גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ביה"ד: מעסיק רשאי לבחון מחדש יציגות של ארגון עובדים

בפסיקה התקדימית נקבע כי המעסיק רשאי לבחון מחדש את היציגות של ארגון עובדים שהוכר כיציג, ואין לתת לארגון עובדים תקופת חסינות מפני בחינה כזאת

קריירה ראיון עבודה / צילום: thinkstock
קריירה ראיון עבודה / צילום: thinkstock

בשנים האחרונות התארגנויות העובדים בארץ זוכות לעדנה מחודשת, והתופעה חוצה מגזרים ותחומי עיסוק - מרשתות מזון מהיר כמו בורגראנץ' ומקדונלד'ס, דרך כלי תקשורת רבים ועד חברות בולטות במשק כמו מגדל, סלקום, פלאפון, כלל ביטוח ועוד. אלא שגל ההתארגנויות הביא עמו גם התנגשויות לא מעטות בין עובדים למעסיקים. חלקן הגיעו עד בתי המשפט והולידו פסיקות חשובות בתחום יחסי העבודה הקיבוציים.

ההלכה החשובה מכולן נקבעה לפני כ-3.5 שנים בעקבות מאבקם של עובדי חברת פלאפון על זכותם להתאגד. סכסוך העבודה בפלאפון היה חריג בעוצמתו, ובשיאו גילו עובדים שהשתתפו בשביתה כי בשעות הלילה נלקחו כלי הרכב הצמודים שלהם. בינואר 2013, על רקע הסכסוך בפלאפון, קבע בית הדין הארצי לעבודה הלכה עקרונית, שלפיה למעסיק אסור להביע עמדה בעניין התאגדות ראשונית של עובדיו בכל צורה שהיא. בהמשך, צידד בית המשפט העליון בעמדות של בית הדין הארצי.

פסק דין פלאפון ופסקי דין שניתנו אחריו והתבססו עליו הרחיבו את ההגנה המשפטית שניתנת לעובדים בשלבי ההתארגנות הראשוניים שלהם והקלו את חבלי הלידה של ההתארגנויות החדשות, אבל לא בכל המקרים מתייצבים בתי הדין לעבודה לצד העובדים. רק לאחרונה קבע בית הדין הארצי פסק דין תקדימי, ולפיו מעסיק רשאי לדרוש מארגון עובדים הוכחה ליציגות גם לאחר שכבר הכיר בו כארגון יציג ואף ניהל עם הארגון משא-ומתן לחתימת הסכם קיבוצי, אם יש בידיו נתונים על אובדן היציגות.

מדובר בהליך שהחל בבית הדין האזורי לעבודה בבאר-שבע, בתביעה שהגיש ארגון כוח לעובדים נגד חברת צ.ל.פ תעשיות בע"מ העוסקת בייצור אריזות פלסטיק. עובדי המפעל הצטרפו לארגון ולפיכך הוא הכריז על יציגות. החברה הכירה בכך ופתחה במשא-ומתן לחתימת הסכם קיבוצי. ואולם בהמשך התפוצץ המשא-ומתן, בין היתר בשל טענת החברה כי כוח לעובדים העלה דרישות לא סבירות שהכשילו את ההגעה להסכם.

עקב כישלון המשא-ומתן, הכריז כוח לעובדים על סכסוך עבודה ועל שביתה כ-8 חודשים לאחר ההכרה ביציגות. החברה טענה כי ביום השביתה נהגו כמה ממובילי המאבק בפראות, וכתוצאה מכך החליטו חלק מהעובדים שהם לא מעוניינים עוד בייצוג של ארגון כוח לעובדים.

לאחר השביתה, טענה החברה, נשלחו על-ידי העובדים עשרות טופסי ביטול חברות בארגון. החברה טענה עוד כי מאחר שנודע לה על הביטולים ההמוניים, היא פנתה לארגון וביקשה כי זה יוכיח שהוא עדיין ארגון יציג. הארגון סירב לכך, והחברה המעסיקה הודיעה לו כי היא מפסיקה את המשא-ומתן הקיבוצי עד שתוכח מחדש היציגות. בתגובה לכך פנה הארגון לבית הדין וביקש צו שיורה למעסיקה לחדש את המשא-ומתן הקיבוצי.

ארגון כוח לעובדים טען מנגד כי החברה פעלה נגד ההתארגנות, לרבות באמצעות שידול עובדים לחתום על טופסי ביטול חברות וכן התנכלה לעובדים שהתארגנו.

בהסכמת הצדדים, בית הדין האזורי מינה את הממונה האזורית על יחסי עבודה, עו"ד מרב הלוי, לבדוק את מצב היציגות העדכני של כוח לעובדים. בדוח שהוציאה עו"ד הלוי היא קבעה כי הארגון מייצג רק כ-30% מן העובדים - ולא 33% מהעובדים כנדרש בחוק לצורך הכרה בארגון כיציג.

לאחר שמיעת ראיות בתיק קבע בית הדין האזורי כי מרגע שהוכרה היציגות על-ידי מעסיק, והחל משא-ומתן קיבוצי, חלה על המפעל תקופת מניעה של שנה, שבמהלכה מחויב המעסיק להמשיך לנהל את המשא-ומתן, גם אם אבדה היציגות בדרך. בית הדין הגיע למסקנה כי לאור העובדה שטופסי הביטול נשלחו לארגון העובדים ממכשירי פקס במפעל, הייתה למעסיק מעורבות בביטולים.

כוח לעובדים הגיש ערעור על אורכה של תקופת המניעה שנקבעה וטען, באמצעות עורכי הדין איתי סבירסקי ואביגיל שחם, כי היה על בית הדין לקבוע תקופת מניעה של שנתיים לפחות - פרק הזמן שדרוש להגיע להסכם קיבוצי בהתארגנות ראשונית.

לשיטת הארגון, תקופה של שנה אינה מספיקה בפועל לקידום מהלך התארגנות ראשונית ומשא-ומתן קיבוצי, שכן מהלך זה מחייב שינוי תפיסה והסתגלות.

החברה, באמצעות עורכי הדין דפנה שמואלביץ, רן גפטר חרמש ואורי כץ ממשרד רובין שמואלביץ, הגישה ערעור שכנגד ובו טענה, בין היתר, כי כאשר נודע למעסיק על אובדן יציגות, עליו לוודא עם הארגון את מעמדו, שכן ממילא לא ניתן להגיע להסכם קיבוצי עם ארגון לא יציג. החברה ביקשה לבטל כליל את תקופת המניעה שנקבעה וטענה כי יש לאפשר לעובדים חופש בחירת התארגנות בכל עת.

ביטול תקופת החסינות

לפני כשבועיים, ב-7 באוקטובר, דחה בית הדין הארצי את הערעור של כוח לעובדים, קיבל את ערעור החברה בחלקו וביטל את קביעת בית הדין האזורי ביחס לתקופת החסינות. השופטת סיגל דוידוב-מוטולה פסקה: "אינני סבורה כי יש לקבוע תקופת 'יציבות ארגונית' קשיחה לאחר הכרה ביציגות, כאשר במקום העבודה פעיל ארגון עובדים אחד בלבד". לאור האמור, ממילא אין להיעתר לבקשת הארגון ליצירת תקופת יציבות של שנתיים.

המשמעות של ההחלטה היא שמעסיק רשאי לבחון מחדש את היציגות של ארגון עובדים שהוכר כיציג, ואין לתת לארגון עובדים תקופת חסינות מפני בחינה כזאת, גם כאשר אינו מתחרה בארגון עובדים נוסף.

השופטת דוידוב-מוטולה ציינה כי לאחר ההכרה ביציגות נדרשת תקופה של יציבות וודאות, שתאפשר לצדדים להסתגל למצב החדש ולבסס ביניהם יחסים קיבוציים. עם זאת, לדבריה, הדרך להגן על היחסים הקיבוציים המתהווים אינה בקביעת סט כללים נוקשים אלא בבניית אמון הדדי בין הצדדים והסתמכות על "מקבילית הכוחות" בשטח.

"מניעותו של המעסיק מלעורר פעם נוספת את שאלת היציגות אינה מניעות מוחלטת.. כאשר מתברר למעסיק בתום-לב, בשל אירוע כלשהו שלא נבע מפעילות במישרין או בעקיפין של המעסיק כנגד ההתארגנות, כי קיים חשש ממשי שארגון העובדים מולו מתנהלת מערכת היחסים הקיבוצית אינו עוד ארגון יציג - אנו סבורים כי אין להטיל על המעסיק לעצום את עיניו ולהמשיך ולנהל משא-ומתן מלאכותי עם ארגון שברור שאינו עומד בקריטריון היציגות", כתבה השופטת.

לפי פסק הדין, "כך למשל, כאשר חל שינוי משמעותי במצבת כוח-האדם בחברה, שאירע כחלק ממהלך עסקי ענייני, או כאשר הארגון זנח את פעילותו. במקרים אלה, אשר על המעסיק מוטל הנטל להוכיח כי נתקיימו, רשאי המעסיק לבקש מהארגון נתונים על-מנת לוודא את היציגות. יתר על כן - חובת תום-הלב חלה גם על ארגון העובדים, והוא מחויב להודיע ביוזמתו, למעסיק ולעובדים, על אובדן היציגות, ולא להמשיך לנהל משא-ומתן 'על הנייר' בלבד".

יתרה מכך, לפי בית הדין הארצי, תקופת מניעות קשיחה עלולה להזיק ליחסים הקיבוציים: מעסיק שיידע שיש לו זמן קצוב לנהל משא-ומתן עלול למסמס את המשא-ומתן הקיבוצי, עלול להירתע מ"חתונה קתולית" עם ארגון עובדים, ואילו העובדים עצמם יתקשו להחליט אם להצטרף לארגון אם לא יוכלו לשנות את בחירתם במהלך הדרך.

השופטים ציינו כי הממד האישי של חופש ההתארגנות מאפשר לעובדים לבטל את חברותם בארגון העובדים בכל עת, כל עוד שהחלטתו של כל אחד מהעובדים נעשית "מרצונו החופשי, בהסכמה ומדעת, ובהיעדר טענות של לחץ, כפייה או השפעה בלתי הוגנת".

השופט אילן איטח הוסיף כי משפט העבודה יכול לאפשר לארגוני עובדים תנאים ליצירת התארגנות עובדים, אך לא יכול לכפות תוכנם של יחסים אלה. ברוח האולימפיאדה, לדבריו, ארגון העובדים משול לרץ הניצב עם מקל בפתחו של מרוץ שליחים. המשפט מאפשר לו סביבה נוחה לתחרות, אולם רק הארגון עצמו אחראי, בכוח שריריו ותבונתו, להגיע לקו הגמר כשהמקל בידיו.

עם זאת, המעסיק, חברת צ.ל.פ תעשיות בע"מ, לא יצא זך וטהור מההליך המשפטי שהתנהל. שופטי בית הדין הארצי קבעו כי הם שוכנעו שהחברה פגעה בזכותם של עובדיה לחופש ההתארגנות בעצם ביטולו החד-צדדי של המשא-ומתן הקיבוצי, בלי שהוכיחה כי לא הייתה לה מעורבות בביטולי החברות של העובדים בארגון. "מיותר לציין כי ארגון כוח לעובדים רשאי להמשיך ולפעול בחברה, לנסות לגייס חברים נוספים ולמסור הודעת יציגות חדשה", נקבע.

עוד כתבות

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

החברה שביטלה עסקת רכישת דירות ב־97 מיליון שקל והשיא של רפאל

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: רפאל מסכמת שנה עם שיא בהכנסות ובצבר ההזמנות, הרווח של מיטרוניקס בירידה ומשק אנרגיה עברה לרווח של 1.6 מיליון שקל בזכות פרויקט יכיני, אזורים Living ביטלה רכישת 48 דירות בפרויקט בבני ברק וחברת הביטוח איילון עברה לרווח ● מדור חדש

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

שופט בית המשפט העליון חאלד כבוב / צילום: שלומי יוסף

נציב התלונות על השופטים מצא תלונה נגד השופט חאלד כבוב כמוצדקת

בשנת 2019 השופט חאלד כבוב נתן שתי החלטות, במסגרת בקשות לצווים במעמד צד אחד, הקשורות לתיק בו ארבעת ילדיו היו מעורבים בעקיפין ● הנציב אורי שהם ציין כי תמוה שכבוב לא ידע על הדבר, שכן שמותיהם הופיעו בחלק מנספחי התיק, אך כבוב טען כי הנתונים נמצאו בשולי הנספחים, שכללו 200 עמודים

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

מגמה מעורבת בתל אביב; חברה לישראל קופצת ב-3%

מדד ת"א 35 עולה ב-0.6%, ות"א 90 נסחר סביב רמות הבסיס ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025" ● טסלה ממשיכה במומנטום השלילי, לאחר שבמורגן סטנלי הורידו את תחזית המכירות של החברה

יהודה מורגנשטרן, מנכ''ל משרד הבינוי והשיכון / צילום: רונן חורש

האוצר על הצעת משרד הבינוי לעזור לקבלנים: "לא ישימה בעליל"

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון יהודה מורגנשטרן אמר כי יבוצע פיילוט לסיוע לקבלנים שיאחרו במסירת דירה בשל המלחמה, תחילה בשלוש ערים - בשדרות, בקריית שמונה ובשלומי • מנכ"ל האוצר הייזלר: "לא מכיר את ההצעה"

רשות המסים / צילום: איל יצהר

רשות המסים תפסה מסמכים של שני עורכי דין וחטפה ביקורת חריפה משופטי העליון

במסגרת חקירה קיבל פקיד שומה חקירות מבית משפט השלום צו חיפוש במשרד של שני עו"ד ● השניים טענו שהמסמכים נתפסו על ידי צו של בית משפט השלום בהליך פלילי, אבל רשות המסים העבירה את הערעור שלהם לביהמ"ש המחוזי בהליכים אזרחיים ● ביהמ"ש העליון פסק כי רשות המסים לא יכולה לזגזג בין הליך פלילי לאזרחי

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

יזמיות המגורים מדווחות על עלייה בקצב מכירת הדירות בחודשים האחרונים / צילום: שלומי יוסף

דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים

למרות נבואות הזעם והמחסור המתמשך בעובדי בניין בצל המלחמה, יזמיות המגורים מדווחות על התאוששות ● מחודש דצמבר נרשמת עלייה בקצב מכירת הדירות, לא נרשמים עיכובים במסירות, לפי בכירים בענף רוב אתרי הבנייה חזרו לעבוד, ואפילו מדד המניות הענפי רושם תשואת שיא

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

ירידות קלות בנעילת הבורסה; אופקו הלת' זינקה בכ-8%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.3% ● הבורסה מסכמת את הרבעון הראשון: "מדדי ת"א-35 ות"א-90 רשמו תשואה חיובית של כ-5% וכ-11%, בהתאמה" ● זינוק של כ-50% בצבר ההזמנות של רפאל ● ביל אקמן: "מניית בורסת ת"א זמינה במחיר מציאה" ● דלק תחלק דיבידנד בסך של רבע מיליארד דולר ● בנק ישראל לא יאפשר לאחים נאוי לשלוט בישראכרט עם שיעור החזקות נמוך מ-30%

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

מערכת יירוט הרחפנים של אלביט ומל"טים סיניים מול ישראליים בצפון אפריקה

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בעליות; אנבידיה צללה בכ-3%

הנאסד"ק עלה ב-0.5% ● מדד דאקס עלה ב-0.5%, הקאק ירד ב-0.3% ● גולדמן סאקס: לשוק המניות בארה"ב יש אפסייד מוגבל ● נובוקיור וסייברוואן מזנקות בטרום מסחר ● ערב הפסחא, מחירי הקקאו בשיא כל הזמנים, מה זה אומר לגבי יצרניות הממתקים הגדולות ומחירי השוקולד?

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

ציור הקיר להחזרת החטופים, ובהם אלמוג מאיר ג'אן / צילום: באדיבות משפחת מאיר

עדויות מהשבי: "חיילים עוברים עינויים, מורעבים בכלובים"

משפחות החיילים החטופים לפני הפגישה עם נתניהו: "גורמי הביטחון הפחידו אותנו" • פיגוע ירי בבקעת הירדן: מחבל פתח באש לעבר רכבים שנסעו בכביש 90 מצפון ליריחו, בן 30 נפצע בינוני • ירי רקטי לעבר גורן, גרנות הגליל וראש הנקרה • דיווחים פלסטיניים: צה"ל תוקף בצפון הרצועה ובמקביל פועל באיו"ש • סנטקום: השמדנו 4 כטב"מים ארוכי-טווח של החות'ים • עדכונים שוטפים

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מהצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות