ביהמ"ש התיר לבנק לאומי לממש את החזקת פישמן ב"גלובס"

(עדכון) - המשמעות: עוה"ד רוזובסקי ומטרי יתחילו לחפש קונה לאחזקות פישמן במוניטין עיתונות, המחזיקה בשרשור ב"גלובס" ■ כמו כן, מונו בעלי תפקיד למימוש האחזקות המשועבדות של פישמן בטן ו"בידיעות אחרונות" ■ מוקדם יותר העניק אורנשטיין לפישמן ולנושיו חודשיים לגיבוש הסדר באחזקות שאינן משועבדות

אליעזר פישמן, "מסיבת אפטר עצמאות" / צילום: יוסי כהן

נשיא בית המשפט המחוזי בתל-אביב, השופט איתן אורנשטיין, נתן היום (ה') ארכה נוספת של כחודשיים לאיש העסקים אליעזר פישמן ולנושיו, הבנקים הגדולים ומס הכנסה, לצורך הידברות ביניהם וגיבוש הסדר נושים בעניינו של פישמן. מדובר בהסדר על הנכסים הלא משועבדים של פישמן. 

ההחלטה התקבלה בתיק שבו ביקשו בנק הפועלים ורשות המסים להכריז על פישמן כפושט רגל ולמנות כונס נכסים על נכסיו. אורנשטיין קבע כי הדיון הבא בתיק ייערך ב-12 בדצמבר 2016. עד אז ינסו כאמור הצדדים להגיע להסדר.

במהלך הדיון היום התנגדה רשות המסים למתן ארכה נוספת להדברות וביקשה כי ימונה בעל תפקיד שיבצע את חלוקת הנכסים. השופט ציין כי הוא אינו מקל ראש בעמדת רשות המסים, החוששת בין היתר מהברחת נכסים. עם זאת, אורנשטיין קבע כי "במכלול האיזונים הדרושים סבורני כי דחייה קצרה לא תפגע בנושים, בהינתן צו איסור דיספוזיציה".

במקביל, מינה היום השופט אורנשטיין מינה היום את עורכי הדין אייל רוזובסקי ורונן מטרי כבעלי התפקיד לצורך מימוש שיעבודים על מניות השליטה של אליעזר פישמן, בשיעור של כ-57% ממניות חברת מוניטין עיתונות, המחזיקה בשרשור בשליטה ב"גלובס".

יתר מניות מוניטין תקשורת מוחזקות בידי חברה לנאמנויות של בנק הפועלים. מניות חברת מוניטין שועבדו על-ידי פישמן כדי להבטיח חוב של חברת נכסי משפחת פישמן בהיקף של 710 מיליון שקל.

כמו כן, השופט מינה את עורכי הדין פיני רובין וירון אלכאווי ממשרד גורניצקי ככונסי נכסים לאכיפת השיעבודים של מניות החברות המשועבדות לבנק הפועלים. בין היתר, מדובר במניות פישמן בחברת הדלק טן וב"ידיעות אחרונות".

ההחלטות התקבלו כאמור לאחר שמוקדם יותר היום נתן השופט אורנשטיין לפישמן ולנושיו ארכה של חודשיים כדי להגיע להסדר חוב בנוגע לנכסים שאינם משועבדים. 

בנק לאומי יוצג בהליך בידי עורכי הדין איל רוזובסקי, אלי בורשטין ודורון לוי ממשרד מיתר וכן בידי עורכי הדין רונן מטרי ויוסי בן נפתלי ממשרד מטרי-מאירי. 

נזכיר כי ב-6 בספטמבר דחה השופט לראשונה את בקשת בנק הפועלים ורשות המסים למינוי כונס נכסים זמני לנכסיו של פישמן בגין חוב של כ-200 מיליון שקל לרשות המסים וכ-1.8 מיליארד שקל לבנק הפועלים.

אורנשטיין פסק כי הדיון בבקשה לכינוס נכסים ייערך היום, והמליץ לפישמן ולבנקים לבוא עד אז בדברים ולנסות להגיע לידי מתווה הסדר חובות תוך שקלול כלל העניינים הדרושים לכך. ואולם, הצדדים לא הגיעו להבנות. 

הנושים הנוספים של פישמן, מלבד הפועלים, רשות המסים ולאומי, הם הבנקים דיסקונט, מזרחי-טפחות, אגוד ומרכנתיל דיסקונט וכן קרן בראשית ומחזיקי האג"ח של חברת הום סנטר.

ב-2 באוגוסט הוציא השופט צו איסור דיספוזיציה, שאוסר על פישמן לבצע כל פעולה מכל מין וסוג שהוא בנכסיו, הן במישרין והם בעקיפין. מאוחר יותר דחה השופט את בקשת פישמן ובאי-כוחו להפנות את ההליך בין הצדדים לגישור בפני השופטת בדימוס ורדה אלשיך.

אורנשטיין ציין כי אין כל טעם בגישור שעניינו גיבוש הסדר נושים של פישמן. בפתח דבריו ציין השופט כי הלכה למעשה אין חולק בדבר היותו של פישמן חדל פירעון. "אדגיש כי לגישת פישמן עצמו, היקף חובותיו עצום ועומד על סך של כ-3.4-3.9 מיליארד שקל, ואילו נכסיו מסתכמים ב-50-70 מיליון שקל. עוד דומה כי התקיים במקרה שלפניי מעשה פשיטת רגל, לפי סעיף 5 לפקודת פשיטת הרגל".

פישמן התנגד לבקשת מינוי כונס הנכסים הזמני וטען כי מדובר בבקשה נעדרת עילה. באמצעות עו"ד שלום גולדבלט טען פישמן כי הנזק שעלול היה להיגרם מקבלתה של הבקשה למינוי כונס זמני יעלה על התועלת שתצמח ממנה, ככל שתצמח.

עם זאת, פישמן הודה כי הוא חדל פירעון, בהינתן שהתחייבויותיו מוערכות לדבריו בכ-3.4 מיליארד שקל, בעוד ששווי נכסיו הוא כ-50-70 מיליון שקל להערכתו.

פישמן הוסיף וטען כי לא היה מקום להגשת בקשת רשות המסים, שכן זו מחזיקה בכ-6% בלבד מכלל חובותיו, ובהתנהלותה היא פוגעת ביתר נושיו. נזכיר כי בתחילת אוגוסט הגישה רשות המסים למחוזי בתל-אביב בקשה כי יוציא צו כינוס נכסים לפישמן ויכריז עליו פושט רגל בגין חוב של כ-196 מיליון שקל לרשות.

בהמשך הצטרף בנק הפועלים לבקשה. לטענת הבנק, החוב בסך כ-1.8 מיליארד שקל, שחב פישמן לבנק מורכב מחוב בסך כ-382 מיליון שקל של חברת בראון תקשורת וכן חוב בסך כ-742 מיליון שקל של חברת בראון אחזקות, שהם חובות מאשראי שהועמד לפישמן לפני שנים לצורך רכישת מניות "ידיעות אחרונות".

עוד מורכבים החובות מחוב של חברת אוניל בנייה, העוסקת בתחום היזמות והבנייה, בסך של כ-80 מיליון שקל; חוב של חברת תרזליט, חברת החזקות המחזיקה (בעקיפין) במניות השליטה בחברת הום סנטר (עשה זאת בעצמך) ובנכסי נדל"ן, בסך 493 מיליון שקל; וחוב של חברת נכסי משפחת פישמן, חברת החזקות המחזיקה בזכויות בתאגידים שונים, בסך 160 מיליון שקל.

כל החברות הן חברות פרטיות המצויות בשליטתם (הישירה או העקיפה) של אליעזר פישמן ובני משפחתו ומהוות חלק מקבוצה של עשרות חברות הנשלטות על-ידי פישמן ובני משפחתו. פישמן עצמו ערב אישית לחלק ניכר מהחובות ומהתחייבויות חברות קבוצת פישמן כלפי הבנק.

■ אליעזר פישמן הוא בעל השליטה ב"גלובס".