מדענים שחוקרים את החיים באוקיינוס נתקלים בלא מעט בעיות במהלך עבודתם. הבעיה העיקרית היא שהם מתקשים למצוא את בעלי החיים שאותם הם חוקרים, כי האוקיינוסים והימים הם עצומים, ובעלי החיים יכולים להימצא בכל גוף המים גם בעומק של עד 10 קילומטר.

קבוצת חוקרים מארצות-הברית ומנורבגיה יצרה מערך של 160 מיקרופונים תת-ימיים שמקליטים בו זמנית את הקולות שמתחת למים. שימוש במספר כזה של מיקרופונים מאפשר לבטל רעשי רקע בצורה טובה הרבה יותר בהשוואה לטכניקות קודמות. החוקרים השיגו רזולוציית קול גבוהה שמאפשרת להם להבחין בקולות חלשים מאוד וכך לאתר ולהבדיל בין מינים שונים באופן קל ויעיל הרבה יותר.

החוקרים גררו את מערך המיקרופונים מאחורי ספינה במשך שבועיים והצליחו בשיטה החדשה והרגישה, לדגום שטח אוקיינוס של כ-100 אלף קמ"ר ב-75 שניות. לצורך השוואה, שטח מדינת ישראל הוא כ-20 אלף קמ"ר ושיטחה הימי, כולל המים הכלכליים, הוא כ-26 אלף קמ"ר.

היצורים הפטפטניים ביותר שהחוקרים קלטו מסתבר הם לווייתנים מצויים (fin whale, Balaenoptera physalus), שהשמיעו כ-18 אלף קריאות ביום. הרכלנים השניים בדירוג היו לווייתנים גדולי סנפיר (humpback whale, Megaptera novaeangliae ), עם למעלה מ-2,000 קריאות בממוצע ביום. מינים אלה צדים בלהקות והם מתאמים את הציד באמצעות קולות. לכן הם רעשנים במיוחד בזמן האוכל. מינים מתבודדים שצדים לבד, אינם משיחים בזמן הסעודה, ושומרים את השיחות לזמן הפנאי שלהם.

אחד הסיפורים המפורסמים על לווייתנים, שלא רק מדברים בינם לבין עצמם אלא מנסים לדבר גם איתנו, הוא סיפורו של "נוק", לווייתן מסוג "בלוגה" ששכן בגן החיות בסן דייגו, קליפורניה והוקלט לפני כ-4 שנים במה שנשמע כניסיון ראשון של בעל החיים הזה לחקות את הקול האנושי. אין ספק שכשנדע לפענח את משמעות הצלילים סביר להניח שלא מעט סודות ששמורים ללווייתנים בלבד יצוצו ויעלו על פני השטח.