס חיל הים בחיפה

תוכנית 'בת גלים' להקמת שכונה חדשה אושרה בוועדה המחוזית חיפה ● הרשויות שיכולות לקבל תמיכה מהרשות להתחדשות עירונית ● וגם: מאות יחידות דיור חדשות בגליל המערבי ● חדשות הנדל"ן

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

עובדים שהוצאו לחל"ת בענף התיירות עומדים להישאר ללא דמי אבטלה

במשרד האוצר הניחו שאין צורך בקביעת מודל חל"ת ארוך־טווח וסברו כי המלחמה תסתיים לפני שהעובדים ימצו את ימי האבטלה והחופשה שצברו ● כעת, עסקים רבים טרם התאוששו, כשהמצוקה הגדולה היא בענף התיירות

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

עדי, עפרה ועירית שטראוס / צילום: אוסף פרטי

ילדיו של מיכאל שטראוס מוכרים מניות של החברה ב-327 מיליון שקל

שלושת ילדיו של מיכאל שטראוס, עפרה, עדי ועירית, מוכרים כ-4% ממניות שטראוס ● המכירה מגיעה לאחר שביולי אשתקד רכשו השלושה 24% מהקבוצה מילדיה של רעיה שטראוס בן דרור, אחותו של מיכאל

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג