ראשי המפלגות מטיפים לציבור - ומגלגלים הלוואות לנצח

11 סיעות, כל הגדולות, החליטו להמיר את ההלוואות הבנקאיות בהלוואות מהאוצר ■ להלוואות כאלה יש נטייה מאוד מגונה להתגלגל ולהתגלגל ולהתגלגל, עד אחרית הימים

גשו היישר לטבלה המצורפת כאן, היא מדברת בעד עצמה. יש בה החובות והגירעונות של המפלגות בכנסת - מספרים שנלקחו מדוח מבקר המדינה.

בראש בעלות הגירעונות והחובות עומדת הליכוד, בראשות נתניהו, המפלגה הגדולה ביותר בכנסת. אבל העובדה שהיא הגדולה ביותר לא יכולה לתת לה הנחות. גם אי-אפשר לתת הנחות לבית היהודי ולמרצ, מפלגה קטנה עם גירעונות יחסית כבדים והלוואות די גדולות. מתברר כי הן בימין (במיוחד) והן בשמאל לא ממש מצליחים ליישם את מה שהם מטיפים לו כה בלהט זה לזה ויחד לציבור: להתנהל באחריות פיננסית.

והציבור הוא זה שמממן כרגע את החגיגה הזאת, כי ההלוואות "ממנו" מגיעות לכ-79 מיליון שקל. אלה אמנם לא סכומי-עתק; הם ידגדגו את המערכת הבנקאית גם אם כולם ייזרקו לפח החובות האבודים. אמרנו המערכת הבנקאית? לא, זה כבר לא. בסוף 2014 התקבל תיקון לחוק המאפשר לסיעות בכנסת לקבל הלוואות מאוצר המדינה. המטרה הייתה, בצדק, להפחית את תלותן של הסיעות במערכת הבנקאית. התלות הבנקאית הוחלפה ב"תלות", עד כמה שאפשר לקרוא לזה כך, במשרד האוצר.

על-פי הוראות החוק, ההלוואות האמורות (קרוב ל-80 מיליון שקל), ייפרעו באמצעות ניכויין במישרין מהכספים למימון ההוצאות השוטפות שהסיעה מקבלת מדי חודש. "הדבר מדגיש את העובדה שמדובר בשיעבוד של המשאבים השוטפים העומדים לרשות הסיעות למימון פעילות רעיונות ושמירת הקשר עם הציבור, לצורך כיסוי הוצאות העבר שמקורן בעיקר בגירעונות בגין מערכת בחירות לכנסת או לרשויות המקומיות", כותב מבקר המדינה.

11 סיעות, כל הגדולות, החליטו להמיר את ההלוואות הבנקאיות בהלוואות מהאוצר. ייתכן שהמבקר אופטימי וייתכן שלא, אבל להלוואות כאלה יש נטייה מאוד מגונה להתגלגל ולהתגלגל ולהתגלגל, עד אחרית הימים, בלי שאי-פעם יפרעו אותן במלואן. הלוואות על הקרח? את זה המבקר לבטח יבדוק בדוחות הבאים שלו על מימון המפלגות בכנסת.

וזה הזמן להזכיר עוד שתי "מפלגות" שקיבלו הלוואות לזמן ארוך מהאוצר: האחת היא מפלגת ערוץ 10 והשנייה היא מפלגת רשת, אחת מזכייניות ערוץ 2, שהחובות שלהן לזמן ארוך רשומים בספרי ממשלת ישראל בערך של 30 מיליון שקל ו-15 מיליון שקל בהתאמה. מעניין גם אם לשתי ה"מפלגות" הללו יגלגלו את ההלוואות הנדיבות האלה עד אחרית הימים.

מימון מפלגות
 מימון מפלגות

eli@globes.co.il