אירינה שלמור: כך הביסה אילנה דיין את לשכת רה"מ

יועצת התקשורת בפוסט בפייסבוק: "בדיעבד, הבחירה ביצירת דרמה הייתה בחירה נכונה של אילנה דיין. עצם העובדה שהיא עצמה הקריאה את הדברים הנאמרים עליה, בגוף שלישי, ערערה את אמינות הטקסט"

אירינה שלמור/ פייסבוק
אירינה שלמור/ פייסבוק

אירינה שלמור, יועצת תקשורת ומנכ"ל חברת שלמור תקשורת, פרסמה היום (ג') בפייסבוק פוסט שבו היא מנתחת את החלטתה של אילנה דיין להקריא את התגובה הארוכה והתוקפנית שנשלחה אליה מלשכת ראש הממשלה בתגובה לתחקיר "עובדה". 

שלמור טוענת כי לדיין לא הייתה למעשה שום ברירה זולת הקראת תגובתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו במלואה. "נטען כי הייתה לה האפשרות להקריא תגובה חלקית וערוכה כך שתתאים למסגרת הזמן של תגובה, כפי שנהוג להעביר בתקשורת", כותבת שלמור. "האמנם? במצב כזה ראש הממשלה היה יכול להפיץ את התגובה המלאה בכל ערוצי תקשורת העומדים לרשותו, והם רבים יותר מאלה שלא עומדים לרשותו". 

שלמור מוסיפה ושואלת: "לאחר שהתקבלה במערכת 'עובדה' תגובת ראש הממשלה, והתברר כי תוכנה חוטא להגדרה 'תגובה עניינית' - האם עמדה לדיין האפשרות למסור לצופים באופן ממלכתי והגון כי 'ראש הממשלה סירב להגיב עניינית לנושאים שהועלו בכתבה'? חד-משמעית, לא. התנהלות כזו הייתה גוררת התייחסות זהה מצד ראש הממשלה, שלבטח גם כאן היה בוחר לפרסם את התגובה המדוברת בכל האמצעים העומדים לרשותו".

 

"לשכת ראש הממשלה תפסה מרובה, אבל לא תפסה"

"בדיעבד", טוענת שלמור, "הבחירה ביצירת דרמה הייתה הבחירה הנכונה של אילנה דיין. עצם העובדה שהיא עצמה הקריאה את הדברים הנאמרים עליה, בגוף שלישי, במתקפה אישית חסרת תקדים, ערערה את אמינות הטקסט. כך הרוויחה דיין פעמיים:

"1. היא שיתפה פעולה עם משרד ראש הממשלה והקריאה את התגובה במלואה, והצופים - בעודם מביטים בשידור חי בהבעות פניה וטונציית הדיבור המרוגשת של דיין המקריאה בקולה את הטקסט שנכתב עליה - התקשו לתפוס שהמחזה אכן אמיתי, ואי לכך שיש שמץ אמת בדברים.

"2. בלתי נתפס בעיניו שהיא תעז להגיד דברים כאלה על עצמה, תוך שהיא משירה מבט למצלמה, גם אם נכתבו על-ידי גוף שלישי. הציבור נחשף כאן לרגע טלוויזיוני שהשאיר חותם משמעותי, חד-פעמי ובלתי נשכח, שהוא הרבה יותר גדול מההתעסקות באמת או בשקר. התוכנית 'עובדה', בעונה המי יודע כמה, הוכיחה כי לא נס ליחה, והיא בועטת ומסקרנת מתמיד".

בהמשך הפוסט עוברת שלמור לשאלה מה היו הברירות של יועצי התקשורת של נתניהו. לדבריה, עמדה להם האפשרות "לא להגיב. בינינו, הדברים שנאמרו בכתבה נאמרו כבר אלף פעם בוורסיות כאלה או אחרות, רק הדמויות משתנות. אם הכתבה הייתה נשארת ללא תגובה, גם אם היא טובה ככל שתהיה, היא הייתה מצטרפת לארכיון כתבות ביבי ורכילות לשכה ונשארת, שם שהרי האוזן הציבורית כבר קהתה מלשמוע.

"האפשרות השנייה הייתה להגיב בקצרה ובהטעמה. לדוגמה, 'איננו מגיבים לכתבה מגמתית שהציגה בצורה בוטה צד אחד בלבד'. קצר ולעניין, נותן לצופה חומר למחשבה, אולי באמת מתנהל כאן מסע רדיפה? אולי באמת?

"הברירה השלישית הייתה לבקש לעצור את פרסום הכתבה, צו מניעה וכדומה. כמובן שאופציה זאת תמיד מדגדגת בקצה האצבעות של היועצים המשפטיים, אבל התוצאה שלה הרסנית, שמן למדורת האנטי והשיח הציבורי השלילי".

אירינה שלמור/ פייסבוק
 אירינה שלמור/ פייסבוק

"אילנה דיין לא בלעה שום פיתיון". אירינה שלמור

בשורה בתחתונה, קובעת שלמור, "אילנה דיין לא בלעה שום פיתיון, כפי שנכתב באחד העיתונים. היא מבינה את המדיום ועשתה את הדבר הנכון ביותר בתוך מציאות בה ראש הממשלה הוא גם שר התקשורת. לשכת ראש הממשלה תפסה אמנם מרובה, אבל בעצם לא תפסה".