ניתוח בחירות: העם שוב ניצח את המורמים-מעם

מה שקרה בבחירות בארה"ב קרה לפני כמה חודשים במשאל העם הבריטי על ההתנתקות מהאיחוד האירופי, ויקרה במדינות נוספות בעולם המערבי

דונלד טראמפ / צילום: רויטרס
דונלד טראמפ / צילום: רויטרס

העם ניצח את המורמים-מעם. מה שקרה בבחירות בארצות-הברית קרה לפני כמה חודשים במשאל העם הבריטי על ההתנתקות מהאיחוד האירופי, והוא עוד יקרה במדינות נוספות בעולם המערבי.

הציבורים שנותרו מחוץ למרכזי הכוח, מאחורי הצמיחה, שנלחמים על המשכורת החודשית - אלה מורדים באליטות הפוליטיות, הכלכליות, האקדמיות והתרבותיות של המתעשרים תמיד, הנהנים מכל צד. אנגליה מרדה בלונדון שבמרכזה הסיטי. מרכז ארצות-הברית מרד בוושינגטון, בבוסטון ובניו-יורק שבלבה וול סטריט.

טראמפ הוא אכן מיליארדר, נהנתן ומרכז-כוח בפני עצמו, אבל הוא לא מחבורת עיר הבירה, לא עמוד בית בממסד, לא מדבר בשפה מורמת, לא אחד הפיננסיירים או הפקידים הגבוהים והפוליטיקאים שעובדים עבורם. אלה הפילו את המדינה במשבר הפיננסי ובהמשך הרוויחו ממנו בענק על חשבון ציבור, שעדיין מלקק את פצעיו. הכוח הכי גדול של טראמפ הוא העובדה שהוא לא מקבוצת הקלינטונים. הוא האיש הרחוק והמושמץ על ידי ממסד שמן, נצלני וציני.

הסוקרים שוב התבדו. לא רק באשמתם. אנשים משקרים לסוקרים, גם כאן. אחרים נמנעים מהזדהות פוליטית, כי הם חוששים מתגובה מתנשאת. חוץ מזה, הגיע הזמן שבעלי המקצוע הזה יבדקו מחדש את הנחות היסוד שלו, בכל העולם. לחזור לאפס ולבדוק מחדש את אופן הבנייה והחלוקה של קבוצת הסקר, אחוזי המשתתפים בו, אולי גם מספר המשתתפים. כמו כן, עליהם לדעת שהציבור הרחב חשדן מאוד, לא מאמין לזהות המתקשרים ומודע למניפולציה בשאלות.

התקשורת עברה הלילה עוד ביזיון שדורש חשבון נפש עמוק. מתברר שוב, בארה"ב כמו בבריטניה, שככל שהתקשורת הממוסדת פועלת באופן מאורגן ובכוח נגד מישהו או משהו - כך אותם מישהו או משהו מתחזקים. התקשורת נתפסת כמתערבת, מוטה, שמה עצמה בראש, משתלטת, מתנשאת, מזלזלת ותחמנית. מי שמונעת-מונהגת על ידי קבוצה מובילה בעלת קשרים, מקומיים ורב-לאומיים, שמתכתבת עם עצמה ומקיימת יחסי שיתוף במעין נישואי קרובים פתולוגיים (אני אראיין אותך, אתה אותי; אזמין אותך לסבב הרצאות ברמה של חמישה כוכבים, ואתה תזמין אותי; תופיע בכנס פוליטי חברתי שאני משפיע בו, ואז אני בשלך). תקשורת שמלטפת את עצמה אבל בזה, מלגלגת, מעליבה ופוגעת במי שחושב אחרת ממנה. השפה, המילים, הססמאות - זהות גם בארה"ב, גם בבריטניה, גם בצרפת, גם בישראל.

 

הטרדות מיניות. "איך אישה מסוגלת לבחור בגבר גס ומטריד כזה?" זעקו הכותרות. אז ככה, גם נשים חושבות ושוקלות מעבר למה שמקובל לחשוב כאירוע של נשים. יותר מזה, ברגע שמספר הפרסומים על המוטרדות התחיל לפרוץ, התקרב ל-20, והגיעו נשים שדיווחו על מה שהיה לפני 10 ו-20 שנה, הכוח שלהן צנח. האמון בהן וביושרתן החל להתפוגג.

ישראל. נתניהו. זה שבוע מוצלח לראש הממשלה. הוא התחיל בתחקיר "עובדה" על הנעשה בלשכתו, בביתו ובסביבתו. באותו ערב זה נראה קשה, התגובה המתריסה והלא מכובדת שלו נראתה בעייתית ביותר. אבל למחרת, לקראת הצהריים, התחילו להגיע תוצאות סקרים סמויים של כמה מפלגות וגופים. התברר שנתניהו הוסיף לעצמו 3-4 מנדטים. "הוא הראה להם מה זה", צהלו נשאלים, "סוף סוף הימין לא מפחד מהתקשורת השמאלנית".

יממה לאחר מכן התקיימו הבחירות בארצות-הברית. עם טראמפ בבית הלבן והרפובליקנים בבית הנבחרים ובסנאט, נתניהו חוגג. השיחות עם הרצוג על כניסת חלקים מהמחנה הציוני לממשלה מתייתרות. אין כבר צורך בהצגת פנים שמאליות בממשלתו. רק שזחיחות הנפש לא תשוב להשתלט עליו.

מה יהיה? השווקים צנחו, הדולר נחלש, הזהב התחזק, הנפט יחד איתו. פחד נפל על העולם. עוד יום-יומיים זה יעבור. אף משקיע לא יכול להרשות לעצמו נפילות לאורך זמן. מה יהיה אחרי כן? בשנה הבאה?