ברקע סבב שיחות חדש על סוריה: נושאת מטוסים רוסית - לים התיכון

נושאת המטוסים צפויה לסייע לכוחות מהאוויר ומהים, מאחר שתביא עמה משלחת של אנשי חיל הים הרוסי ■ לכינוס, שמתקיים ברקע מתיחות שיא בין מוסקבה לוושינגטון, הגיעו גם נציגים מאיראן, מסעודיה, מירדן, מטורקיה, ממצרים ומקטאר

מלחמת האזרחים בסוריה / צילום: רויטרס
מלחמת האזרחים בסוריה / צילום: רויטרס

סבב שיחות בינלאומי בהובלתן של ארצות-הברית ורוסיה בנושא מלחמת האזרחים בסוריה החל היום (שבת) בלוזאן שבשווייץ, שבועות אחדים לאחר כישלון הפסקת האש במדינה השסועה וברקע מתיחות שיא בין וושינגטון למוסקבה. לכינוס הגיעו גם נציגים מירדן, מטורקיה, ממצרים, מקטאר, מאיראן, מעיראק ומסעודיה. שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב אמר כי אין לו "ציפיות מיוחדות" מהפגישה, משום שלדבריו מוסקבה לא ראתה שמדינות המערב ביצעו צעדים הדדיים בנושא.

בזמן שהחל הכנס, יצאה נושאת המטוסים "אדמירל קוזנצוב" מחופי רוסיה לעבר המזרח התיכון על מנת לסייע לכוחות הלוחמים בסוריה, ועליה אנשי חיל הים הרוסי. נושאת המטוסים צפויה לסייע גם בעיבוי הכוחות שתוקפים במדינה מהים, בהתאם להודעתו של שר ההגנה סרגיי שויגו מלפני כחודשים. משרד ההגנה לא ציין לכמה זמן נשלחה נושאת המטוסים לאזור, אך הבהיר כי היא "תתמודד עם סוגים חדשים של איומים כמו טרור בינלאומי".

"שיא במתיחות מאז מלחמת יום כיפור"

מוקדם יותר היום אמר שגריר רוסיה באו"ם ויטלי צ'ורקין, כי המתיחות עם ארצות-הברית הגיעה לרמה גבוהה יותר מהמתיחות שהייתה בין המעצמות במהלך מלחמת יום הכיפורים. "המצב הכללי, לדעתי, די גרוע בשלב זה", אמר צ'ורקין בראיון שנערך עמו. "ככל הנראה הגרוע ביותר מאז שנת 1973". הוא הוסיף כי למרות המתיחות הרבה, היחסים בין רוסיה לארצות-הברית בימינו שונה מאלה שהיו בין ברית המועצות לארצות-הברית באותם ימים. במהלך המלחמה תמכה ברית המועצות בצבאות ערב וארצות-הברית תמכה בישראל. באותם ימים היה חשש כבד ביותר כי המלחמה האזורית במזרח התיכון תהפוך למלחמה עולמית בין המעצמות.

השגריר הרוסי ציין גם כמה סיבות לשפל ביחסים בין המעצמות. "יש חוסר כבוד בסיסי וחוסר בדיוני עומק על נושאים פוליטיים", אמר והוסיף כי ארצות-הברית ונאט"ו החליטו לחזק את הביטחון שלהן על חשבונה של רוסיה בכך שהן קיבלו לשורות נאט"ו מדינות רבות שהיו בעבר חברות בברית המועצות. הוא הזכיר גם את פרישתה החד-צדדית של ארצות-הברית מהאמנה נגד טילים בליסטיים לפני כ-15 שנים.

לפני שבוע אמר שר החוץ של ארצות-הברית ג'ון קרי כי יש לחקור את התקיפות האוויריות של רוסיה ושל סוריה על בתי החולים במדינה כפשע מלחמה אפשרי. בגרמניה אמרו כי הם לא שוללים להטיל סנקציות על רוסיה בשל מהלכיה האחרונים. בתחילת השבוע אמר לברוב כי ארצות-הברית נקטה צעדים תוקפניים נגד מדינתו ואיימה על ביטחונה הלאומי. "חלה החרפה מהותית בעוינות ובתוקפנות של ארצות-הברית כלפי רוסיה", אמר לברוב.