המס של כחלון כהזדמנות לשינוי

מס ריבוי הדירות של כחלון חייב לעבור תיקונים, אך הוא הזדמנות למאבק בהון השחור

משה כחלון, שר האוצר (צילום: תמר מצפי)
משה כחלון, שר האוצר (צילום: תמר מצפי)

בעבר פרסמנו כאן מכתב של הקורא יהודה כלפון על הפגיעה של מיסוי דירה שלישית באנשי מעמד הביניים שעבדו, חסכו והשקיעו ברכישת דירות, ועל האפשרות המעשית שהמס יתגלגל לשוכרים. מאז קיבלנו עוד שפע של תגובות, כולן מאנשים שמתארים את עצמם בדיוק כפי שכלפון תיאר את עצמו - מעמד ביניים קלאסי, לא עשירים מופלגים. והם כולם קובלים על המס הזה.

בחרנו להביא תגובה של קוראת, הפעם בעילום-שם, לבקשתה:

"שלום רב לשר האוצר משה כחלון,

"כבר זמן רב אתה נחוש למסות את ציבור המחזיקים בשלוש דירות ומעלה, ואף איימת בפירוק הממשלה אם החוק לא יעבור. דווקא אתה, שר האוצר, זה שמנפנף בעובדה שהגעת מגבעת אולגה שליד חדרה, צריך לראות את הדברים אחרת והנחישות שלך להעביר את המס הזה עלולה להשיג בדיוק את ההיפך.

"אנו זוג עם שלושה ילדים, התברכנו גם בנכסים ועוד כמה שנים מתקרבים לגיל 70. אנחנו עדיין עובדים בעסק שהקמנו בעשר אצבעותינו, מה שנקרא עסק 'קטן-בינוני', ומשלמים מסים עד הגרוש האחרון, תואמים לעשירון התשיעי-עשירי, שלכאורה, על פי הסטטיסטיקה, מרוויח 'הרבה' ונחשב בטעות לעשיר מופלג.

"כיוון שיש ברשותנו 2 דירות וחצי, אנחנו נופלים בהגדרת החוק ומצאנו את עצמנו להפתעתנו כמי שמוצגים בעיתונות כעשירים, מדושנים ותאבי-בצע שיש להם רכוש רב.

"את הדירה הראשונה, שבה אנו מתגוררים במשך כ-40 שנה, רכשנו במיטב כספנו וחובותינו, וברוך השם הצלחנו להחזיר את החובות תוך כדי עבודה כשכירים וגידול ילדים. במחשבה לטווח ארוך, כדי לדאוג לסוג של 'פנסיה', דאגתי בתבונתי לרכוש יחד עם מי מבני משפחתי דירה קטנה של שני חדרים לפני כ-20 שנה, ועם הזמן התאפשר לי לרכוש את המחצית השנייה, וכל זאת כדי לדאוג שתהיה הכנסה קבועה לעת הצורך בעתיד.

"היות ומשכר דירה של 3,500 שקל אי-אפשר לחיות בישראל (אפשר, רק בעוני מחפיר), אז עשיתי הכול כדי לרכוש חצי דירה נוספת. החצי המדובר לא עלה מיליונים וגם פחות מחצי מיליון, ולפי גרסתך אני נחשבת לעשירה, אזי אני צריכה להיפטר מנכסיי למען הדור הצעיר או לשאת את המס החדש. אנו מנסים כמובן לתמוך בילדים הן במימון החינוך והן בשכר דירה, שכן ידם אינה משגת.

"אז למי למכור את 'שלל הדירות' שברשותי, מר כחלון? לילדיי שידם אינה משגת או לעוד עשירים שידם משגת? האם חשבת אי פעם לפני שאתה ממשיך עם המנטרה של העשירים והשבעים שאותם צריך למסות? אני עשירה? אנחנו הרי עדיין משלמים משכנתא בגילנו, אוחזים בשיניים בעסק ותומכים בילדינו ובנכדינו, וגם בהורינו המבוגרים.

"עוץ לי, בבקשה, מר כחלון. כיצד אני אמורה להתנהג? למכור את דירותיי ה'רבות'?"

אחת הבעיות בחוק של כחלון היא חוסר השוויוניות, או אם תרצו דווקא השוויוניות שלו. הוא אכן פוגע באותה קוראת ובקוראים נוספים באותה מידה כמו העשירים ה"אמיתיים". וגרוע מכך, עשירים המחזיקים בשתי דירות בשווי גבוה, לדוגמה, לא ימוסו, בעוד שאותה קוראת כן תמוסה. מה גם שהמס מוגבל לסכום מסוים, כך שעשירים עם שווי דירות גבוה ייהנו מכך. למעשה, החוק הזה מפלה מאוד לרעה את מעמד הביניים שחסך וקנה דירות לאורך השנים - אותו מעמד ביניים שנושא בנטל רוב המסים הישירים בישראל.

הבעיה השנייה, שגם כחלון וגם אגף התקציבים מקילים בה ראש, היא האפשרות שהמס יתגלגל לשוכרים, וכבר יש אינדיקציות המעידות על כך. האוצר חושב שבעקבות המס ייאלצו המשקיעים להיפטר מהדירות, אבל מי שבכל זאת ימשיך להחזיק בהן ישתמש במס הזה כתירוץ לגיטימי להעלאת מחירי השכירות.

לכן, אם כחלון נחוש, והוא נראה נחוש, להעביר את המס הזה, הוא יהיה חייב לתקן אותו כך שמעמד הביניים לא ייפגע ממנו, כלומר, להציב רף של שווי דירות שמתחתיו בעליהן לא ימוסו ולהוריד את הרף לשתי דירות, כדי לעמוד בהכנסות המס (בכל מקרה, נראה לנו שזו אשליה שהמס יכניס 800 מיליון שקל).

 

אבל לכחלון יש הזדמנות להתחיל מהלך רחב יותר. מס דירה שלישית הוא למעשה סוג של מס רכוש שנועד להחליף את חוסר היכולת של המדינה לגבות ולאכוף את מס השכירות. ואם כבר הולכים על מס רכוש, צריך להתחיל מהבסיס: חובת דיווח כללית. דירה היא הרי נכס ממונף בדרך כלל וכדי לחייב אדם במס רכוש בגין הדירה, חייבים לנכות מההכנסה החייבת את הריבית המשולמת על ההלוואה לרכישת הנכס. באופן כזה אולי אפשר יהיה, בתור התחלה, לצמצמם את ההון השחור הגדול בענף הנדל"ן.

לגבי אופן חישוב המס, זה כבר הרבה יותר מורכב. דבר אחד ברור: איך לא לעשות את זה. בטח שלא באמצעות הנוסחה "האקונומטרית" והדי-משעשעת שיצרו באגף התקציבים לצורך מיסוי דירה שלישית.

יש כמה דרכים אחרות, והפשוטה ביותר היא הצמדה של ערך הנכס ביום רכישתו למדד כלשהו, נניח למדד מחירי הדירות של הלמ"ס, על כל הבעיות שבו. לחלופין, כדי לקבל תוצאה מדויקת יותר, ובהנחה שיחילו במקביל חובת דיווח כללית, במקרים שבהם נעשה מיחזור של משכנתא, יילקח השווי שקבע השמאי בעת המיחזור. לו היה לאוצר ולרשות המסים בסיס נתונים מהימן על מחירי הדירות, ניתן היה לחשב את השווי בקלות יחסית על בסיס עסקאות דומות שנערכו באותו אזור בעת קביעת השומה.

צריך להתחיל מהיכן שהוא, וההתחלה צריכה לכלול חובת דיווח כללית ומאגר טוב יותר של מחירי הדירות (עובדים על כך). זה הזמן להתחיל.

eli@globes.co.il

*** לכותב יש דירה אחת בבעלותו, וממילא מס על שלוש דירות אינו חל עליו.