מבקר המדינה בודק את התנהלות המדינה בפרשת זיכיון קצא"א

המבקר הבהיר הערב שהבדיקה איננה כוללת את ההליך המתנהל בימים אלה בנושא הארכת הזיכיון ■ הבדיקה בשלבים הסופיים ותפורסם בקרוב

יוסף שפירא / צילום: דוברות הכנסת
יוסף שפירא / צילום: דוברות הכנסת

מבקר המדינה, השופט בדימוס יוסף שפירא, החל לבדוק את התנהלות המדינה בפרשת זיכיון קצא"א, עוד לפני שהוכרע המאבק בין האוצר למשרד המשפטים בנושא הרגיש.

במשרד מבקר המדינה מבקשים להבהיר כי הבדיקה סביב חברת קצא"א איננה מתייחסת לעבודת הוועדה בראשות מנכ"ל האוצר שי באב"ד.  כמו כן מבירור נוסף עולה כי הבדיקה לא עוסקת בשאלת הארכת הזיכיון והחלופות השונות הנידונות כיום על-ידי הוועדה בראשות מנכ"ל האוצר שי באב"ד. עבודת הוועדה שבראשות באב"ד טרם הסתיימה והמבקר ככלל אינו מתחיל בביצוע בדיקות לפני סיום ההליך. 

האוצר החליט להעביר את הטיפול בקצא"א לחשבת הכללית באוצר, מיכל עבאדי-בויאנג'ו, על רקע התעקשות רשות החברות הממשלתיות שלא להאריך את הזיכיון של החברה ודרישתה כי חוק החברות הממשלתיות יוחל על החברה שתוקם במקומה של קצא"א.

בדיקת המבקר החלה סביב תנאי העסקתם של היועצים המשפטיים של קצא"א, ששכרם הגיע לפי פרסומים לעד 10 מיליון שקל לשנה.

בתשובה לפניית "גלובס" נמסר היום (א') ממשרד מבקר המדינה כי "החטיבה לביקורת תחומי כלכלה ותשתיות לאומיות עוסקת בימים אלה במטלת ביקורת בנושא החברה. במסגרתה נבחן גם עניין הזיכיון".

"אין חשש לפגיעה בביטחון"

קצא"א (קו צינור הנפט אשקלון אילת) היא חברה זרה בבעלות חלקית של ממשלת ישראל הנהנית מזיכיון ל-49 שנה שתוקפו יפוג בתחילת 2017. המחלוקת מתמקדת ב-3 שאלות עיקריות: האם להאריך או לא להאריך את הזיכיון; האם החברה צריכה להמשיך לפעול או שיש להעביר את נכסיה לחברה אחרת; והשאלה השלישית היא האם החברה החדשה תהיה ממשלתית, ישראלית או זרה.

כפי שפורסם ב"גלובס", הנהלת קצא"א, בתמיכת הנהלת האוצר, מבקשת להעניק לחברה זיכיון זמני ל-3 עד 5 שנים, או להעביר את הזיכיון לחברה-אחות שתירשם במדינה זרה. הדרישה מנומקת בכך שדרוש זמן על-מנת להסדיר את מעמדה של החברה בישראל, לאחר שנהנתה במשך קרוב ל-50 שנה ממעמד מיוחד שכלל פטור מלא מתשלום מסים ומעמידה בדרישות חוק התכנון והבנייה ודרישות סביבתיות. בהנהלת קצא"א מזהירים כי הפיכת החברה לממשלתית תפגע אנושות ביכולות החברה שממלאת תפקיד חיוני במשק.

לעומת זאת, במשרד המשפטים טוענים כי אין כל מניעה להעברת נכסי החברה למדינה או לחברה ממשלתית חדשה, וטוענים כי אין שום בסיס עובדתי לטיעוני הנהלת קצא"א על החשש לפגיעה בביטחון המדינה ובפעילות החברה, אם הזיכיון לא יוארך, והחברה תהפוך לממשלתית.

מנהל רשות החברות הממשלתיות, אורי יוגב, המליץ בעבר על הארכת הזיכיון של קצא"א ב-25 שנה, תוך צמצום תחולת הזיכיון כך שיעניק לקצא"א חסינות רק בהליכי תכנון ובנייה. בנוסף המליץ יוגב להפריט את קצא"א יחד עם הזיכיון החדש. הרשות נסוגה בה מההמלצה, לאחר שהובהר לה כי כחלון מתנגד להפרטות.