קצב עליית מחירי הדירות בישראל נמצא בהאטה, כך עולה ממדד שונות מחירי הדירות שמפרסם מכון גזית גלוב לחקר הנדל"ן. על פי נתוני המדד, המתפרסם פעם ברבעון, בארבעת הרבעונים האחרונים נצפתה תנודתיות רבה בקצב שינוי המחירים כאשר בשניים מהרבעונים האמורים התקבלו תוצאות שטרם התקבלו עד כה במדד ומעידים על עלייה כמעט אפסית במחירים.

על פי המדד, קצב השינוי במחירי הדירות ברבעונים השלישי והרביעי של 2015 וברבעונים הראשון והשני של 2016 היה: 2.12%, 0.58% ,2.8% ו-0.58% בהתאמה.

עם זאת, בראייה שנתית, גם המדד של מכון גזית גלוב לחקר הנדל"ן מעיד על עליית מחיר לא מבוטלת בשיעור של 6.2%.

המדד מראה שונות גדולה בין אזור לאזור. בתל אביב מעידים הנתונים על ירידת מחירים לאחר זינוק ברבעון השלישי של 2015. כך, ברבעון הרביעי של 2015 מעיד המדד על ירידה בשיעור 1.89%, ברבעון הראשון של 2016, על ירידה בשיעור 0.09% וברבעון השני של 2016 שוב ירידה משמעותית יותר בשיעור 3.62%.

אזור ירושלים חווה תנודתיות רבה מאוד ברבעונים האחרונים. בעוד ברבעון השלישי של 2015 נרשמה עלייה בשיעור של כ-4%, ברבעון הרביעי של אותה השנה מעידים הנתונים על ירידה משמעותית בשיעור של כ-6.6%. המצב דומה גם ב-2016: ברבעון הראשון נרשמה עלייה של כמעט 8%, בעוד ברבעון העוקב, רבעון שני 2016, נרשמה דווקא ירידה בשיעור של כ-5%. אזור ירושלים הוא גם האזור היחידי בו בחישוב השנתי ניכרת ירידה קלה במחיר בשיעור 0.44%.

 

בלי מחיר למשתכן

בשונה ממדדים אחרים, המדד של גזית גלוב מתייחס אך ורק לעסקאות שבוצעו בדירות יד שנייה - ולא בדירות חדשות. המדד מבוסס על טכניקת המדידות החוזרות המשמשת גם את מדד קייס שילר בארה"ב. כלומר, המדד מבוסס על מדידת מחירי דירות שנסחרו פעמיים במהלך תקופה, שיטה שמנטרלת השפעות שונות ונחשבת למדויקת יותר.

אפרת טולקובסקי, מנהלת מכון גזית גלוב לחקר הנדל"ן במרכז הבין תחומי בהרצליה, נוגעת בעוד יתרון של המדד על פני מדדים אחרים: "שיטת המדידה החוזרת אינה מעוררת את הדילמה הנוגעת להכנסת מחיר למשתכן לתוך המדד. מכיוון שצריך להיות פער של 200 יום בין עסקה אחת לעסקה חוזרת באותה הדירה, מחיר למשתכן לא ישתקף במדד בשלב הראשון, ולאחר מכן דירה כזו תימדד רק לעומת עצמה".

שינויים במחירי הדירות