נכי צה"ל ומשרד הביטחון חתמו על חוק הנכים החדש

החוק מסדיר שורה של הטבות הניתנות לנכים מעבר לתגמולים ולזכויות נוספות שעומדים להם מתוקף חוקי השיקום, והן כוללות גם סיוע בדיור, רכב וניידות, הטבות רפואיות ועוד

נכה כסא גלגלים / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
נכה כסא גלגלים / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

משרד הביטחון וארגון נכי צה"ל חתמו היום (ג') על חוק הנכים החדש המסדיר שורה של הטבות שניתנו במשך השנים בידי משרד הביטחון לנכי צה"ל - מתוקף של הוראות פנימיות. מדובר בהיקף משמעותי של הטבות הניתנות במשך עשרות שנים לנכים, כסיוע משלים של האגף לשיקום נכים במשרד הביטחון.

מדובר בהטבות הניתנות לנכים מעבר לתגמולים ולזכויות נוספות שעומדים להם מתוקף חוקי השיקום, והן כוללות גם סיוע בדיור, רכב וניידות, הטבות רפואיות ועוד. אף שהטבות אלה אינן כלולות בחוקי השיקום - הן ניתנו מתוקף הוראות פנימיות במשרד הביטחון.

חוק הנכים החדש מסדיר למעשה הטבות שניתנות לנכים מתוקף ההוראות הפנימיות ומשמר את המצב הקיים. גיבוש החוק נעשה בתום משא-ומתן ארוך ועבודת מטה ממושכת - בעקבות הנחיית היועץ המשפטי לממשלה ובעקבות דוחות שפרסם בעבר מבקר המדינה על הנושא.

במשרד הביטחון אמרו היום כי הנוסח החדש של החוק יובא לאישור הממשלה ולאחר מכן לאישור הכנסת, כך שכל תביעה לקבלת הטבה כזאת או אחרת מצד נכי צה"ל תהיה כרוכה בתיקונים בחוק ובמציאת מקורות מימון מתאימים.

החוק כולל הרחבות חדשות, לרווחת נכי צה"ל הכוללות הסכמה על הגדלת השתתפות משרד הביטחון במימון הביטוח הסיעודי של נכי צה"ל, הסדרת מנגנוני הצמדה לזכאויות, הסדרת מנגנוני הידברות ביחס לנושאים שנותרו במחלוקות ועוד.

על ההסכם חתמו מנכ"ל משרד הביטחון, האלוף (במיל'), אודי אדם, ויו"ר ארגון נכי צה"ל, חיים בר. טקס החתימה נערך בלשכתו של שר הביטחון, אביגדור ליברמן, שאמר כי "זה החוב המוסרי של כל עם ישראל: לתמוך ולסייע לאותם חיילים שנלחמו ואף הקריבו את גופם למען כל אחד ואחת מאיתנו. העובדה שאנחנו יושבים פה היום בבטחה, למרות האוקיינוס הסוער שמסביבנו, היא בעיקר בזכות האומץ והגבורה שגילו אנשים אלה בשדה הקרב".
לדברי מנכ"ל משרד הביטחון, אדם מדובר "בהסכם היסטורי ששם סוף למחלוקת ארוכת שנים". הוא הוסיף ואמר כי "ההסכם מעגן לראשונה בחקיקה את כלל ההטבות שניתנות לנכי צה"ל ויאפשר למשרד הביטחון ולארגון נכי צה"ל לצעוד קדימה".

"הנושא שעל הפרק אינו כספי, אלא נמדד בערכים ובמוסר", אמר במהלך הטקס יו"ר ארגון נכי צה"ל, חיים בר. "אנו מייחלים מדי שנה שלא יצטרפו חברים חדשים לארגון - אך לצערי המציאות הביטחונית המורכבת לא מקשיב לרחשי הלב. היום, נפרע חוב חשוב למען נכי צה"ל וחוזקה פוליסת הביטוח שלא זכאי כל חייל טרם גיוסו".