בכירים רפובליקנים: "בטוח ננצח"; מטה קלינטון: "הם נואשים"

יריבתו הדמוקרטית מובילה לפי סקר חדש ב-12%, אבל תומכי טראמפ מביעים אופטימיות ■ בעוד מחנה קלינטון לא מתרגש מההצהרות, יו"ר המפלגה הרפובליקנית ובנו של טראמפ הדפו את הביקורת נגדו: "הונאת בחירות אינה דמיונית"

קלינטון וטראמפ בעימות הטלוויזיוני/ צילום: רויטרס
קלינטון וטראמפ בעימות הטלוויזיוני/ צילום: רויטרס

ברקע פיגורו של המועמד הרפובליקני לנשיאות ארצות-הברית דונלד טראמפ בסקרים, ובצל הטענות להטרדה מינית וליחס מבזה כלפי נשים, העולות נגדו חדשות לבקרים, נראה שבכירים במפלגה הרפובליקנית מאמינים כי דווקא המועמד השנוי במחלוקת הוא זה שיחזיר אותה לבית הלבן בנובמבר. על אף שעשרות בכירים רפובליקנים הודיעו כי לא יתמכו בטראמפ, היו"ר ריינס פריבוס היה אחד מאלו שדיברו היום (ראשון) לזכותו של המועמד - וקרא לכל הרפובליקנים להצביע לו, ואף ציין כי הוא "בטוח שהוא יזכה בבחירות".

פריבוס דחה את הביקורת שהושמעה בעת האחרונה נגד טראמפ, שהצהיר בכמה הזדמנויות כי הבחירות לנשיאות "מכורות מראש" וטען שלא בהכרח יכבד את תוצאותיהן. בראיון לרשת CBS ציין פריבוס כי הונאת בחירות "אינה יציר דמיון של אנשים מסוימים", ואף ביקש ממצביעי המפלגה הרפובליקנית "להיזהר מהונאות שעלולות להתרחש ביום הבחירות". לדבריו, "מה שטראמפ אומר זה שהוא רוצה לשמור על כל האופציות פתוחות במקרה שיהיה צורך בספירה מחודשת של הקולות. הוא לא יסרב להכיר בהפסד אם לא תהיה הונאת בחירות".

פריבוס המשיך בקו שנוקט טראמפ בתקופה האחרונה והאשים את כלי התקשורת ב"הרעלתם" של הבוחרים נגד המועמד הרפובליקני. "התקשורת כל-כך לא ישרה וכל-כך מושחתת, שזה מדהים. הם כל-כך לא ישרים, שהם הרעילו את מוחותיהם של המצביעים, אבל לצערם, אני חושב שהמצביעים מבחינים בכך", ציין.

שון ספייסר, יועץ תקשורת בכיר של המפלגה הרפובליקנית, הביע גם הוא אופטימיות לגבי סיכויי הזכייה בבחירות. "אין ספק שאנחנו משתרכים מאחור", אמר ספייסר בראיון ל-CNN שבו התייחס לפיגור בסקרים האחרונים. הוא הוסיף: "אבל הרוח בגבנו. טראמפ בתנופה, יש התלהבות סביבו. זה מה שהולך להביא אותנו לניצחון בנובמבר".

 

בתוך כך, גם בנו של טראמפ, אריק, התייחס לדבריו של אביו במהלך העימות האחרון עם יריבתו הדמוקרטית הילארי קלינטון לגבי קבלת תוצאות הבחירות. לדברי בנו של המועמד הרפובליקני, אביו יקבל את תוצאות הבחירות "אם יהיו הוגנות". "הוא לא אמר שלא יקבל את התוצאות בשום אופן. אבי יקבל אותן ב-100% אם הן יהיו הוגנות", אמר לרשת ABC.

יו"ר המפלגה ובנו של טראמפ לא היו היחידים שהתבטאו לטובת המועמד השנוי במחלוקת. מושלת אריזונה לשעבר ג'ן ברואר, הנחשבת לתומכת נשים שהוטרדו מינית לכאורה בידי טראמפ, ואמרה כי הן "מעבירות אותו עינוי".

מנגד, מנהל הקמפיין של קלינטון, ג'ואל ברנסון, אמר כי בכירי המפלגה הרפובליקנית פועלים בימים האחרונים "מתוך ייאוש" לקראת הבחירות המתקרבות. בראיון לרשת ABC נשאל ברנסון על סדרת סרטונים שפורסמו בידי רפובליקנים, ובהם סרטון שבו תועדו לכאורה פעילים דמוקרטים מתכננים להצית מהומה בעצרות תמיכה בטראמפ. "אם הרפובליקנים, דונלד טראמפ ואריק טראמפ רוצים לדבר על זה במקום על מילותיו של מועמד המפלגה הרפובליקנית, אני חושב שזה מראה על ייאוש", השיב.

לדבריו, "מה שקורה לכל אורך הקמפיין זה דבריו של טראמפ עצמו. יש לנו סרטון שבו הוא נשמע אומר 'תנו לו אגרוף בפה, אני רוצה שיישאו אותו החוצה על אלונקה'. כאילו, זה מועמד לנשיאות ארצות-הברית".

בסקר שפרסמה הבוקר רשת ABC, קלינטון זוכה ל-50% תמיכה בקרב המצביעים, בעוד טראמפ מקבל 38% מהקולות בלבד. המועמד הליברטריאני גארי ג'ונסון זוכה, על פי הסקר, ל-5% תמיכה ומועמדת "הירוקים" ג'יל סטיין ל-2%. מדובר בשיעור התמיכה הגבוה ביותר בקלינטון בהשוואה לסקרים קודמים של ABC ושל "וושינגטון פוסט".

כמו כן, 59% מתומכי טראמפ דוחים את טענותיו בנוגע להטיית הבחירות, ו-65% מתנגדים לדבריו כי לא יקבל את התוצאות. על פי סקר נוסף של רשת CBS, טראמפ זוכה ליתרון קל של שלוש נקודות על פני קלינטון בטקסס, ואילו קלינטון מובילה בפער דומה בפלורידה. שתי המדינות חשובות במיוחד במרוץ, בשל מספר הצירים הרב שיש לכל אחת מהן.

במקביל, טראמפ זכה היום לראשונה לתמיכה רשמית מכלי תקשורת גדול. העיתון "לאס וגאס ריוויו ג'ורנל" הכריז כי הוא תומך רשמית במועמד הרפובליקני, וכתב: "ההיסטוריה מלמדת אותנו שסוכני שינוי מעוררים לרוב פחד וזעזוע בקרב אלה הנחושים לשמר את כיסאם הנוח. לכן, זה בקושי מפתיע שהקמפיין הנוכחי גרר דברים חריפים נגד טראמפ".