האם דיקפריו הסתבך עם מימון פסול של "הזאב מוול סטריט"?

הממשל האמריקאי טוען כי כסף שהושג ממעילה בקרן פיתוח ממשלתית מלזית מימן את הסרט שאותו הפיק ובו כיכב השחקן לפני 3 שנים

ליאונרדו דיקפריו / צילום: רויטרס
ליאונרדו דיקפריו / צילום: רויטרס

נציגים של השחקן ההוליוודי ליאונרדו דיקפריו פנו למשרד המשפטים האמריקאי בחודש יולי השנה, מיד לאחר שהממשל האמריקאי טען כי כסף שהושג ממעילה בקרן פיתוח ממשלתית מלזית מימן את סרטו של דיקפריו, "הזאב מוול סטריט" - כך מסר אתמול (ג') דובר של השחקן.

זו התגובה הראשונה מסביבת דיקפריו מאז שמשרד המשפטים הגיש תביעות אזרחיות לתפיסת נדל"ן יוקרתי, עבודות אמנות ונכסים נוספים שנרכשו בכספים שנגנבו לכאורה מקרן הפיתוח המלזית הממשלתית Malaysia Development1 על-ידי כמה דמויות, בהן איש הכספים המלזי ג'הו לואו, שהיה ידיד של דיקפריו.

התגובה באה גם על רקע מחאות של קרן ברונו מנסר השווייצרית, קרן להצלת יערות גשם, שקראה בתחילת חודש זה לדיקפריו להסביר את קשריו להונאה לכאורה, או לפרוש ממעמדו כ"שליח שלום לשינויי האקלים" של האו"ם.

דוברו של דיקפריו מסר כי הוא "מנסה לברר אם הוא או קרן הצדקה שלו קיבלו מתנות או תרומות צדקה כלשהן ישירות או בעקיפין מאותם צדדים, ובמקרה שכן, הכוונה היא להחזיר את אותן מתנות או תרומות מוקדם ככל שניתן".

עוד מסר הדובר: "גם מר דיקפריו וגם קרן הצדקה שלו, LDF, ממשיכים לתמוך לחלוטין בכל המאמצים להבטיח שהצדק ייעשה בעניין זה. דיקפריו מכיר תודה על הגילוי של הפרטים ועל הוראות הממשל של איך להשיג את מיצוי הדין הזה".

דיקפריו נקשר לשערוריית MDB1 כפי שהיא מכונה בשל קשריו עם לואו ועם אחרים שהיו קשורים בהפקת הסרט, ביניהם ריזה עזיז, אחד ממייסדי אולפן הסרטים Red Granite Pictures, שהוא בנו החורג של ראש ממשלת מלזיה, נג'יב רזאק.

דיקפריו והבימאי מרטין סקורסזה ניסו במשך שנים להפיק את "הזאב מוול סטריט", לפני שאולפן Red Granite הסכים לסייע בהשקעה במיזם מרובה הסיכונים, בגלל סצנות הסקס וההונאות שהיו בסרט. היחסים בין דיקפריו, לואו ועזיז צמחו מן ההיכרות לצורך הפקת הסרט.

עזיז ואולפן הסרטים שלו הכחישו כל עבירה על החוק, ומסרו כי הם האמינו שהמימון שהם קיבלו היה משותף עסקי לגיטימי במזרח התיכון. ראש הממשלה נג'יב הכחיש כי עשה עבירה כלשהי, והוא נוקה מכל חשד פלילי על-ידי התובע הכללי המלזי.

לואו ונציגיו לא הגיבו לבקשות תגובה ולא פרסמו תגובה כלשהי על ההאשמות נגדם. תלונת משרד המשפטים האמריקאי מתייחסת ל"שחקן הוליוודי 1", שהוא דיקפריו, לפי מקורות עם ידע ישיר על המקרה.

לפי התביעה, ב-15 ביולי 2012, כמה חודשים לפני תחילת צילומי "הזאב מוול סטריט", לואו משך 1.15 מיליון דולר מהקזינו הוונציאני בלאס וגאס והימר בהם יחד עם דיקפריו. המשרדים של אולפני Red Granite שוכנים באותו הבניין שבו שוכנת חברת ההפקות של דיקפריו, Appian Way, והשחקן ומנהלים ב-Red Granite נצפו כשהם מבלים יחד במסיבות בהוליווד.

בסוף 2012, לואו, עזיז ואחרים שקשורים להפקת "הזאב מוול סטריט" גם העניקו לדיקפריו מתנת יום הולדת ייחודית: את פסלון האוסקר שבו זכה מרלון ברנדו ב-1955 כשחקן הטוב ביותר על משחקו בסרט "חופי הכרך". הפסלון נרכש ב-600,000 דולר בקירוב באמצעות סוחר פריטי נוסטלגיה מניו-ג'רזי, לפי מקורות יודעי דבר.

דיקפריו וידידיו המלזים גם בילו יחד על סיפון היאכטה החמישית בגודלה בעולם במשחקי הגביע העולמי בברזיל בשנת 2014, ובחגיגת השנה החדשה ב-2012 שכללה מסיבה באוסטרליה ואחריה טיסה בבואינג 747 חכור ללאס וגאס כדי לחגוג פעם נוספת את תחילת השנה החדשה.

כאשר השחקן אירח מכירה למטרת צדקה בבית המכירות כריסטי'ס כדי לתמוך במפעלי הגנה על הסביבה בשנת 2013, לואו השתמש לכאורה בכספים של קרן הפיתוח המלזית לרכישת שתי עבודות אמנות של מארק ריידן ואד רושה בסך של 1.08 מיליון דולר, לפי תביעת משרד המשפטים האמריקאי.

לואו קנה גם בית באזור היוקרתי Bird Streets בלוס אנג'לס, קרוב מאוד לביתו של דיקפריו. לפי מקור מקורב לדיקפריו, הוא ולואו היו ידידים בעבר, אך כעת "הם כבר לא בקשר ולא שוחחו זה זמן רב".