עקב ייצוגית: רשות הטבע והגנים הורידה מחירי הכניסה לאתרים

בכך הודתה הרשות כי גבתה סכומים גבוהים מהמותר ■ בתביעה נטען עוד כי הרשות מנעה מאוכלוסיות זכאיות את ההנחות שהגיעו להן

מצדה/ צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
מצדה/ צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

רשות הטבע והגנים גבתה מהמבקרים בעשרות אתריה סכומים הגבוהים מאלה המותרים לה על-פי דין - כך נטען בבקשה להכרה בתביעה כייצוגית בסכום של כ-30.3 מיליון שקל, שהוגשה באוגוסט האחרון לבית המשפט המחוזי לוד.

בתגובה לבקשה שיגרה רשות הטבע והגנים לבית המשפט הודעה על חדילתה מהגבייה - כלומר, למעשה הודתה בכך שבחלק מהמקרים היא גבתה סכומים גבוהים מהמותר, וציינה כי מ-1 בספטמבר 2016 "אגרות הכניסה הותאמו למנגנון הקבוע בתקנות".

עוד הדגישה הרשות כי בימים אלה היא פועלת לשינוי מנגנון קביעת האגרות, "על-מנת שעדכון המחירים ייעשה באמצעות מנגנון המשקף את האילוצים הקיימים באופן מדויק ורלוונטי יותר מהקיים היום".

עלות הגבייה ביתר, לפי חישובי רשות הטבע והגנים, עמדה על כ-4.5 מיליון שקל בשנתיים, אולם לטענתה, בחלק מהמקומות התחשיב פעל לרעתה, והיא גבתה פחות.

כך או כך, כבר בימים אלה, חול המועד סוכות, עשרות אלפי המבקרים באתרי הרשות משלמים פחות בעקבות התביעה.

הבקשה להכרה בתביעה כייצוגית הוגשה בידי עו"ד אהוד שטמר. בקבוצת התובעים מוגדרים כל מי ששילמו אגרת כניסה לאתר של רשות הטבע והגנים מ-1 במארס 2013, ושנגבה מהם סכום העולה על המותר על-פי חוק. ההערכות הן כי מדובר ב-7.5 מיליון איש.

בבקשה נטען כי הרשות גבתה דמי כניסה גבוהים מאלה המותרים לה והעלתה את המחירים מעת לעת. עוד נטען כי הרשות הפלתה לרעה אוכלוסיות הזכאיות להנחות, בהן אזרחים ותיקים, ילדים ונוער - בין היתר כשלא העניקה להם את ההנחה המגיעה להם ועיגלה מחירים אחרי ההנחה, באופן שפעל לטובתה.

לרשות יש כ-340 שמורות טבע וגנים לאומיים, וב-70 מתוכם היא גובה דמי כניסה. התביעה הוגשה על-ידי אזרח שביקר בגן הלאומי במצדה עם קבוצה של 30 מטיילים במארס. לטענתו, מבירור מוקדם שערך עלה כי דמי הכניסה לשביל הנחש אמורים להיות 23 שקל למבוגר בקבוצה ו-14 שקל לילד - אלא שבפועל הוא נדרש לשלם 29 שקל למבוגר ו-15 שקל לילד. מחאותיו במקום לא הועילו, ובפנייה לרשות לאחר מכן סיפר כי זו הודתה כי טענתו מוצדקת, וטענה כי מדובר ב"טעות אנוש" ובמקרה "חד-פעמי", ועל כן הוא יזוכה בהפרש שנגבה מהקבוצה.

התובע בדק את דמי הכניסה שגובה הרשות באתרים אחרים, ושם התברר לטענתו כי הרשות גובה ביתר בשורה של אתרים, בהם אתר קומראן וחוף הבונים, ולכן פעל להגשת הבקשה לייצוגית. 

גם לאחר הודעת הרשות כי הפסיקה את הגבייה ביתר, התביעה ממשיכה, שכן התובע דורש שהרשות תשיב לציבור את הסכומים שגבתה. לרוב השבה כזאת נעשית באמצעות הטבה גורפת, כגון הנחה בדמי כניסה לפרק זמן מסוים.

מרשות הטבע והגנים נמסר בתגובה: "הסוגיה מתבררת בימים אלה בבית המשפט. אם יתברר כי הרשות טעתה בתאריך הצמדת התעריף, נדאג לתקן".