חדשות 2 ו-10 מערערות על קנסות הרשות השנייה מתחילת 2016

שתי חברות החדשות נקנסו במאות אלפי שקלים בשל שידור מהדורות של יותר משעה ■ לפי הערכות, גם אם הקנסות לא יבוטלו - הסכומים לא יישארו על כנם

הסאגה סביב אורכן של מהדורות החדשות בערוצים 2 ו-10 נמשכת. חברות החדשות של שני הערוצים נמצאות בהליכי ערעור מול הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו, לאחר שזאת קנסה אותן בסכומים של מאות אלפי שקלים כל אחת מתחילת 2016, בשל אורכן של המהדורות.

על-פי כללי הרשות השנייה, מהדורת החדשות צריכה להימשך עד שעה אלא במקרים חריגים, ובמקרה שהמהדורה מתארכת מעבר לשעה ו-3 דקות - חברות החדשות נקנסות על כך.

גורמים המקורבים לנושא אמרו היום (ה') ל"גלובס" כי גם אם הקנסות לא יבוטלו לחלוטין, אין סיכוי שחברות החדשות ישלמו סכומים עצומים כאלה, של מאות אלפי שקלים כל אחת.

בחברות החדשות כבר מיצו את הליך הערעור הראשון מול מנכ"ל הרשות השנייה, ניר שוויקי, ולאחר שזה הותיר את הקנסות על כנם או ללא שינוי משמעותי, הם מקדמים כעת הליך של ערעור למועצת הרשות השנייה.

בעבר נהגו בחברות החדשות להאריך את המהדורה שלהם כמעט מדי יום. בחברות אמנם נדרשו לקבל לכך בכל פעם אישור מחדש, אך זה היה ניתן באופן כמעט אוטומטי. בהמשך ביקשו בחדשות 10 לקבל אישור קבוע לכך שאורך המהדורה יעמוד על שעה ו-20 דקות, אך לא רק שהאישור לא ניתן, אלא שברשות השנייה החליטו כי המהדורות יימשכו שעה מדי יום, למעט במקרים חריגים. בחדשות 10 ערערו על ההחלטה לבג"ץ, אך בהמשך נאלצו למשוך את עתירתם, לאחר שהתברר להם כי בית המשפט לא יתערב בהחלטת הרשות השנייה.

בעקבות כך מצא ערוץ 10 פתרון, שמקובל על הרשות השנייה, שלפיו הפינות המיוחדות ששולבו בתוך מהדורת חדשות 10, כמו "אנליסט" ו"ברקוד", יוצאו מהמהדורה וישודרו מיד אחריה.

בחדשות 2 אין פינות שממותגות תחת שם קבוע, אך גם שם מרבים באחרונה לשדר תוכניות בנות 20 דקות בעלות אופי חדשותי-מגזיני מיד לאחר סיום המהדורה המרכזית. ב-10 ימי החול האחרונים שודרו בערוץ 10 6 פינות בנות 20 דקות מיד לאחר המהדורה, ובערוץ 2 שודרו 5 פינות.

כך, למעשה, במשך ימים רבים בשבוע, אם לא ברובם, התכנים בעלי האופי החדשותי ממילא נמשכים לפחות שעה ו-20 דקות, עוד לפני החריגות של המהדורות עצמן, שעליהן כאמור עלולות שתי החברות להיקנס.

מבחינת ערוץ 10 - שעבר זה מכבר למודל של לוח משדרי פריים-טיים צנוע, שלא כולל הפקות ריאליטי ענקיות או תכנים יקרים אחרים - התארכותם של תכני החדשות מהווה יתרון, משום שהיא "מקצרת" את שעות הפריים-הטיים של הערוץ, ומאפשרת לו להעמיד רק תוכנית מרכזית אחת מדי ערב.

כפי שניתן ללמוד מנתוני הרייטינג, הפינות שמשדר ערוץ 10 זוכות - גם בשל משכן הקצר ורצועת השידור האטרקטיבית שלהן - לשיעור צפייה גבוה במונחי הערוץ (4 מבין 6 התוכניות האחרונות רשמו רייטינג דו-ספרתי), ולא אחת מדובר בתוכנית הנצפית בו ביותר בערב נתון.

גם בערוץ 2 מוצאים פעמים רבות יתרון בהארכת תכני החדשות לשעה ו-20 דקות באמצעות אותן פינות, וגם שם לא אחת הופכות אותן פינות לתוכנית הנצפית ביותר בערב השידורים.

סיבה נוספת להארכת משך החדשות נוגעת לאילוצים של הזכייניות בכל הנוגע לעבודה מול חברות רכש מדיה מסוימות, שמוגבלות בכמות זמן הפרסום שהן יכולות לרכוש בערב נתון בשעות שמוגדרות כפריים-טיים.