*** הכתבה בשיתוף לשכת יועצי המס
מדינת ישראל ידועה ביכולות פיתוח ומחקר משמעותיות, ומוכרת בעולם כמדינה פתוחה לחדשנות. כחלק מההתפתחות הטכנולוגית העולמית בימינו, מדינת ישראל מעודדת פיתוח כלכלי, עסקי וחברתי ודוגלת בשיתוף פעולה נרחב עם חברות ישראליות ובינלאומיות רבות, אשר מעסיקות בישראל מומחי חוץ בתחומים רבים ובפרט בתחומי היי-טק, תעשייה ומו"פ.
העסקת עובדים זרים בישראל
בהתאם לפרסומי רשות האוכלוסין ההגירה ומעברי הגבול, מועסקים כיום בישראל כ-82 אלף עובדים זרים "חוקיים", וכ-15 אלף עובדים נוספים המוגדרים כ"לא חוקיים". היתרי העסקה לעובדים זרים ניתנים במספר מצומצם של ענפים: סיעוד, בניין, חקלאות, ענף המומחים. במאמר זה נתמקד בענף המומחים בלבד. זהו ענף ייחודי, שאינו מוגבל לתחום עיסוק מסוים, וניתן למעשה להסתייע בו בתחומי עיסוק רבים ומגוונים, כל עוד המעסיק והעובד המומחה עומדים בתנאי הסף שנקבעו על ידי הרשות.
מומחה זר מוגדר בנהלי הרשות כעובד, נתין זר, בעל ידע ברמת מומחיות גבוהה, או בעל ידע חיוני וייחודי לשירות אותו מספק המעסיק אשר אין בנמצא בישראל, כאשר שכרו החודשי אינו נופל מפעמיים השכר הממוצע במשק, שהינו כ-19 אלף שקלים לחודש בגין עבודה במשרה מלאה בת 186 שעות עבודה חודשיות.
כיצד מזמינים מומחה זר לישראל?
תחילה, על המבקש להעסיק מומחה זר להגיש בקשה מנומקת ומפורטת לידי רשות האוכלוסין וההגירה, אגף ההיתרים. על בקשת המומחים לתת דגש ולנמק מדוע קיים צורך ממשי דווקא בעובד זה, על פני עובד ישראלי. בתוך כך יש לפרט בדבר התרומה של המומחה לחברה או למשק בישראל, המחסור הקיים בישראל במקצוע או הידע של המומחה המבוקש ועוד. על מנת לבחון את הבקשה באופן מהותי ופרוצדורלי, הבקשה מועברת לקבלת המלצות על ידי משרד הכלכלה - מינהל תעשיות או למינהל סחר חוץ, וזאת בהתאם לנתוני החברה המבקשת. ככלל, חברות בינלאומיות מועברות לבדיקת מינהל סחר חוץ ואילו חברות ישראליות, הפעילות בישראל בלבד, נבחנות על ידי מח' מינהל התעשיות. לאחר קבלת ההמלצה ממשרד הכלכלה, תועבר הבקשה לבחינה ואישור נוסף של ועדת המומחים באגף ההיתרים, בה רשאי הממונה להתיר את העסקתו של המומחה הזר, לפי שיקול דעתו הבלעדי. בהתאם לנוהל הטיפול העדכני, ההחלטה תתקבל תוך 30 יום מהגשת מלוא המסמכים הדרושים ו/או 30 יום מיום קבלת חוות הדעת מגורם ממליץ. ניסוח ברור ומגובה באסמכתאות, מסייע באופן משמעותי לקיצור זמני הטיפול בבקשות.
במידה ואושרה הבקשה, יונפק למעסיקה היתר שמי, הכולל את פרטי מומחי החוץ שהיא רשאית להזמין לישראל לצורך העסקתם. לאחר קבלת היתר העסקה ובעוד העובד המומחה במדינת מוצאו, על המעסיק להזמין את המומחה הזר לישראל ולהנפיק עבורו אשרת כניסה כעובד לישראל. הסדרת האשרה נעשית בלשכת רשות האוכלוסין וההגירה, בה רשומה החברה או בה מצויים משרדיה הפעילים. יש לציין כי שלב זה הינו שלב בירוקרטי, בשונה מהליך הבחינה המהותי, כאמור בשלב הגשת הבקשה להיתר. בסיום ההליך בלשכה, נשלחת האשרה לנציגות ישראל במדינת המוצא של העובד לצורך הדבקה בדרכונו. העובד המומחה נדרש על ידי השגרירות לביצוע בדיקות רפואיות ומסירת מסמכים שונים. משקיבל המומחה את האשרה בדרכונו הוא רשאי להיכנס לישראל ולעבוד אצל מעסיקתו, בעלת ההיתר כאמור.
מומחה חוץ, רשאי להזמין בני זוג מקרבה ראשונה לישראל יחד עמו, והוא יהיה רשאי לעבוד בישראל תקופה מרבית של 63 חודשים, כאשר חידוש ההיתר נעשה מדי שנה. ניתן במקרים מיוחדים לבקש להאריך את היתר ההעסקה של המומחה הזר לתקופה שחורגת מן התקופה המרבית, זאת בכפוף לקבלת אישור מיוחד של וועדה בין-משרדית.
מסלולי העסקה נוספים
קיימים שני מסלולי העסקה נוספים למומחים זרים בישראל, לצד המסלול "הקלאסי" של מומחים לתקופה של שנה.
מסלול בנוהל אקספרס - נוהל זה מתאים לתקופה שאינה עולה על 45 ימים. הוא מסדיר הליך מזורז להסדרת העסקתו כדין של מומחה זר בעל דרכון של מדינה, אשר אזרחיה פטורים מאשרת ביקור מסוג ב/2 (אשרת תייר), המוזמן לישראל לצורך ביצוע משימה זמנית בתחום מומחיותו הייחודית לתקופה או לתקופות שאינן עולות על 45 יום בשנה. נוהל זה נועד לאזן בין הצרכים הכלכליים הבינלאומיים בעידן הגלובאלי, במסגרתם נדרשת לעיתים הסדרת כניסתם והעסקתם כדין של מומחים זרים לתקופות קצרות ובלוח זמנים קצר, לבין חובת הרשויות לפקח בצורה נאותה על כניסתם ועבודתם של זרים בישראל וכן גביית אגרות בהתאם לדין. היתרון העצום בנוהל חדשני זה הוא הדיון בהליך מזורז בן 6 ימי עסקים בלבד והסדרת אשרת העבודה של העובד לאחר 2 ימי עסקים מהגעתו לישראל. מעסיקים רבים מסתייעים בבקשות בנוהל זה לצורך פתרון תקלות, ביצוע התקנות, הכשרה וחפיפה של עובדים בישראל באמצעות מומחי חוץ ועוד. הנוהל נועד לענות על צורך חיוני של מעסיקים אשר זקוקים למומחה החוץ בדחיפות ושאינם יכולים להמתין זמן רב.
מסלול לתקופה שאינה עולה על 3 חודשים - מסלול זה מתאים לבקשות שהן לתקופת העסקה העולה על 45 ימים וקצרה מ-90 ימים, או לבקשות להעסקת עובדים המגיעים ממדינות שאינן פטורות מאשרת כניסה לישראל (בעיקר - סין, הודו וכיו"ב). משך הטיפול בבקשה במסלול זה דומה למשך הטיפול החל על מסלול מומחים לתקופות ארוכות (כאמור לעיל). ההיתר מיועד לעובדים המבצעים משימה זמנית וכאשר קיים צורך מיוחד בהעסקת מומחה זר לתקופה קצרה לצורך התקנת מכונה המיובאת מחו"ל, או לביצוע שירות תיקונים דחופים של מכונות או ציוד שנרכש מחברה זרה. יש לציין כי קיימת מגבלה לפיה לא יונפקו יותר מ-300 היתרים בו זמנית.
אכיפה מוגברת גם בתחום ההייטק
הרפורמה ברשות האוכלוסין וההגירה, מלווה בהגברת אכיפה משמעותית באמצעות מינהל אכיפה וזרים. בשנה האחרונה אנו עדים לאכיפה מוגברת גם בתחום חברות הייטק. על ידי אכיפה זו, מבהירה רשות האוכלוסין וההגירה כי מומחה זר הינו ככל עובד זר אחר, תהא תקופת עבודתו בישראל אשר תהא. העסקה של עובדים זרים מחייבת עמידה בהוראות חוק וחובות נוספות מכוח נהלים וכללים אחרים, ומעסיק אשר חורג מהוראות אלו חשוף לניהול של הליכים מנהליים ופליליים כנגדו. העסקה של עובדים זרים, גם כאשר מדובר במומחי חוץ, מקימה למעסיק חובות נוספים, מעבר לאלו המוטלים על מעסיק של עובד ישראלי.
ככלל, על מעסיק של עובד זר מוטלות מספר חובות, בהן: העסקה תחת היתר ואשרת עבודה בתוקף; חוזה עבודה התואם את הוראות חוק עובדים זרים בשפה שהעובד מבין; ביטוח רפואי על חשבון המעסיק; מגורים הולמים על חשבון המעסיק. אנו עדים לקיומן של פעולות אכיפה נרחבות ומקיפות, אשר מתבצעות במסגרת של ביקורות פתע יזומות כנגד מעסיקים, וזאת מתוך מטרה לעודד תעסוקת עובדים ישראליים ולייתר את העסקת העובדים הזרים.