אישום: הונו את משרד הביטחון וחברות כ"א בכ-10 מיליון שקל

לפי כתב האישום, שלושת הנאשמים הציגו בפני משרד הביטחון מצגי-שווא לפיהם הם מטפלים בנכי צה"ל במשך 24 שעות ביממה, ועל כן הם זכאים לשכר מלא עבור הטיפול

נכה כסא גלגלים / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
נכה כסא גלגלים / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

בעל ואישה שהתגוררו אצל נכה צה"ל, וכן אשתו של נכה צה"ל אחר, הונו את משרד הביטחון וחברות כוח-אדם המספקות למשרד שירותים, במשך למעלה מעשור, בסכום של כ-10 מיליון שקל - כך עולה מכתב אישום שהוגש הבוקר (א') לבית המשפט המחוזי בירושלים.

מדובר לכאורה ב"הונאת קצבאות", אשר במסגרתה הציגו לכאורה שלושת הנאשמים בפני משרד הביטחון מצגי-שווא לפיהם הם מטפלים בנכי צה"ל במשך 24 שעות ביממה, ועל כן הם זכאים לשכר מלא עבור הטיפול. בפועל, כך נטען באישום, "עבדו" הנאשמים שעות בודדות בחודש כמלווים של אותם נכים, שהם בני משפחתם, אך את הסכום המלא הם בכל זאת שלשלו לכיסם. 

כתב האישום הוגש על-ידי היחידה הכלכלית בפרקליטות מחוז ירושלים, באמצעות עו"ד נועה ברח"ד, נגד בני הזוג שמואל ונועה אבלס-רביב ונגד שגית קלפהולץ, תושבי ירושלים, בגין קבלת דבר במירמה, הלבנת הון, עבירות מס ועבירות נוספות.

השלושה מואשמים כי בין השנים 2005 ל-2016 הם דאגו כי משרד הביטחון ישלם שכר מלא למלווים ישראלים פיקטיביים עבור נכה צה"ל המשותק בארבעת גפיו - שכר אותו דאגו לקבל בעצמם באמצעות פעולות מירמה שונות לכאורה. אבלס מואשם כי הלבין הון בהיקף של כ-8.6 מיליון שקל; וקלפהולץ מואשמת בהלבנת הון בהיקף של כ-1.4 מיליון שקל.

התרמית לכאורה נגעה לעניינם של א.ל, נכה צה"ל המשותק בארבעת גפיו, וכנכה צה"ל זכאי לסיוע של משרד הביטחון; וחברו, י.ק, נכה צה"ל המשותק בארבעה גפיים.

אגף השיקום של משרד הביטחון מעניק לנכי צה"ל זכאות לליווי 24 שעות ביממה, אותו ניתן לחלק בין מלווים שונים. בנוסף, נכה צה"ל זכאי ל"מנהל תיק" (Case Manager), שתפקידו לפקח ולרכז את עבודת המלווים של הנכה. תפקיד "מנהל תיק" מקנה 20 שעות עבודה נוספות בחודש. 

את העובדים בתחום הליווי והסיעוד, בין היתר בעניינם של א.ל ו-י.ק, סיפקו למשרד הביטחון חברות כוח-האדם נתיב 2 ו-ORS.  

על-פי האישום, בני הזוג שמואל ונועה אבלס התגוררו יחד עם בני משפחתם בביתו של א.ל; י.ק, צוין באישום, הוא חבר של א.ל, ושגית קלפהולץ היא אשתו, העובדת משנת 2002 כמלווה של בעלה דרך חברת ORS. 

מהאישום עולה כי משנת 1984 ועד ליוני 2016 הציג שמואל אבלס מצג-שווא, לפיו הוא עבד בחברת נתיב 2 כמלווה של א.ל במשרה מלאה, ובהתאם למצג זה קיבל שכר מלא. בפועל, נטען, עבד אבלס כמלווה שעות בודדות בחודש. 

בנוסף, נטען, לאורך השנים 1984 ועד לשנת 2010 עבד אבלס כמנהל התיק של א.ל והציג מצגי-שווא רבים, לפיהם א.ל מלווה 24 שעות ביממה על-ידי מלווים ישראלים המתחלפים במשמרות בטיפול. זאת, כאשר בפועל אותם מלווים ישראלים - המלווים הפיקטיביים - לא טיפלו בא.ל בהיקף עליו דיווח אבלס.

בפועל, נטען, במשך שנים טופל א.ל על-ידי עובד זר אשר שהה עמו והתגורר בביתו, ולווה על-ידי מלווה אחר במשך כחצי יום בשבוע, כאשר העובד הזר היה בחופשה.

על-פי האישום, את השכר המלא שהועבר למלווים הישראלים הפיקטיביים דאג אבלס לקבל בעצמו באמצעות פעולות מירמה שונות.

עוד במסגרת מצג-השווא, נטען, ערך שמואל אבלס בפועל את דוחות דיווחי השעות הכוזבים של שגית קלפהולץ ושל יתר המלווים הישראלים הפיקטיביים, על-מנת להציג מצג-שווא מתקבל על הדעת, שבו אין חפיפה בין שעות הליווי, ולא נוצר עודף שעות ליווי מעבר למכסה המוקצה לא.ל. כך, נטען, עשתה גם שגית קלפהולץ ביחס לדוחות של נועה אבלס.

בנוסף מואשם אבלס כי החזיק בביתו תעודות מחלה וחותמות מזויפות של רופאים וזייף באמצעותם אישורי מחלה, תמורתם קיבל ימי מחלה מהחברות.

על המשכורות שקיבל, נטען, לא דיווח אבלס לרשויות מס הכנסה. עוד נטען כי הכספים הופקדו בחשבונות בנק שונים והעוברו לרשותו בהמשך.

סנגוריהם של הנאשמים, עוה"ד אייל בסרגליק וכרמית שחיבר, מסרו בתגובה כי "הגם שנעשה מאמץ לא מבוטל מצד הפרקליטות להכפיש את שמות מרשנו הרי שברור שאין כל מרמה של משרד הביטחון ומשרד הביטחון לא נזוק בדבר. ההיפך הוא הנכון הראיות מראות שמשרד הביטחון בידיעת נתיב 2 וחברות כוח האדם ידעו גם ידעו כי נגזלות מהנכים זכויותיהם בחוק ואף עצמו עין לאור מצבם הקשה והבלתי אפשרי.

"העובדה כי למרות ראיות חד משמעיות בחרה הפרקליטות להגיש כתב אישום אינה אומרת כי הידיעה הברורה של משרד הביטחון ונתיב 2 אודות הגזל שנעשה לנכים ומשפחותיהם אותם אנו מייצגים, לא תוכח במשפט והדברים יתבררו בהמשך".