"ההוראה המתקנת הפכה למכת מדינה, המערכת נשחקת"

ליאור לזר, הבעלים של "המרכז למצוינות": "יש התאמה מלאה בין רמת ההכנסה לרמת צריכת השיעורים הפרטיים, זה נתון ידוע, וכפי שזה נראה זה ימשיך להיות ככה גם בעתיד"

ליאור לזר / צילום: רונן דבש
ליאור לזר / צילום: רונן דבש

שנת הלימודים נפתחה בתחילת החודש, וכמו בשנים הקודמות, גם השנה ימשיכו ההורים לעמוד מול הוצאות רבות וכבדות הקשורות ל"חינוך חינם" שילדיהם מקבלים במסגרת מערכת החינוך הישראלית. מספר התלמידים הממוצע בכיתה אולי ירד בשנתיים האחרונות, ותלמידים לא מעטים מקבלים עזרה ממוקדת במסגרת שיעורים פרטניים, אולם גם השנה יאלצו הורים רבים לשכור את שירותיהם של מורים פרטיים.

הביקוש למורים פרטיים היה קיים מאז ומתמיד אולם נראה כי בשנים האחרונות הוא הולך וגדל. "אם מערכת החינוך הייתה פועלת בצורה טובה יותר אז לא הייתה לנו זכות קיום. איך שאני רואה את זה, מערכת החינוך מתדרדרת משנה לשנה ולכן לנו לא חסרה עבודה. יש אמנם איים של מצוינות במערכת והרבה בתי ספר הם טובים ואפילו טובים מאוד אבל בסך הכל המערכת מתקשה להתמודד עם האתגרים הגדולים הניצבים בפניה. לכן, הביקושים לשיעורים פרטיים רק עולים משנה לשנה. זה אולי עצוב אבל זה המצב וכמובן שזה טוב לחברה כמו שלנו", כך אומר בראיון ל"גלובס" ליאור לזר, הבעלים של המרכז למצוינות, רשת של הוראה פרטית שהוקמה לפני כ-20 שנה בחיפה.

איך אתה בוחר ומכשיר מורים?

"בהתחלה גייסתי מורים בשיטות פרימיטיביות, פשוט על ידי פרסום מודעות על לוחות מודעות של סמינרים למורים. זה היה הרבה לפני עידן האינטרנט. ובמקביל פרסמתי מודעות לתלמידים. התחלתי לעבוד במחסן של ההורים שלי בחיפה ועשיתי הכל לבד. לאט לאט התרחבתי והוספתי את אזור נשר והקריות. הכל בעשר אצבעות. אנחנו בוחרים מורים לפי קריטריונים מסוימים, אין אצלנו סטודנטים למשל".

הלימודים הם בבתי התלמידים?

"בעקרון כן, אבל לא תמיד. זה תלוי. אנחנו פעילים גם במגזר הפרטי, במגזר המוסדי ובמגזר העסקי. ונותנים מענה בכל המקצועות, החל מהכנה לכיתה א' ועד בכלל. במגזר הפרטי זה בבתים. אנחנו נותנים פתרון כמובן ללמידה עצמה אבל זה משפר גם את הביטחון האישי של הילד, יצירת קשרים עם חברים נוספים, וגם ההורה מרגיש הרבה יותר טוב עם עצמו כי הוא הפך להורה טוב יותר בעקבות ההצלחה של הילד. המורה גם מגיע אליך הביתה אז מבחינת ההורים זה פתרון מושלם. אגב, כל המורים שלנו הם אקדמאים".

למה?

"כי אנחנו רוצים מורים טובים עם ניסיון ואמינות שיגיעו לשיעורים בזמן ושיהיה להם זמן ללמד. אנחנו בודקים את המורים החדשים אם וכיצד הם יכולים להעביר את החומר. מורה טוב חייב ליצור כימיה ולתקשר עם הילד. תנאי הסף השני זה לדעת את החומר ולדעת איך להעביר את החומר".

נתקלתם בתלונות כלפי מורים שלכם?

"ברור. יש תקלות פה ושם. אם יש תלונות מטפלים בזה נקודתית. אנחנו מעסיקים כיום מאות מורים ופועלים גם עם חלק מהרשויות המקומיות בארץ".

יש לא מעט חברות בארץ המעניקות לעובדיהן הטבה בדמות תגבור של שיעורים פרטיים לילדי העובדים ולעיתים לעובדים עצמם. "אנחנו עובדים עם חברות גדולות במשק, כמו חיפה כימיקלים למשל. העובדים לא משלמים אלא המפעל מממן את הלימודים לילדי העובדים. עשינו שם הכשרת אנגלית גם להנהלה וגם לילדי העובדים. אנחנו עובדים גם עם עיריות ומועצות מקומיות כמו עיריית חיפה, עם המחלקה לתושבים חוזרים ועולים חדשים, לילדים שלהם, ועושים להם שעות תגבור בלימוד עברית. אנחנו עובדים גם עם בתי ספר, ביטוח לאומי וגופים נוספים במשק".

אתם עוקבים אחרי ההתקדמות של התלמיד?

"כמובן. חייבים להבין ששיעור פרטי מעניק הרבה מעבר לשיעור. הרגשת ביטחון, קשרים חברתיים והרגשת סיפוק גדולה גם להורים. אנחנו עושים מעקב כל הזמן, המורה מחתים את ההורים על נוכחות בשיעור ואנחנו עוקבים אחר הציונים של התלמיד במהלך תקופה וכך רואים את קצב ההתקדמות של התלמיד. המורים שלנו יודעים לקדם את התלמידים בקצב מהיר למדי והם נמדדים לפי תוצאות. מורה שלא מצליח לקדם לא יישאר אצלנו במערכת".

מה אתה חושב על מערכת החינוך?

"המערכת רק נשחקת משנה לשנה ולכן אנחנו גדלים משנה לשנה. גם עניין ההוראה המתקנת הפך למכת מדינה".

תסביר

"מספר התלמידים בהוראה המתקנת גדל במידה מאוד גדולה בשנים האחרונות. הביקוש מצד המורים ללמד הוראה מתקנת גדול כי מרוויחים שם הכי הרבה. אנחנו, אגב, לא גובים יותר עבור תלמיד בהוראה מתקנת. המורה בסך הכל נותן את אותו מספר דקות. אני מגייס מורים שעברו הכשרה מתאימה ואני מרוויח קצת פחות אמנם אבל לדעתי ההורים, שלא מקבלים עזרה מאף אחד, לא צריכים לספוג עלות נוספת. אין שום היגיון בזה. כיום 30% מהתלמידים הם בהוראה מתקנת כשלפני 10 שנים היו כ-15% ולפני 20 שנה היו כ-5% בלבד".

יש הורים ותלמידים שמנצלים את ההטבות וההקלות..

"זה נכון. אבל בסך הכל רמות האבחון של ילדים עם קשיים שונים השתכללו וגדלו כך שיותר קל לזהות אותם".

יש אצלכם עונתיות, תקופות עם ביקוש גבוה יותר?

"לקראת בחינות בגרות תמיד יש יותר לחץ אבל צריך להבין שגם בקיץ יש תלמידים שמשקיעים כדי לא להתחיל את השנה בפיגור ולהיות בבעיה. מי שמתקשה במתמטיקה או אנגלית אז מי שמתקשה צריך להשקיע כל הזמן".

אלה המקצועות הכי מבוקשים?

"כן. מתמטיקה ואנגלית. ואין כאן פתרון קסם, צריך להשקיע כל הזמן".

מה לגבי המחירים?

"אנחנו מציעים 3 חבילות: 20 שיעורים לפי 80 שקלים לשיעור, 40 שיעורים לפי 70 שקלים לשיעור ו-80 שיעורים ב-60 שקלים לשיעור. המחיר או אותו מחיר לתלמידי יסודי או תיכון.

ניסיתם לימוד בקבוצות?

"כן. אבל מהר מאוד הבנו שאין תחליף למורה פרטי כי תמיד יש שוני בין התלמידים אז המורה מלמד ברמה ממוצעת ותמיד יש תלמיד שלא מקבל פתרון ראוי וקידום בקצב טוב אז הפסקנו את זה. אנחנו כל יום מקבלים המלצות מתלמידים ואנשים שלומדים אצלנו וממליצים לאחרים. אני לא אעשה שום פעולה שתפגע לנו במוניטין".

אתם נותנים פתרונות גם לסטודנטים?

"כן. אנחנו נותן שיעורים בסטטיסטיקה, מיקרו כלכלה, מאקרו כלכלה ועוד. יש לנו גם אנשי עסקים וסתם אקדמאים שרוצים לשפר את האנגלית שלהם אז אנחנו מצמידים להם מורה שהוא דובר אנגלית כשפת אם. יש גם כאלה שרושמים את השיעורים כהוצאה על חשבון מקום העבודה. זה אפשרי וזה בסדר. היום בלי אנגלית טובה קשה מאוד להתקדם כמעט בכל עבודה".

מפעם לפעם מתפרסמים סקרים וכתבות על הפערים הגדולים בין המרכז לפריפריה ובין עשירים לעניים. איך אתה רואה את זה?

"צריך להבין שהוראה פרטית זה מותרות. לא כל אחד יכול להרשות לעצמו את זה. אזור המרכז צורך הרבה יותר שיעורים מבאר שבע למשל. רואים שיש התאמה מלאה בין רמת ההכנסה לרמת צריכת השיעורים הפרטיים, זה נתון ידוע, וכפי שזה נראה זה ימשיך להיות ככה גם בעתיד".