קרן טנא רוכשת 2.9% ממניות אבן קיסר תמורת 43.5 מיליון דולר

בנוסף תקבל הקרן מהמוכר, קיבוץ שדות ים, אופציה לרכוש ממנו עוד 5.7% מהמניות ■ בעבר מימשה הקרן את מניותיה באבן קיסר ברווח של מאות אחוזים

מניית אבן קיסר  קפצה אתמול בנאסד"ק ב-14.7% במחזור מסחר גבוה מהרגיל, בעקבות חזרתה של קרן טנא להשקעה בחברה. הקרן, בניהולו של אריאל הלפרין, ביצעה ב-2013 אקזיט מוצלח כשמכרה את החזקותיה בחברה ברווח מכובד, כ-7 שנים אחרי שהשקיעה בה עוד כשהייתה חברה פרטית.

עכשיו חוזרת טנא לתמונה עם רכישה של מיליון מניות אבן קיסר, המהוות כ-2.9% מהון המניות של החברה, מידי בעל המניות הגדול בחברה, קיבוץ שדות ים, תמורת 43.5 מיליון דולר. שווי העסקה משקף פרמיה של מעל 10% על מחיר השוק ביום העסקה ושל כ-6% על מחיר הנעילה אתמול. המוכר, קיבוץ שדות ים, החזיק לפני העסקה ב-32.5% מהון המניות של אבן קיסר. במסגרת ההסכם בין הקיבוץ לבין הקרן, תקבל קרן טנא מהקיבוץ אופציה לרכישת עוד 2 מיליון מניות של אבן קיסר (5.7%) תוך חמש שנים.

אבן קיסר, שנוסדה כמפעל קיבוצי בשנות ה-80, נסחרת כיום בנאסד"ק ושווי השוק שלה הוא כ-1.44 מיליארד דולר, אחרי ירידה של 5.4% במניה מתחילת השנה. החברה עוסקת בייצור משטחי קוורץ, שמשמשים למשל במטבחים ובחדרי אמבטיות.

לפני כמה חודשים פורסם שהקיבוץ עשוי למכור את החזקתו בחברה, וכי בין המתעניינים ברכישה היו אז מספר גורמים וביניהם קרן ההשקעות אייפקס בראשות זהבית כהן, וחברת מבטח שמיר שבשליטת מאיר שמיר. בסופו של דבר נראה שבקיבוץ החליטו למכור רק חלק קטן מהמניות, וזאת ככל הנראה על מנת לשמר את הסכמי ההעסקה של חברי קיבוץ בחברה, וכן הסכמים הנוגעים לתשתיות ולשכירות של המפעל בקיבוץ. ככל הידוע, במסגרת ההסכם תוכל הקרן למנות שניים מתוך שלושת הדירקטורים של הקיבוץ.

קרן טנא היא אחת מקרנות הפרייבט אקוויטי המובילות בישראל, המתמחה בעיקר בחברות תעשייה קיבוציות. בין היתר השקיעה הקרן בעבר בחברות נטפים, כרומגן, גדות מיכליות ו-Omen.

קרן טנא הייתה המשקיעה החיצונית הראשונה בחברה הקיבוצית, כשב-2006 רכשה כ-21% ממניות אבן קיסר ולאחר מכן עלתה להחזקה של כ-30%. הקרן גייסה לניהול החברה את יוסי שירן (שפרש לאחרונה מהתפקיד אחרי כ-7 שנים) ובהמשך דחפה להנפקת החברה בוול סטריט. ב-2012 הפכה החברה לציבורית כשהונפקה לראשונה בנאסד"ק לפי שווי שוק של 356 מיליון דולר, לפי מחיר של 11 דולר למניה. בשיא, ביולי 2015, המניה נסחרה במחיר גבוה מ-70 דולר, אך מאז נחלשה וכיום היא נסחרת סביב 40 דולר.

לאחר ההנפקה החזיקה קרן טנא בכ-24% ממניות אבן קיסר. כאמור, ב-2013, כשנה אחרי ההנפקה, הקרן מימשה את רוב ההחזקה שלה בחברה במסגרת הצעת מכר, לפי מחיר של 23.25 דולר למניה ובתמורה כוללת של כ-186 מיליון דולר. בסך הכול, הקרן סיכמה לעצמה השקעה מוצלחת במיוחד עם תשואה של כמעט פי 5 על השקעתה המקורית.