גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בקשה לייצוגית נגד רנואר ב-19 מ' ש': "מפרה זכויות עובדים"

מוכרת לשעבר ברנואר טוענת כי "הרשת נמנעה מלהכליל את עמלות המכירה בחישוב זכויות העובדים" ■ רנואר בתגובה: "החברה פועלת כחוק"

חנות רנואר / צילום: אלעד חיזקי
חנות רנואר / צילום: אלעד חיזקי

רנואר היא אחת מחברות האופנה המובילות בישראל. החברה מפעילה כ-95 חנויות בפריסה ארצית, מעסיקה כ-1,300 עובדים, מתוכם כ-300 במטה החברה ובמרכז הלוגיסטי, והיתר בחנויות.

רבות מאותם עובדים הן מוכרות צעירות שמקדישות שעות רבות בכל יום עבודה כדי לשכנע את ציבור הקונים לרכוש את פריטי הלבוש של רנואר. היום (ד') הגישה אחת מאותן מוכרניות, בת חן מקונן (23), בקשה לאישור תביעה ייצוגית בהיקף של כ-19 מיליון שקל נגד רנואר, בטענה כי החברה קיפחה לאורך שנים את הזכויות של מקונן ועובדים רבים נוספים. 

באמצעות עורכות הדין אורטל וינמן וליאת שושן-ברק, טוענת מקונן בבקשה שהוגשה אתמול (ג') לבית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב, כי רנואר לא שילמה לה גמול בגין עבודה בשעות נוספות ועבודה ביום המנוחה והחג, תשלום חופשה שנתית וביצוע הפרשות לפנסיה. 

"רנואר העסיקה את המבקשת בתנאי העסקה פוגעניים. כך למשל, רנואר נמנעה מלהכליל את עמלות המכירה כפי שהוגדרו בהסכם ההעסקה לעניין השעות הנוספות ולעניין עבודה ביום המנוחה והחג בשכר הקובע של המבקשת, ואף השכר הקובע על יסודו שולם גמול בעבור עבודה בשעות הנוספות ובעבור עבודה ביום המנוחה והחג - איננו עומד בקנה אחד עם חוק שכר מינימום", נטען בבקשה.

לפי הנטען, "רנואר אף נמנעה מלהכליל את עמלות המכירה במלואן לעניין תשלום חופשה שנתית; ביצעה הפרשות לפנסיה בחסר עבור המבקשת באופן בו לא נכלל חלק מעמלות המכירה, אשר כונה 'בונוס תמריץ' בתלושי השכר והיווה חלק בלתי נפרד מהשכר הקובע". 

לפי הבקשה, למיטב ידיעתה של מקונן, גם העובדים הנוספים אשר הועסקו בעברם אצל רנואר הועסקו באופן המתואר לעיל, וככל הידוע למבקשת, בשיטה זו אף העובדים הנוכחיים מועסקים כיום אצל המשיבה.

"מטרתה של בקשה זו היא להביא לתיקון התנהלותה הקלוקלת של רנואר ולהביא לחיובה של רנואר לפיצוי כלל העובדים שהועסקו על-ידה בניגוד מוחלט לחוקי העבודה, במהלך 7 שנות העבודה האחרונות ו/או תקופת ההתיישנות הרלוונטית לעניין תשלום חופשה שנתית", כתבו עורכות הדין וינמן ושושן-ברק.

מקונן עבדה ברנואר כמוכרנית ממאי 2014 ועד מאי 2016 בקניון "עיר ימים" בנתניה ובהמשך בקניון רמת-אביב. היא פוטרה לטענתה מהעבודה במאי 2016.

לפי הבקשה, עם תחילת העסקתה, החתימה מקונן את העובדת על הסכם העסקה, לפיו שכר הבסיס לשעה יעמוד על 18 שקל. כן פורטו עמלות המכירה כדלקמן: עמלת מכירה אישית" הנקבעת על בסיס אחוזים מסך המכירות. כך, לדוגמה, בכל מכירה מעל 100 שקל ועד 500 שקל תשולם למבקשת עמלה בגובה 1% מסכום המכירה. בנוסף, הובטח לפי הבקשה למקונן לקבל עמלת מכירה המכונה בהסכם "בונוס על מעבר יעדים", והיא נקבעת על-פי יעדי מכירה (כאשר כל יעד מקנה למבקשת סכום כספי קבוע עבור אותו יעד). לדוגמה, מעל מכירות של 70,000 שקלים בחודש, תשולם למקונן עמלה בסך 100 שקל. 

לפי הנטען, בפועל "מדובר היה בהטעיה מכוונת וזדונית מצד המשיבה, שעה שהיא שילמה למבקשת את זכויותיה שלא על-פי שכר הכולל עמלות מכירה (וכהגדרתה של המשיבה - השכר המשולב), ובאופן הזה קיפחה את זכויותיה של המבקשת, כמו גם את זכויותיהם של יתר עובדי המשיבה, באופן מתמשך ושיטתי". 

לדברי מקונן באמצעות עורכות דינה, רנואר לא הכלילה בתשלום גמול השעות הנוספות ועבודה ביום המנוחה והחג את עמלות המכירה להם הייתה זכאית מקונן, אלא שילמה גמולים אלה על יסוד 18 שקל לשעה בלבד. 

"מדובר בקיפוח מובהק, בוטה וחריג - שכן לא זו בלבד שהמשיבה לא הכלילה את עמלות המכירה בחישוב גמול השעות הנוספות והעבודה ביום המנוחה והחג, אלא עשתה המשיבה דין לעצמה ולא שילמה למבקשת גמולים אלה על יסוד שכר המינימום הקבוע בחוק". 

לפיכך, לפי הנטען, "מדובר בעוולה כפולה ומכופלת, כאשר הן שלילת שכר המינימום והן אי-הכללת עמלות המכירה לעניין גמול השעות הנוספות והעבודה ביום המנוחה והחג - מהוות הפרות דין אזרחיות חמורות ביותר ועבירות פליליות בהתאם לעונשים הקבועים בחוקים הרלוונטיים. כן מדובר בהלנת שכר, שגם היא מהווה עבירה פלילית ומעידה על התנהלות של מעסיק פוגעני המנצל את עובדיו. 

"כמתואר לעיל, המשיבה לא הכלילה את עמלות המכירה בתשלום גמול שעות נוספות ועבודה ביום המנוחה והחג, לא הכלילה את עמלות המכירה במלואן בתשלום תמורת חופשה שנתית והפרישה בחסר הפרשות לקרן הפנסיה של המבקשת, שכן לא הכלילה בשכר הקובע את עמלת המכירה שכונתה בתלוש השכר 'בונוס תמריץ'. על כן קיימת למבקשת עילות תביעה כנגד המשיבה ברכיבים אלה". 

יתרה מכך, לפי הבקשה, במארס 2016 נמסר למקונן מכתב פיטורים (לאחר שיחת שימוע עימה), אולם פיטורים אלה בוטלו על-ידי המשיבה בסוף חודש מארס 2016. לפי הבקשה, "ביטול הפיטורים נבע מרצון אינטרסנטי המבטא את נטייתה של רנואר לניצול מחפיר של עובדיה באשר תכלית הביטול הייתה אחת - ניצולה של המבקשת לעבודה בתקופת חג הפסח אשר חל בחודש אפריל 2016. בכך ביקשה המשיבה לספק את הצורך הגובר בעובדים בתקופת חג הפסח, המתאפיינת בעומס בחנויות".  

המדובר בזכויות קוגנטיות מכוח דיני מגן, שעובד אינו יכול לוותר עליהן. תלושי השכר של המבקשת שהנפיקה המשיבה מעידים כי זכויות אלה לא שולמו או שולמו בחסר, והם מהווים ראיה מוצקה לקיומן של עילות תביעה מבוססת כנגד המשיבה. 

מחברת רנואר נמסר בתגובה: "הבקשה לאישור תובענה כתובענה ייצוגית התקבלה אתמול במשרדי החברה. חברת רנואר פועלת בהתאם לכל חוק ו/או דין ומקיימת את זכויות עובדיה בהתאם לחקיקת המגן. תגובת החברה לאמור בבקשה לאישור תובענה ייצוגית תימסר בבית הדין לעבודה".

עוד כתבות

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט