גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

רשות המסים מערערת: עונשו של בעלי שיפודי ציפורה "קל מדי"

לטענת הרשות, קולת עונשו של יצחק מצלאוי, 6 חודשי עבודות שירות, עלולה לעודד עבירות מס: "ביהמ"ש שגה כשנתן משקל יתר לנסיבותיו האישיות והעדיפן על האינטרס הציבורי"

יצחק מצלאוי / צילום: דרור כץ, zap rest
יצחק מצלאוי / צילום: דרור כץ, zap rest

עונשו של יצחק מצלאוי, הבעלים לשעבר של רשת המסעדות "שיפודי ציפורה" - שפשט רגל, הורשע על-פי הודאתו בעבירות מס ונידון ל-6 חודשי עבודות שירות - קל באופן "מופלג" ו"עלול דווקא לעודד נישומים ועוסקים לעבור עבירות מס" - כך טוענת רשות המסים בערעור שהגישה לבית המשפט המחוזי בלוד על קולת העונש שהטיל בית משפט השלום בפתח-תקווה על מצלאוי.

מצלאוי היה עד לשנים האחרונות הבעלים והמנהל של רשת המסעדות הפופולרית "שיפודי ציפורה", מהמסעדנים העשירים בארץ, בעלי מספר בתים, מסעדות וחנויות. אך בשנים האחרונות הוא חווה התמוטטות כלכלית, הסתבך בחובות מול השוק האפור, הוכרז כפושט-רגל ואיבד את האימפריה שהקים.

בעדותו בבית המשפט העיד מצלאוי כי בשיא הצלחתו הוא נפל קורבן לתרמית מצד שותף עסקי, חווה שריפה קשה באחת המסעדות וכן נקלע לאירועים נוספים שהובילו להפסדים כבדים ולהידרדרותו הכלכלית. בעקבות הקריסה, המסעדות שבנה במו-ידיו נמכרו לאחרים ועדיין פועלות, אך הוא עצמו נותר חסר כל ועובד כיום כשכיר במסעדה של בנו ברעננה, בשכר של כ-5,000 שקל לחודש.

במהלך ההידרדרות הכלכלית הסתבך מצלאוי גם בתיק פלילי מול רשות המסים, אשר הגישה נגדו כתב אישום בגין אי-הגשת דוחות כחוק במועד לגבי עסקיו.

לפי כתב אישום מתוקן, במסגרת הסדר טיעון, מצלאוי הורשע באי-הגשת 30 דוחות תקופתיים במועד, לגבי החברות שהפעילו את רשת מסעדות האוכל המזרחי שהקים, "שיפודי ציפורה". לפי הודאתו, בשנים 2012-2013 הוא הגיש 16 דוחות באיחור, 12 דוחות לא הוגשו כלל, ושני דוחות הוגשו ללא תשלום המס הנובע מהם.

לו היו מוגשים הדוחות במועד, הייתה קרן המס נטו שהיה על מצלאוי לשלם עומדת על סך 1.36 מיליון שקל. גובה המס בגין כלל הדוחות שלא שולמו עומד על סך כ-2.6 מיליון שקל.

כמו כן, הורשעו מצלאוי והחברות שהיו בבעלותו בביצוע 9 עבירות של אי-תשלום מס שנוכה, בסך כ-166 אלף שקל.

התנהלותו של מצלאוי במהלך הליך פשיטת-הרגל שלו ופירוק החברות שהיו בבעלותו, וכן במסגרת ההליך הפלילי, הובילה להקלה משמעותית בעונשו. לאחר שמצלאוי העיד בקול רועד ובדמעות בפני בית המשפט על הליך ההידרדרות הקשה שחווה ועל ניסיונותיו ומאמציו הרבים לפרוע את כל חובותיו ללא הצלחה, העיד גם מפרק החברות של מצלאוי, עו"ד אביחי ורדי, על כך שמצלאוי ורעייתו הזרימו לקופת הפירוק מאות אלפי שקלים ועשו מאמצים כבדים לטובת תיק פשיטת-הרגל.

לדבריו, בין היתר, על-מנת לפרוע את חובותיו - מעבר למכירת מסעדות הרשת - מכר מצלאוי את כל רכושו, שכלל 4 בתים ו-4 חנויות שהיו בבעלותו. את כל הכספים שקיבל ממימוש נכסיו, העביר מצלאוי לכיסוי החובות.

בחודש שעבר זכה מצלאוי למידת הרחמים מבית משפט השלום, כאשר השופטת מירב כפיר קבעה כי לא ירצה מאסר מאחורי סורג ובריח - והוא נידון כאמור ל-6 חודשי עבודות שירות, קנס בסך 75 אלף שקל ו-8 חודשי מאסר על-תנאי.

נראה כי ברשות המסים פחות התרשמו מסיפורו האישי הקשה של מצלאוי. בערעור שהגיש אגף מע"מ פתח-תקווה, באמצעות עו"ד צ'רלס שרמן, על העונש הקל באופן "מופרז" לטענת הרשות, נטען כי העונש שהוטל אינו משרת את מטרות הענישה וההרתעה, והוא עלול להניע אחרים ללכת בעקבות מצלאוי ולעודד גם אותו להמשיך בסורו.

בערעור שהגישה הרשות נכתב כי "העונש שהוטל נעדר כל אלמנט של הרתעה, הן לגבי מצלאוי והן לכלל הציבור"; ולטענת הרשות, ענישה מסוג זה "הופכת את עבירות המע"מ לכדאיות", וכי "המסר השלילי העולה מגזר-הדין הוא, שאין טעם לדווח ולשלם במועד".

עוד טוענת רשות המסים כי בית משפט השלום "לא נתן את המשקל הראוי לעובדה שמדובר בסדרה של עבירות אשר נעברו באופן שיטתי ולאורך שנתיים, עובדות המצביעות על דפוס התנהגות עברייני קבוע מצד מצלאוי והחברות בבעלותו, ששמים ללעג ולקלס את דרישת המחוקק מחד ואת שלטונות המס, אשר מופקדים על ביצוען של הוראות החוק מאידך".

לטענת רשות המסים, בפני בית משפט השלום לא הובאו נסיבות אישיות כאלה שיש בהן כדי להצדיק את אי-הסרת המחדלים כולם על-ידי מצלאוי. עוד נטען כי הוא "ניצל ניצול ציני את אורך-הרוח והסובלנות שגילו כלפיו בית המשפט ונציגי התביעה", ולא תיקן את המעוות בעניין חובותיו לשלטונות המס.

רשות המסים טוענת כי בית המשפט שגה כשנתן משקל יתר לנסיבות האישיות של מצלאוי והעדיף אותן על פני האינטרס הציבורי. לפיכך, הרשות מבקשת מבית המשפט המחוזי להחמיר באופן משמעותי בעונשו של מצלאוי ולהטיל עליו עונש מאסר בפועל לתקופה ארוכה וכן קנס כספי משמעותי.

פרקליטו של מצלאוי, עו"ד עדי ברקאי, מסר בתגובה: "בכל הכבוד הראוי, אני סבור כי הגשת הערעור על-ידי המדינה בנסיבות העניין היא צעד שמוטב וראוי היה להימנע ממנו. בית משפט השלום פסק שלא להטיל על מצלאוי עונש מאסר, וזאת על בסיס שורה ארוכה של שיקולים ושל עובדות. מרשי נמצא בעיצומו של הליך משפטי אזרחי, שדן ביכולותיו הכלכליות ובמטרה להשיבו למסלול שבו יוכל להתמודד עם התחייבויותיו. מדובר אפוא בערעור, שלטעמי כל תוצאותיו לא יהיו אלא לעכב את מצלאוי מלשים את הפרשה מאחוריו בהקדם, לרבות במישור התעסוקתי-עסקי". 

עוד כתבות

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

עדי, עפרה ועירית שטראוס / צילום: אוסף פרטי

ילדיו של מיכאל שטראוס מוכרים מניות של החברה ב-327 מיליון שקל

שלושת ילדיו של מיכאל שטראוס, עפרה, עדי ועירית, מוכרים כ-4% ממניות שטראוס ● המכירה מגיעה לאחר שביולי אשתקד רכשו השלושה 24% מהקבוצה מילדיה של רעיה שטראוס בן דרור, אחותו של מיכאל

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"ביוג'ן הייתה פסגת הקריירה שלי עד כה": המנכ"ל לשעבר מדבר על התוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

הבית הלבן בהודעה רשמית אחרי קרב הגרסאות: נתניהו אישר שתצא משלחת לוושינגטון

דובר צה"ל: ""במסגרת האימונים יתורגלו תקיפות מאסיביות וארוכות טווח" • גבר בן 38 נהרג מפגיעת רקטה במפעל בקריית שמונה, כמה נוספים נפצעו קל • נתניהו לסנטור ריק סקוט: "החלטת ארה"ב עודדה את חמאס. שלא יסמכו על הלחץ הזה - זה לא יעבוד"  • עדכונים שוטפים

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

יזמיות המגורים מדווחות על עלייה בקצב מכירת הדירות בחודשים האחרונים / צילום: שלומי יוסף

דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים

למרות נבואות הזעם והמחסור המתמשך בעובדי בניין בצל המלחמה, יזמיות המגורים מדווחות על התאוששות ● מחודש דצמבר נרשמת עלייה בקצב מכירת הדירות, לא נרשמים עיכובים במסירות, לפי בכירים בענף רוב אתרי הבנייה חזרו לעבוד, ואפילו מדד המניות הענפי רושם תשואת שיא

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בעליות; אנבידיה צללה בכ-3%

הנאסד"ק עלה ב-0.5% ● מדד דאקס עלה ב-0.5%, הקאק ירד ב-0.3% ● גולדמן סאקס: לשוק המניות בארה"ב יש אפסייד מוגבל ● נובוקיור וסייברוואן מזנקות בטרום מסחר ● ערב הפסחא, מחירי הקקאו בשיא כל הזמנים, מה זה אומר לגבי יצרניות הממתקים הגדולות ומחירי השוקולד?

ציור הקיר להחזרת החטופים, ובהם אלמוג מאיר ג'אן / צילום: באדיבות משפחת מאיר

עדויות מהשבי: "חיילים עוברים עינויים, מורעבים בכלובים"

פיגוע ירי בבקעת הירדן: מחבל פתח באש לעבר רכבים שנסעו בכביש 90 מצפון ליריחו, בן 30 נפצע בינוני • תושבים בצפת מדווחים על יירוט, לא נשמעה אזעקה • ירי רקטי לעבר גורן, גרנות הגליל וראש הנקרה • דיווחים פלסטיניים: צה"ל תוקף בצפון הרצועה ובמקביל פועל באיו"ש • עדכונים שוטפים

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

תוכנית בת גלים / הדמיה: דרמן ורבקל אדריכלות

1,300 דירות במקום בסיס חיל הים בחיפה

תוכנית 'בת גלים' להקמת שכונה חדשה אושרה בוועדה המחוזית חיפה ● הרשויות שיכולות לקבל תמיכה מהרשות להתחדשות עירונית ● וגם: מאות יחידות דיור חדשות בגליל המערבי ● חדשות הנדל"ן