התוכנית לסיוע בשכר: 150 חברות רוצות להעסיק ערבים וחרדים

מנהל מרכז ההשקעות, נחום איצקוביץ': "ביקוש חסר תקדים - ייתכן שנידרש לתוספת תקציבית" ■ התוכנית הורחבה לעובדים בענפי הביטוח והמלונאות

יזמות בעולם החרדי/ / קרדיט: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
יזמות בעולם החרדי/ / קרדיט: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

151 חברות ותאגידים במשק פנו בחודשים האחרונים למינהלת מרכז ההשקעות שבמשרד הכלכלה והתעשייה, בבקשה להצטרף לתוכנית לקליטת עובדים חדשים מאוכלוסיות ששיעור השתתפותן בשוק העבודה נמוך. מדובר בעובדים מהמגזר החרדי ומהמגזר הערבי.

לפי התוכנית של מרכז ההשקעות, חברה שתקלוט עובדים המשתייכים למגזרים אלה תהיה זכאית לסיוע מהמדינה במימון שכרם לתקופה של 30 חודשים. הסיוע שמציעה המדינה הוא מימון בהיקף של 27.5% מעלות שכרו החודשי של כל עובד, במקרה שהוא משתייך לאחת מאוכלוסיות היעד של התוכנית.

התוכנית יצאה לדרך לפני מספר חודשים ובימים האחרונים נבחנו רוב הבקשות שהגישו החברות למרכז ההשקעות. לדברי מנהל מרכז ההשקעות, נחום איצקוביץ', היענות מלאה לכלל הבקשות שהוגשו בידי חברות לתוכנית זו תחייב הקצאה תקציבית של 146 מיליון שקל, בעוד שהתוכנית עצמה מתוקצבת ב-88 מיליון שקל. איצקוביץ' הוסיף וציין, כי כלל הבקשות נוגעות לתעסוקה של יותר מ-3,000 עובדים, שיועסקו בכ-2,700 משרות: "לא ניעתר לכל הבקשות, שכן לא כולן עומדות בתנאי הסף שנקבעו במסגרת התוכנית, אך עדיין מדובר בביקוש חסר תקדים בהיקפו למסלול תעסוקה זה. ייתכן שנידרש לתוספת תקציבית - כדי לעמוד בביקוש העצום מצד החברות להשתתפות בתוכנית", אמר איצקוביץ'.

החברות שייהנו מסיוע מצד המדינה במימון של כמעט שליש משכרם של העובדים המשתייכים לאוכלוסיות של מיעוטים ייבחרו בקרוב, בתום בחינה יסודית של כלל הבקשות שהגישו. רוב הבקשות הגיעו מחברות שפועלות באזור חיפה ובאזור הצפון, ומספרן עומד על 60. מאזור באר שבע והדרום הוגשו 28 בקשות; מאזור ירושלים הוגשו 26 בקשות; מאזור תל אביב 29 בקשות ועוד 8 בקשות הוגשו למינהלת מרכז ההשקעות מחברות שפועלות ביהודה ושומרון.

בשיחה עם "גלובס" העריך איצקוביץ' כי הסיבה לעלייה במספר החברות המבקשות להשתתף בתוכנית, היא פתיחתה לענפים כמו הביטוח והמלונאות - ענפים שבעבר קליטת עובדים מאוכלוסיות ששיעור השתתפותן בשוק העבודה נמוך, לא זיכתה בקבלת הטבות מהמדינה. לדברי איצקוביץ' סיבה נוספת לעניין הרב שהמסלול זוכה לו מצד חברות היא מתן הטבות לחברות הקולטות לשורותיהן עובדים שמתגוררים ביישובי עוטף עזה. וזאת, על רקע המצב הביטחוני הבעייתי באזור זה והחלטות ממשלה מן העבר על מתן הקלות לתושביו.

במסגרת התוכנית מציעות חברות 127 משרות חדשות ל-134 עובדים מיישובי עוטף עזה; 387 משרות מוצעות ל-439 גברים חרדים; 462 משרות מוצעות ל-542 נשים חרדיות ו-64 משרות מוצעות בידי חברות להעסקת 64 בדואים.

בחודשים האחרונים הצטברו במרכז ההשקעות הצעות ל 526 משרות עבור 562 נשים ערביות ו-788 משרות ל-891 גברים ערבים. חלק מההצעות שהוגשו במסגרת מסלול התעסוקה, נוגע לחצאי משרות שיוצעו לעובדים מאוכלוסיות היעד - ומכאן הפער בין מספר המשרות למספר העובדים שעשויים להיקלט במקומות עבודה עתידיים.

בתוך כך, בימים האחרונים אשרה מינהלת מרכז ההשקעות מתן מענקים בהיקף של כ-5 מיליון שקל לחברות המשתתפות במסלול הסיוע לקליטה של עובדים בעלי מוגבלויות. במסגרת מסלול זה הוגשו למינהלת 18 בקשות מצד חברות ו-14 מהן עמדו בתנאי הסף שנקבעו. מדובר בבקשות להעסקה של כ-90 עובדים, בהיקף של 58% משרה בממוצע ובשכר חודשי הנחשב גבוה יחסית, שעומד על כמעט 5,200 שקל בממוצע. מדובר במשרות המוצעות לבעלי מוגבלויות בחברות שפועלות בענפי הכימיקלים, תרופות, מרכזי תמיכה, מוצרי הלבשה, רכיבים אלקטרוניים ושירותי תקשורת.

המספרים מאחורי התוכנית לקליטת עובדים
 המספרים מאחורי התוכנית לקליטת עובדים