ארוחה שמיימית: הגורמה משתלט על האוכל במטוסים

תשכחו מחמגשית ואוכל מחומם ולא מזמין, יותר ויותר חברות תעופה מגייסות שפים מעוטרים על מנת לשדרג את לחלוטין את הארוחה במטוס עבור מחלקות הפרימיום ■ אז מה להגיש לכם? סלמון מצופה פאנקו עם ריזוטו קוקוס, או אולי לובסטר אטלנטי ולקינוח טארט וניל עם אננס

האוכל מבושל במפעל מזון, נארז בחמגשיות, משונע למטוס ואז מחומם שוב. תוסיפו לזה לחץ אטמוספירי, רעש מייסר באוזניים ואוויר יבש בגובה עשרות אלפי רגל, הפוגמים בחוש הטעם והריח שלנו - וקיבלתם ארוחה תפלה במיוחד שלא ממש עומדת בסטנדרט קולינרי כלשהו.

אולם בשנים האחרונות, גבירותיי ורבותיי, מהפך: יותר ויותר חברות תעופה סדירות (חברות לואו קוסט והכריכים הקרים בשקיות וואקום - מחוץ לתחום) רושמות שיפור בחזית הקולינארית עבור נוסעי המחלקה הראשונה ומחלקת עסקים. איך הן עושות זאת? הן מגייסות שף גורמה, רצוי סלב עטור כוכבי מישלן, ומכתירות אותו לאחראי על התפריט האווירי. והתוצאה: גסטרונומיה שמיימית - עם או בלי חלווה "אחווה" לקינוח. השידוך הזה, אגב, כמו שהוא טוב לחברות התעופה, הוא עושה שירות גם לרזומה של השפים - שאחרי המסעדות, הספרים ותוכניות הבישול למיניהן - עברו לסמן וי גם על חברת תעופה. אז מה בתפריט? יצאנו למסע קולינרי בשחקים:

סוויס

סוויס, חברת התעופה השוויצרית, הבליחה עם היוזמה הגסטרונומית: SWISS Taste of Switzerland. מדובר בתפריט המוגש במחלקות ראשונה ועסקים בטיסות ארוכות טווח הממריאות משוויץ ומבוסס על טהרת המטבח המקומי. בכל רבעון, שף שוויצרי נודע אחר - מנצח על התפריט, כאשר כל אחד מהשפים מייצג מחוז אחר במדינה. ברבעון יוני-אוגוסט למשל, נוסעי מחלקות היוקרה נהנו מחוויה קולינרית בהשראת מחוז היורה (Jura) בשוויץ. הנוסעים הוזמנו לבחור מנות המוגשות במסעדה של מלון "דו סרף" מסונסבו (du Cerf in Sonceboz), הממוקם באזור שהתפרסם במסורת ייצור שעונים שלו. שף המסעדה עטורת כוכב מישלן הוא ז'אן מארק ולדטי. ומחודש, ספטמבר, ועד סוף חודש נובמבר תגיש SWISS מנות בהשראת הקנטון (מחוז) סנט-גאלן בניצוחם של השפים Sebastian Zier ו-Moses Ceylan.

מה בתפריט: בין המנות המוגשות: סלמון מצופה פאנקו עם ריזוטו קוקוס צ'וי פאק; טפיוקה מלפפון וחרדל שחור; עוף אלפשטיין, פולנטה כמהין ומחרוזת גזר וקישואים; ולקינוח מוס קינמון ושזיפים או מוס עם תפוח גרנד סמית וגלידת אגוז לצד גבינות שוויצריות ויינות.

יונייטד

בשנת 2015, יונייטד איירליינס השיקה בטיסותיה בקו תל-אביב-ניו יורק תפריט גורמה חדש וכשר (גלאט) פרי יצירתם של השפים אביב משה ומאיר אדוני, המלווים אותה עד היום. לאחרונה אף הצטרף אליהם הקונדיטור, מיקי שמו, שייצר מבחר מנות אחרונת עבור הנוסעים במחלקת ה-ה-Business First בקווים לניו יורק וסן פרנסיסקו.

מאז שנת 2005 יונייטד מקיימת בישראל קשרי עבודה קולינריים עם שפים-סלבריטאים המייצגים סגנונות בישול שונים, כדי לייצר תפריט גורמה כשר עבור נוסעי מחלקת עסקים הטסים בקו הדו-יומי בין תל-אביב לנמל הבית של החברה, ניוארק ליברטי בניו ג'רזי (זאת, בנוסף לתפריט הרגיל של צוות השפים של יונייטד). "השותפות הקולינרית הזו היא בת יותר מ-10 שנים והטביעה את חותמה על רמת התפריטים הגבוהה מחד ועל ציפיותיהם של הנוסעים מאידך. האתגר שניצב בפנינו היה כיצד ליישב ציפיות אלה עם הרצון ליצור תפריט חדשני, המבטא את הייחודיות של כל אחד מהשפים", אומר אבי פרידמן, מנכ"ל יונייטד איירליינס בישראל.

מה בתפריט: התפריט, המתחלף מידי חודש ובסבבים של אחת לרבעון, כולל בין היתר: עוף צלוי בתנור על מצע של פולנטה תירס, בצל ופטריות צלויים ובצל ירוק מאודה; פילה דג סרגוס לצד קונפי שום עם עגבניות יבשות על פסטה זוקיני ושום צלוי ועוד. בין הקינוחים ניתן למצוא חלבה ומוס פיסטוקים וטארט וניל עם אננס. ואילו בתפריט ארוחות הבוקר: בלינצ'ס גבינה וגרירת תפוז עם צימוקים וחמוציות; חביתת עשבי תיבול; וגבינת פטה עם זוקיני ופלפלים אדומים קלויים על האש עם עגבניות שרי.

אייר פראנס

כיאה לחברת תעופה המייצגת אומה חובבת גסטרונומיה, אייר פראנס השיקה בטיסותיה היוצאות מפריז את תפריט ה- La Première עבור הנוסעים במחלקות היוקרה. מדובר בתפריט המורכב ממנות דגל של שפים צרפתיים ידועים כמו: ג'ואל רובישון, גיא מרטין, רג'יס מרקון, אן-סופי פיק, איב קמדבורד, דניאל באולוד ומישל רוט. כל אחד מהשפים הללו מקבל תפריט לחודשיים, וכל מנת דגל מתחדשת אחת לחודש. השפים משתתפים בעיצוב התפריט ובחירת המוצרים והמתכונים. כך למשל, מנות שיצר השף דניאל באולוד עטור כוכבי מישלן, הוגשו בחודש מרץ השנה בטיסות של החברה לצפון אמריקה. אגב, נוסעי מחלקת התייירים של החברה רשאים להזמין מתפריט השף תמורת תשלום נוסף.

מה בתפריט: בין המנות המוגשות: בקלה וסלמון מעושן עם תפוח וסלרי, פרמזן מפורר, חמניות ופלפל; סלמון עם פטריות פריז וטרגון, כדורי ירקות, עשב לימון צח ומרק ג'ינג'ר; עוף פאן מבושל עם בצל סגול, חמוצים וענבים ברוטב ואורז מאודה בתנור; פונדנט בשר בבישול אטי עם חומץ, כדורי ירקות וערמונים עם קליפת תפוז; לובסטר אטלנטי, רוטב קוקוס בקארי, אורז שחור ובוק צ'וי (כרוב סיני) ועוד.

אל על

אל על מצוידת אף היא בשף כוכב: שגב משה. האחרון, המשמש שף ראשי של החברה מסוף שנת 2010, נבחר כדי להוביל את השינוי בתפריטי הארוחות המוגשות במטוסי אל על בכל המחלקות: תיירים, עסקים וראשונה. "הבחירה בשגב נעשתה כחלק ממהלך אסטרטגי לשיפור השירות והמוצר במטוסים. שגב הוא אחד השפים המובילים בישראל ואנו שמחים מאוד על הצטרפותו למערך השירות של אל על", אומרת יהודית גריסרו, סמנכ"ל שירות ולקוחות בחברה.

מחודש מרץ השנה, אל על עפה עם קונספט חדש בניצוחו של שגב, תחת השם: "טעמים מהעולם". מדובר בארוחות המוגשות במחלקת העסקים בטיסות היוצאות מישראל, כולל תפריט יינות ישראליים שנבחרו בעזרתו של מומחה היין, יאיר היידו. החודש הוא חודש אסיה.

מה בתפריט: התפריט המוגש נכון להיום באל על הוא על טהרת המטבח האסייאתי. בין המנות: פילה לברק ברוטב חלב קוקוס, קארי, בטטות אפויות, תרד ואורז מאודה; סלט אטריות אורז, מלפפונים, גזר, נבטים, אפונה ואצות אדומות; לחמניות באן אסייתיות; וטפיוקה בחלב קוקוס עם פלחי אננס טרי לקינוח.