אלכס שניידר רוכש שליטה משותפת במישורים תמורת 45 מ' ש'

מחיר העסקה גבוה ב-57% ממחיר השוק של חברת הנדל"ן ■ שניידר: "נרצה לראות את הקבוצה הופכת לשחקן נדל"ן משמעותי בשוקי צפון אמריקה"

אלכס שניידר / צילום: בלומברג
אלכס שניידר / צילום: בלומברג

איש העסקים הקנדי אלכס שניידר מגדיל את החזקותיו בחברת מישורים, שבשליטת גיל בלוטרייך והופך לשותף שווה לשליטה בחברת הנדל"ן. על פי ההסכם בין השניים, אודותיו נכתב ב"גלובס" בסוף יולי, ירכוש שניידר מידי בלוטרייך כ-16% ממניות מישורים  תמורת 45 מיליון שקל (מחיר של 9.5 שקלים למניה) בעסקה המשקפת למישורים שווי חברה של כ-290 מיליון שקל - פרמיה של כ-57% על מחיר השוק. מניית מישורים הגיבה לדיווח בעלייה של 10%.

טרם העסקה מחזיק בלוטרייך 52.7% מהון החברה, בעוד ששניידר מחזיק כ-21.4%. לאחר העסקה (הכפופה לתנאים מתלים אשר צריכים להתקיים עד ל-15 בנובמבר) יחזיק כל אחד מהם כ-37% ממניות החברה. בכפוף לביצוע העסקה, ייכנס לתוקף הסכם שנחתם בין בלוטרייך לשניידר, לשליטה משותפת במישורים (כולל הסדרים בנוגע לאופן הצבעתם באסיפה הכללית של החברה, מינוי דירקטורים, ורכישה ומכירה של מניות החברה).

שניידר רכש את החזקתו הנוכחית במישורים בסוף 2015, אז השקיע כ-40 מיליון שקל בהנפקה פרטית של מניות החברה, במהלך ששיקף למישורים שווי של 185 מיליון שקל (אחרי הכסף) ובמחיר מניה של 6 שקלים - גבוה ב-36% ממחיר המניה אז ודומה למחיר השוק הנוכחי.

שניידר ציין היום כי "לאחר בחינה מעמיקה של פעילות הקבוצה בחודשים האחרונים, זיהינו פוטנציאל גבוה בתיק הנכסים אשר בבעלות מישורים וכן של החברה הבת סקייליין. על מנת להשפיע ולתרום בצורה משמעותית באופן בו החברה מתנהלת ומתפתחת, החלטתי להיכנס לשליטה משותפת בחברה יחד עם בלוטרייך. בשנה האחרונה רוח חדשה וחיובית מנשבת בקבוצה ונרצה להמשיך ביתר שאת את המגמה וכן נרצה לראות את הקבוצה הופכת לשחקן נדל"ן משמעותי בשוקי צפון אמריקה, לצד שמירה על איתנותה הפיננסית".

עיקר פעילותה של מישורים מתבצעת באמצעות החברה הבת סקייליין, שבה היא מחזיקה כיום 50% מהמניות. סקייליין החלה לפעול בשוק הנדל"ן הקנדי ב-1998, שם היא מחזיקה ומתפעלת בתי מלון, יוזמת ומפתחת נדל"ן למגורים ולמסחר באתרי מלונאות ונופש ובעלת נדל"ן מניב. לחברה גם פעילות נדל"ן בארה"ב, וכיום שווי נכסיה עומד על כ-1.1 מיליארד שקל. החברה נסחרת בת"א בשווי של כ-440 מיליון שקל, אחרי עלייה שנתית של קרוב ל-20% בערכה.

החברה האם מישורים, שהוקמה על-ידי בלוטרייך ב-1990 והונפקה בתל אביב ב-2007, מחזיקה בנוסף 10 נכסים מניבים בארץ, בעיקר משרדים, וכן מחזיקה יחד עם שותפים בשמונה נכסים מניבים בארה"ב - בעיקר שטחי מסחר - וכן בפרויקט דירות.

המתווך מרעננה ואיל הפלדה

בלוטרייך (51), שהחל את דרכו בנדל"ן כמתווך ברעננה, עבר לתחום היזמות, בתחילה באזור השרון ובהמשך בארה"ב. ביקור בטורונטו הפך אותו לתושב קבע שם, כבר קרוב ל-20 שנה.

לשניידר ובלוטרייך היסטוריה עסקית משותפת כבר כמה שנים, שהחלה ב-2010 - אז רכשה מישורים עם כמה שותפים, ובהם שניידר, את מלון קינג אדוארד שבטורונטו, תמורת 48 מיליון דולר קנדי.

שניידר (47) הוא ממייסדי חברת ההחזקות Midland Group, העוסקת בתחומי הפלדה, החקלאות, הנדל"ן, הספנות והייצור התעשייתי. משפחתו עלתה לישראל כשהיה ילד, והוא גדל בארץ מספר שנים, עד שהמשפחה היגרה לטורונטו, קנדה, שם הוא מתגורר עד היום. בעבר הוא נכלל ברשימת המיליארדרים של המגזין "פורבס", עם הון מוערך של 1.3-1.6 מיליארד דולר, אך ברשימת 2015 הוא לא היה כלול.

שניידר נחשב לאדם שעשה את הונו בעצמו, לאחר שהקבוצה שהקים בשנת 1994 עם שותפו, אדוארד שיפרין, הפכה לאחת מהחברות הגדולות ביותר באוקראינה, הן בתחומי הפלדה והן בהשקעות נדל"ן וספנות. הוא החל את הקריירה שלו כסוחר בתחומי הטקסטיל, כשהיה עדיין סטודנט באוניברסיטת יורק בקנדה. מאוחר יותר רכש חברת פלדה אוקראינית, שנמכרה כחלק מגל ההפרטות במדינה זו בשנות ה-90.

בדצמבר 2007 הפך שניידר לשם מוכר גם בקרב אוהדי הספורט בישראל, כשרכש את מועדון הכדורגל מכבי תל אביב מידי לוני הרציקוביץ' תמורת כ-70 מיליון שקל. באוגוסט 2009 העביר שניידר את הבעלות במועדון לידי איש עסקים קנדי אחר, מיטש גולדהאר, המחזיק בו עד היום.