ניגוד העניינים של עו"ד רז נזרי: אחותו יועצת תקשורת בפוליטיקה

המשנה ליועמ"ש מסר טרם מינויו גילוי על עיסוקי בני משפחתו, ומשרד המשפטים פטר אותו מעריכת הסדר ניגוד עניינים ■ אחותו: "ויתרתי על הרבה לקוחות מחשש שזה יתנגש בעיסוק של רז"

רז נזרי / צילום: איל יצהר
רז נזרי / צילום: איל יצהר

בשבוע שעבר פורסמו ב"גלובס" הסדרי ניגוד העניינים של בכירי משרד המשפטים, שהושגו בעזרתה של עמותת הצלחה. הפרסום כלל את מפת המניעויות של מספר אישים בצמרת המשרד, לרבות היועץ המשפטי לממשלה, פרקליט המדינה והאישים השונים הנושאים בתואר משנה ליועמ"ש.

הממצא החריג ביותר בפרסום היה בעובדה שלמשנה ליועמ"ש לעניינים פליליים, רז נזרי, לא נערך הסדר ניגוד עניינים מעולם - עניין שלגביו ביקש "גלובס" הבהרה ממשרד המשפטים מספר פעמים, אך הבקשות נותרו (נכון למועד הפרסום) ללא מענה. בעקבות הפרסום, פנו ל"גלובס" ממשרד המשפטים, וביקשו לתקן את "התקלה הדוברותית", כלשונם, שבאי-מסירת ההסבר לאי-עריכת ההסדר עבור עו"ד נזרי.

מתגובת משרד המשפטים המתוקנת, כמו גם מבדיקה שערך "גלובס", עולה כי עו"ד נזרי לא הסתיר מהמשרד את הפרטים הרלוונטיים להסדר ניגוד ענייניו. נזרי מסר עוד בטרם מינויו לתפקידו, בשנת 2011, גילוי נרחב על עיסוקיו בעבר, כמו גם על עיסוקים של בני-משפחתו. על בסיס הפרטים שמסר, פטר אותו הייעוץ המשפטי הפנימי של משרד המשפטים מעריכת הסדר ניגוד עניינים. אם כך - ההסבר לאי-עריכת ההסדר הוא בקבלת פטור מהלשכה המשפטית.

אולם, עיון בפרטים שמסר, מותיר את הרושם שדווקא עו"ד נזרי, אולי יותר מכל אחד אחר ממקביליו לדרגה - צריך היה לחתום על הסדר שישרטט קווי גבול ברורים לעיסוקיו. הסיבה לכך, היא עיסוקה של אחותו, ליבנת נזרי, כאשת תקשורת ודוברת, עם קשרים חזקים בעולם הפוליטי, כולל לאנשים עם נגיעה ברורה לתיקים פליליים שהעסיקו את הפרקליטות בשנים האחרונות.

שאמה-הכהן מחוץ לטיפול

בזמן מינויו של עו"ד נזרי לתפקידו במשרד המשפטים, שימשה אחותו, ליבנת, כדוברת של ח"כ ויו"ר ועדת הכלכלה לשעבר, כרמל שאמה-הכהן (הליכוד), כיום שגריר ישראל ב-OECD. שאמה-הכהן, שהחל את דרכו בפוליטיקה המוניציפאלית ברמת-גן, הוא המתלונן העיקרי, ספק של חלק מהראיות ואף עד תביעה חשוב בתיק מרכזי שבו השיגה הפרקליטות הרשעה מהדהדת - תיק צבי בר, לשעבר ראש עיריית רמת-גן, שסיים קריירה מזהירה בהרשעה בריבוי מעשי שוחד. שאמה-הכהן אף לא הסתיר את הסיפוק שלו מפסק-הדין המרשיע בתיק.

לו היה לנזרי הסדר ניגוד עניינים מסודר - ההסדר היה ככל הנראה כולל הוראות לגבי השאלה כיצד יש לנהוג בעניינים המערבים את שאמה-הכהן, אך הסדר כזה לא נחתם. "גלובס" ביקש ממשרד המשפטים הבהרות בשאלה - האם נזרי הרחיק את עצמו בפועל מהעיסוק בתיק צבי בר. ממשרד המשפטים נמסר כי "נזרי הודיע בכתב ובע"פ, בזמן אמת, כי מטעמים של מראית עין הוא לא יעסוק בעניין בר, נוכח זיקה אפשרית של הדברים לשאמה-הכהן".

שאמה-הכהן איננו רק מתלונן בקלחת הפוליטית-משטרתית ברמת-גן. בשנה שעברה פורסמה ב"גלובס" כתבה ובה טענות חריפות נגד שאמה-הכהן, לפיהן שעה שהיה חבר מועצת העיר ר"ג, לא הרחיק עצמו מהעיסוק בתוכניות בנייה שהשפיעו על ערכן של האחזקות הניכרות שלו ושל בני-משפחתו בנדל"ן באזורים, נשוא אותן תוכניות, לכאורה בניגוד עניינים (שאמה-הכהן טוען שהכל נעשה כדין). ל"גלובס" ידוע כי הוגשו תלונות במשטרה בעניין אותן החלטות. אולם ממשרד המשפטים נמסר כי "עו"ד נזרי לא נדרש לעסוק ולא עסק כלל בכל הנוגע לחשדות שעלו בעניינו של שאמה-הכהן".

גמליאל, אחיה והקבלן

עיסוקיה של ליבנת נזרי לא נגמרים בח"כ לשעבר שאמה-הכהן. קודם לתפקיד בשירותו של שגריר ישראל ל-OECD, שימשה נזרי כיועצת תקשורת של השרה לשוויון חברתי, גילה גמליאל. כפי שחשף "גלובס" לאחרונה, המשטרה קיבלה סביב 2014 מידע מודיעיני על קשרים חשודים לכאורה, בין גמליאל ואחיה, יואל גמליאל, ראש המועצה המקומית גדרה, לבין קבלן בשם עודד תורג'מן (החשד תועד ב"מסמך יצחקי").

עובדו של הקבלן הוקלט כשהוא מספר שהעביר "שקלים" לחשבון השרה לכאורה. שמו של העובד ושל עובד נוסף הופיעו באופן מעוות (השמות אויתו עם שגיאות) ברשימת תורמיה כתורמי 20 אלף שקל לצורכי הפריימריז של גמליאל. בהמשך, זכה הקבלן להסכם בפטור ממכרז בסכום של 25 מיליון שקל מהמועצה המקומית גדרה, בראשות אחי השרה.

האם הנושא הגיע לפתחו של עו"ד נזרי? האם העביר את הטיפול בו לאחר על רקע היותה של גמליאל מעסיקתה לשעבר של אחותו? לא ידוע. משרד המשפטים מסר תשובה מעורפלת משהו: "לא נוכל כמובן להתייחס לתוכני 'מסמך יצחקי' ולגורמים שמוזכרים בו, אך נדגיש שאין כל מניעה בעיסוקו של עו"ד נזרי בעניינם של גורמים שהוזכרו".

מתנדבת למען ה"ליכודיאדה"

ב-2014, לאחר ששאמה-הכהן לא הצליח להיבחר לכנסת מחדש, החליטה האחות, ליבנת נזרי, להקים משרד לייעוץ תקשורתי - "ליבנת תקשורת" שמו. האח, עו"ד רז נזרי, עידכן את הלשכה המשפטית בעיסוקה החדש של אחותו ומדי כמה זמן - גם בזהותם של לקוחותיה, ועדיין, משום מה לא נדרש לערוך הסדר ניגוד עניינים כתוב.

למשרדה של האחות, לקוחות שונים, בהם עיריית רמת-השרון, ארגון מורי הדרך והקהילה הקראית בישראל. לקוח נוסף ששמו נקשר (לאחר מתן השירות על-ידי ליבנת נזרי) לפרשה פלילית היא חברת "גשר טיולים", שלה נתנה נזרי שירות במסגרת מה שהגדירה כ"פרויקט חד-פעמי".

בהמשך הפכו בכירי החברה לחשודים בפרשת קרטל מסעות הנוער לפולין. כתבי אישום טרם הוגשו בפרשה. עו"ד רז נזרי מסר כי יימנע מלעסוק בנושא בעתיד.

ההקשרים הפוליטיים של עיסוקה של ליבנת נזרי לא חלפו גם לאחר הקמת משרדה. בין היתר, דיבררה נזרי (בהתנדבות, לדבריה) את ה"ליכודיאדה" הראשונה שנערכה לפני כמה חודשים באילת. לאחרונה נשכרו שירותיה אף על-ידי המפלגה הרפובליקנית בארה"ב כדי לקחת חלק בצוות הקמפיין הישראלי של המועמד לנשיאות, דונלד טראמפ.

נזרי מצויה בקשרים חברתיים גם עם השר לביטחון פנים, גלעד ארדן, שעמו הייתה בקשרי עבודה בעבר הרחוק, וכך גם עם שרת התרבות, מירי רגב. לדברי ליבנת נזרי, רגב אף הציעה לה לעבוד כיועצת תקשורת עבורה, אך הדבר לא הסתייע.

"אני מוותרת על לקוחות"

"מי שמשלם מחירים על הסיכון לניגוד עניינים עם העיסוק של עו"ד רז נזרי זו דווקא אני", מסרה ל"גלובס" אחותו של המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, ליבנת נזרי. "ויתרתי על הרבה לקוחות מהחשש שזה יתנגש עם העיסוק של רז".

- מי לדוגמה?

"רב ראשי אחד - לא אנקוב בשם, אנשים שהיו קשורים בפרשת דומא, פוליטיקאי אחד שהציע לי חוזה של ייעוץ חיצוני. אני ויתרתי. היו עוד דברים. הוצע לי תפקיד של ראש מטה בלשכה של אחד השרים ולא לקחתי. כשפונה אליי לקוח, אני מיד מתקשרת לרז לשאול אותו אם יש מניעה. אם יש אפילו חשש כזה, אני מוותרת מיד על הלקוח".

אם ליבנת נזרי נדרשת לוותר על לקוחות בשל חשש לניגוד עניינים של אחיה, נדמה שגם היא סבורה שחשש כזה מתקיים. ככלל, ההקשר הפוליטי החזק של אחותו של המשנה ליועמ"ש, עשוי לגרום לתחושה לא נוחה בקשר לעיסוק של עו"ד נזרי בשורה של פרשות. זאת, לפחות כל עוד לא נקבעו כללים להסדרת הפוטנציאל לניגוד עניינים בנושא.

מטבע הדברים, עו"ד נזרי עוסק בפרשות בעלות השלכות פוליטיות ניכרות, בהן החשדות הנוגעים לראש הממשלה, בנימין נתניהו (ראש המפלגה שבשירותה פעלה האחות לא פעם); פרשת "ישראל ביתנו" שהתפוצצה ערב הבחירות; ופרשת החשדות לשוחד נגד המועמד לנשיאות בנימין (פואד) בן-אליעזר המנוח - שחשיפתה הביאה לזכיית מועמד הליכוד בבחירות לנשיאות.

שמו של עו"ד רז נזרי כאדם ישר, זהיר, אפילו שמרן, הולך לפניו במשך שנים. כך יעידו רבים בשירות המדינה. דווקא על הרקע הזה, נדמה שהנפגע העיקרי מאי-קיומו של הסדר ניגוד עניינים, המבהיר מה גבולות הגזרה שבגדרן על עו"ד רז נזרי לפעול, הוא רז נזרי בעצמו.

משרד המשפטים: "הלשכה המשפטית סברה בשעתו שאין צורך בהסדר; אין דופי בהתנהלות נזרי"

ממשרד המשפטים נמסר בתגובה: "בשל תקלה במשרד המשפטים לא נמסרה תשובה לפניית 'גלובס' הקודמת לגבי הסדר ניגוד עניינים של המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד רז נזרי.

"בעקבות הכתבה ולאחר בדיקת הדברים, יובהר שלא הייתה כל חריגה מהכללים בעניינו של עו"ד נזרי. עו"ד נזרי דיווח מלכתחילה באופן מלא בשאלון אותו מילא ערב מינויו, וכן במיילים נוספים לאורך השנים, על זיקות שונות הנוגעות לאחותו, וכן על חילופי תפקידים שלה. עו"ד נזרי עידכן בזמן אמת, בכתב ובעל-פה, את הגורמים הרלוונטיים, בעניינים שהוזכרו בפנייתכם, כמו גם בהקשרים ותיקים נוספים שלא הוזכרו בפנייתכם, כדי לקבל את הנחיות הממונים ככל הנדרש ולפעול על-פיהן, כפי שאכן נעשה בפועל. עו"ד נזרי פעל תמיד בגילוי ושיקוף מלא ואף מעבר לכך, והדברים מתועדים וממוסמכים.

"הלשכה המשפטית, שהיא הגורם האחראי בנושא הסדרי ניגוד עניינים, סברה בשעתו שאין צורך בעריכת הסדר ניגוד עניינים, אך כאמור, גם ללא הסדר פורמלי, נהג עו"ד נזרי כמתבקש ונמנע מלהיות מעורב בנושאים בהם הייתה לאחותו זיקה.

"מובן כי לא הייתה כל מניעה מצידו של עו"ד נזרי לחתום על הסדר כאמור, לו התבקש לכך. כאמור, הלשכה המשפטית לא סברה בשעתו שיש מקום לכך, לא ביקשה זאת מעו"ד נזרי בעקבות השאלון והעדכונים שמסר לאורך השנים. בכל מקרה נהג עו"ד נזרי על-פי כל כללי הזהירות, ואין כל דופי בהתנהלותו".