האם יו"ר ועד בסורוקה קבע מי יעמוד בראש מחלקת בנו?

ד"ר אייליג: "עשיתי את שיקול-הדעת הטוב ביותר עבור בית החולים" ■ בכיר במערכת הבריאות: "היה מצופה שיפסול עצמו - ולו גם מהחשש למראית-עין"

בית חולים סורוקה / צילום: תמר מצפי
בית חולים סורוקה / צילום: תמר מצפי

אם הסיפור הבא היה מתרחש בנמל אשדוד, בטח היינו שומעים עליו מזמן: הנהלת שירותי בריאות כללית פרסמה מכרז לתפקיד מנהל המחלקה האורתופדית בבית החולים סורוקה (באר-שבע) שבבעלותה. בוועדת המכרז שתפקידה לבחור את הזוכה ישב ד"ר ישראל אייליג, יו"ר ועד הרופאים בביה"ח, אף שבנו משמש כרופא מתמחה במחלקה האורתופדית ומי שקידומו ועתידו יושפעו מזהות המנהל שייבחר.

"החלטתי שבתור יו"ר ועד הרופאים אני מייצג בוועדה את כלל הרופאים ולא את הבן שלי", אמר ל"גלובס" ד"ר אייליג. על השאלה האם לא ניתן היה למנות נציג אחר מטעם ועד הרופאים, הוא השיב: "זה בכלל לא רלוונטי. עשיתי את שיקול-הדעת הטוב ביותר עבור בית החולים כפי שאני עושה כבר 15 שנים בתפקיד".

אבל יש כמובן מי שחושב אחרת. בכיר במערכת הבריאות אמר לנו היום: "הנהלות בתי החולים משתפות את ועדי הרופאים במכרזים מתוקף ההסכמים ובהנחה שהם יתרמו לבחירת המועמד הטוב ביותר. עם זאת, היה מצופה שד"ר אייליג יפסול את עצמו מהשתתפות במכרז ולו גם מהחשש למראית-עין, שלא לומר חשש לאינטרסים זרים".

המכרז נוהל אמנם על ידי ההנהלה המרכזית של שירותי בריאות כללית שמושבה בתל-אביב, אולם להנהלת בית החולים ניתנת האפשרות להציג את עמדותיה ביחס למועמדים או לחברי הוועדה. כך או אחרת, מי שנבחר במכרז, ד"ר נסים אוחנה, נחשב לאורתופד מוערך מאוד והגעתו לבית החולים הדרומי התקבלה בשביעות רצון רבה מאוד. אוחנה ניהל בשנים האחרונות את היחידה לניתוחי גב בבית החולים בילינסון של הכללית והוא מבצע במקביל ניתוחים פרטיים בהרצליה מדיקל סנטר. "הבחירה באוחנה התקבלה ברוב קולות כך שהקול של אייליג לא הכריע דבר, ובכל זאת היה ראוי שינהג אחרת", אמר לנו אחד הגורמים שמעורים במקרה.

זאת לא הפעם הראשונה שאנחנו חושפים כאן סוגיות של קשרים משפחתיים בבתי החולים הציבוריים. בין היתר דיווחנו על כך שמנהל ביה"ח אסף הרופא, ד"ר בני דודזון, העניק לחתנו תואר של מנהל יחידה אף שמשרד הבריאות כלל לא אישר את היחידה הזו, ואילו בתו של דוידזון מנהלת את הקניון של ביה"ח ("אסף סנטר") שהוחכר ליזם פרטי. עוד פרסמנו כי בתו של מנכ"ל רמב"ם, פרופ' רפי ביאר, זכתה למלגה מבית החולים על חקר רפואי בזמן ההתמחות שלה, ואילו בנו של יו"ר תאגיד הבריאות בבית החולים שיבא, פרופ' מוטי שני, קיבל תוספות שכר מיוחדות בתפקידו כמנהל המשק וזכה במכרז לתפקיד ניהולי בכיר.