58% מהניגשים לראשונה לבחינות לשכת עורכי הדין נכשלו

מבין כ-2,500 מתמחים ומתמתחות שניגשו לבחינה, 83% הם בוגרי מכללות ■ לטענת הלשכה, נתון זה הוריד משמעותית את אחוז העוברים, שרובם בוגרי אוניברסיטאות

מתמחים במשפטים / צילום: ליאור מזרחי
מתמחים במשפטים / צילום: ליאור מזרחי

58% מהנבחנים שניגשו בפעם הראשונה לבחינת ההסמכה בכתב של לשכת עורכי הדין במחזור נובמבר 2016 נכשלו בבחינה - כך עולה מנתונים שהעבירה היום (ג') הלשכה על הבחינה שנערכה ב-27 באוקטובר.

לטענת הלשכה, ההסבר לכך שמתמחים כה רבים נכשלו בבחינה הוא ש-83% מכלל הנבחנים הם בוגרי מכללות. באופן מסורתי, אחוזי המעבר של בוגרי האוניברסיטאות הם גדולים משמעותית מאלה של רוב תלמידי המכללות. "כפי שניתן לראות, לנתונים אלה (כמות תלמידי המכללות) יש השפעה משמעותית על נתוני המעבר הכלליים", מסרה הלשכה בהודעתה. 

לדברי לשכת עורכי הדין, הנלחמת בהצפת המקצוע, "תוצאות הבחינה מדברות בעד עצמן ומחזקות את המסקנה כי קיים פער גדול בין הישגי האוניברסיטאות להישגי המכללות, ולאור פער זה נגזרים בהתאם אחוזי המעבר של הבחינה, וכך הדבר גם ביחס לנבחנים חוזרים, אשר במחזור זה היוו 43% מסך-כל הנבחנים, ותוצאותיהם בבחינה גוררות מטה באופן משמעותי את אחוזי המעבר הכלליים".

לבחינת אוקטובר ניגשו 2,481 מתמחים ומתמחות. מכלל הנבחנים בפעם הראשונה במועד זה (1,422 נבחנים), 367 נבחנים בלבד הם בוגרי אוניברסיטאות. אחוז המעבר בקרבם עומד על 70%.

מבין 1,012 בוגרי מכללות שנבחנו לראשונה במועד זה, עברו את המבחן 33% בלבד מן הנבחנים.

נתון מדהים למדי הוא שמתוך כלל הנבחנים, 102 נבחנים לא פתרו נכונה יותר מ 20 שאלות מתוך 100 השאלות בבחינה, דהיינו קיבלו ציון של 20 ומטה. 

התפלגות הישגי כלל המתמחים/ות שניגשו לבחינה מפורטת בטבלה שלהלן: 

נתוני בחינות ההסמכה ללשכת עורכי הדין
 נתוני בחינות ההסמכה ללשכת עורכי הדין

תוצאות הבחינות לפי מספר הפעמים שנבחנים ניגשו לבחינה: 

תוצאות הבחינות לפי מספר הפעמים שנבחנים ניגשו לבחינה
 תוצאות הבחינות לפי מספר הפעמים שנבחנים ניגשו לבחינה

תוצאות הבחינות על-פי מקום התמחות:

תוצאות הבחינות על פי מקום התמחות
 תוצאות הבחינות על פי מקום התמחות